3 914 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Kommunikation på landet.
Sida 1 av 2
Medlem
· Skaraborgs Län
· 13 inlägg
Hej!
Vi bygger nytt på landet och flyttar in vid nyår.
Har börjat nysta i detta med kommunikation, fast, mobil eller....?
Telia's offert säger 50000:-. Vad har vi för alternativ? Mobiltäckningen är bedrövlig samtliga operatörer, finns det möjligtvis nån antenn som kan förstärka mobilsignalen?
Hjälp oss stackare.
Mvh
Staffan & Malin
Vi bygger nytt på landet och flyttar in vid nyår.
Har börjat nysta i detta med kommunikation, fast, mobil eller....?
Telia's offert säger 50000:-. Vad har vi för alternativ? Mobiltäckningen är bedrövlig samtliga operatörer, finns det möjligtvis nån antenn som kan förstärka mobilsignalen?
Hjälp oss stackare.
Mvh
Staffan & Malin
Telia har något som heter fastmobil som kan vara ett alternativ i glesbygd där det är långa sträckor att dra kabel. Det var en hel del barnsjukdomar med det där, och jag vet inte om de är lösta helt och hållet. Prata med Telia om vad de tror, och med grannar om det skulle finnas någon med den lösningen i närheten som kan berätta om funktionen.
Det finns externa antenner till mobiler. (Jmfr med bilinstallationer.)
Telia tar inte emot nya beställningar på fastmobil, men installerar där det redan finns fasta telefoner och Skanova plockar ner kopparnätet.
Edit: Nordisk Mobiltelefon, numera ice.net har täckning praktiskt taget överallt. http://www.nordiskmobiltelefon.se/Mobiltelefoni-1384.aspx
Telia tar inte emot nya beställningar på fastmobil, men installerar där det redan finns fasta telefoner och Skanova plockar ner kopparnätet.
Edit: Nordisk Mobiltelefon, numera ice.net har täckning praktiskt taget överallt. http://www.nordiskmobiltelefon.se/Mobiltelefoni-1384.aspx
Redigerat:
Haha, förvånar mej egentligen inte.
Men deras licens är rimligen värdefull. En köpare av konkursboet kan göra något av det hela.
Jämför med Iridium-systemet. MILJARDER USD investerade i ett globalt satellitbaserat mobiltelefonsystem. Naturligtvis gick det åt pipan.
Några investerare i Leesburg, VA köpte hela rasket för $20 M, och nu går det lysande med hjälp av ett par Pentagonkontrakt.
Men deras licens är rimligen värdefull. En köpare av konkursboet kan göra något av det hela.
Jämför med Iridium-systemet. MILJARDER USD investerade i ett globalt satellitbaserat mobiltelefonsystem. Naturligtvis gick det åt pipan.
Några investerare i Leesburg, VA köpte hela rasket för $20 M, och nu går det lysande med hjälp av ett par Pentagonkontrakt.
Tack! Där räddade du nog mitt skinn! Var på väg att beställa in ett gäng av dessa till våra montörer...Swetrot skrev:
Mobil hemtelefon börjar dyka upp hos operatörerna. Du får ett vanligt fastnätsnummer kopplat till din mobil. Skulle nog själv vilja ha något åt det hållet om jag skulle skippa den fasta telefonen.
Fast det kräver förstås mobiltäckning.
Fast det kräver förstås mobiltäckning.
Kör som Swetrot skriver; ta kontakt med grannar, kolla var ev luftledningar går, ev. kopplingspunkt, mm. Det kan finnas möjligheter utifrån att det saknas information i t.ex. Telias register över delar av kopparnätet.
Det finns riktantenner att köpa till mobiltelefoner/3G:
http://www.kjell.com/?item=30799&path=97000000,208000000,228010000
http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/riktade.html
Själv kör jag med turbo 3g abbonemang och IP-telefoni. Jag har inte behövt någon riktantenn, men har vettig mottagning iaf. Klarar du dig med 2-3Mbit/s i verklig bredbandshastighet (OBS kolla operatörenas täckningskartor) så är det en billig lösning, som faktiskt fungerar.
http://www.kjell.com/?item=30799&path=97000000,208000000,228010000
http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/riktade.html
Själv kör jag med turbo 3g abbonemang och IP-telefoni. Jag har inte behövt någon riktantenn, men har vettig mottagning iaf. Klarar du dig med 2-3Mbit/s i verklig bredbandshastighet (OBS kolla operatörenas täckningskartor) så är det en billig lösning, som faktiskt fungerar.
Själv sitter jag på 3g via en W21 ericson roter till mitt nät hemma
Siemens IPtele(750
via sip server hos cell ip 29:-/mån
kan prata hemma i vanliga luren eller via dator på resa
router hänger sig ibl men annars rings GSM/3g mest
den finns andra routrar som man kan sätta dongen i
testa med laptop först..sätt dongen (max 3-5m usb kabel)i en plastlåda göm routern på vinden.
Anledningen till detta är att Telia inte ville flytta i sin trådar delar via BF tele med grannen
2tråd 2 telefoner
stf dela tråden fick grannen 2par
1 tele med mig
1 tele(uppsagt) internet bara
för mig hade det varit bättre 1par till mig med Internet/tele
1par till grannen internet/tele
och telia hade tjänat mera pengar..
så det är nog bara jag i grannskapet som inte får bredband...via tele..
funderar på att skaffa TV via adsl får se om dom vill sälja det.dååååå
download ca 1,6mbit men bara 300k upp..det suger när semesterbilderna på 10mpix/st
beställas...
/P
Siemens IPtele(750
kan prata hemma i vanliga luren eller via dator på resa
router hänger sig ibl men annars rings GSM/3g mest
den finns andra routrar som man kan sätta dongen i
testa med laptop först..sätt dongen (max 3-5m usb kabel)i en plastlåda göm routern på vinden.
Anledningen till detta är att Telia inte ville flytta i sin trådar delar via BF tele med grannen
2tråd 2 telefoner
stf dela tråden fick grannen 2par
1 tele med mig
1 tele(uppsagt) internet bara
för mig hade det varit bättre 1par till mig med Internet/tele
1par till grannen internet/tele
och telia hade tjänat mera pengar..
så det är nog bara jag i grannskapet som inte får bredband...via tele..
funderar på att skaffa TV via adsl får se om dom vill sälja det.dååååå
download ca 1,6mbit men bara 300k upp..det suger när semesterbilderna på 10mpix/st
beställas...
/P
För att göra nån jämförelse så måste man veta vilka operatör du använder 3g hos.
Det finns 2 stora Tre och Telenor.
Själv kör jag tre och dom har täckning där många andra operatörer ej leverar 3g.
Jag ser ingen mening att enbart göra gsm.
Det finns 2 stora Tre och Telenor.
Själv kör jag tre och dom har täckning där många andra operatörer ej leverar 3g.
Jag ser ingen mening att enbart göra gsm.
Skule vilja säga att de stora är Telia, Tele2, Telenor, sedan och som god fyra 3.Det finns lite olika teknik och implementeringar. Att många telefoner ofta väljer 3G före GSM beror på deras väljarfunktion av nät. I normalfallet tar en mobil 3G anslutning även om den har tillgång till starkare GSM-sändare, vilket inte är så bra för telefoni men bättre för "data", men så är mobilerna konstruerade.
Sedan kan det finnas fördelar med GSM/GPRS om man har Telia då de implementerar Edgeteknik som ger högre datahastighet. I detta fallet så gällde det "landet" och då finns det sällan "turbo3G". Så på landet och med Edge täckning kan man få nästan lika bra datahastighet som vanlig 3G, men för den skull inte jämförbart med fast anslutning.
Att 3 i vissa fall kan ha 3G täckning där andra har GSM beror nog på att det inte har något GSM-nät
Sedan kan det finnas fördelar med GSM/GPRS om man har Telia då de implementerar Edgeteknik som ger högre datahastighet. I detta fallet så gällde det "landet" och då finns det sällan "turbo3G". Så på landet och med Edge täckning kan man få nästan lika bra datahastighet som vanlig 3G, men för den skull inte jämförbart med fast anslutning.
Att 3 i vissa fall kan ha 3G täckning där andra har GSM beror nog på att det inte har något GSM-nät
Redigerat:
Ojojoj vad hutlöst de tar. Hela 50kkr.
Undrar vad ni betalar för att få in lite ström i kåken? Där behöver de bara skarva på 4 eller 5 tamp på närmaste stolpe medan telefonnen behöver 2 egna hela vägen till stationen.
Undrar vad ni betalar för att få in lite ström i kåken? Där behöver de bara skarva på 4 eller 5 tamp på närmaste stolpe medan telefonnen behöver 2 egna hela vägen till stationen.