Min DI-624+ klarade inte att hantera min Dreambox kontakter med omvärlden.
Lyckligtvis har jag 2 IP-adresser, så lösningen blev att sätta Dreamboxen utanför
routern.

Sedan ville barnen kunna köra datorer i sina rum. Jag gjorde ett tappert försök
att dra nätverkskabel i VP-rören som telefonledningarna går i, men misslyckades.
(Det var innan jag hörde tricket med att först få igenom en tunn tråd med hjälp av en dammsugare).

Jag hade bara en PCMCIA-adapter (den har nu pajat) som matchade DI-624+ ,
så det krävdes nya trådlösa adaptrar.

Jag bestämde mig för att skaffa ett Draft-N trådlöst nätverk. Jag hade bestämt mig för att undvika D-Link, men konkurrenternas Draft-N adaptrar var mycket dyrare än DWA-140 från D-Link, så det blev en DIR-655 router och 4 st DWA-140.

Sedan en tid tillbaka så har jag upplevt drygt 30 sekunder långa avbrott på internet-förbindelsen, som kommer oregelbundet, någon gång i timmen. Jag har tänkt kontakta Bredbandsbolaget och klaga, men det har lyckligtvis inte blivit av.
Jag har nu upptäckt att det är routerns fel. Den startar om ibland,
och då dår jag ett tillfälligt avbrott.

Programvaran är uppdaterad till senaste version.
Det verkar finnas ett samband mellan ökad bittorrent-aktivitet och tätare omstarter.

Dessutom har en av de 4 DWA-140 pajat, men jag borde få en ny på garantin.

Jag funderar på att skaffa en annan router.
Vilket fabrikat är bäst?
Jag har inte hört någon tala illa om Linksys.

En annan idé är att äntligen få tummen ur och sätta upp en linux- eller unix-server,
som då även kan vara router.
DIR-655 kan då få leva kvar som trådlös basstation för att hantera barnens surfande.

Synpunkter mottages tacksamt.

/Hasse

Jag har också tvivlat stundtals, men efter en tid brukar jag hitta en konfig som funkar.

Jag har två Dlink APs som sitter i en brygga mellan två hus (60m), externa antenner. Dessa tappar förbindelsen cirka 1 gång om året. Funkar mao rätt bra för att vara dyngbilliga konsumentprylar.

Jag har fortsatt med en Di624+ som funkat halvbra i det avseendet att inte alla utlovade funktioner stöds. När jag väl backat till en krypteringsnivå som "funkar" har det varit stabilt.

Tidigare i år skaffade jag en 655a då min Juniper brandvägg brann upp. Till en början funkade det väldigt bra. Den fick agera både central switch, brandvägg och trådlös enhet till en bärbar. Efter en tid fick jag problem med att jag ständigt förlorade kontakten med nätet från den bärbara. Att starta om routern eller drar ur pc-kortet (dwl645) löste tillfälligt problemet, men tillslut blev det för ofta och bara minuter mellan avbrotten.

Ny jobb-pc (HP) testades mot 655an och det funkade klockrent direkt. Jag insåg att pc kortet svimmar i värmen i den andra bärbara maskinen.

sammanfattning: Nu funkar allt utom det trådlösa draft n pc kortet från dlink. 655an är stabil och kopplar upp i både N och G och det mot andra fabrikat än dlink. prestanda vid torrent-tankning via 8mbit adsl går smärtfritt och jag upplever ingen begränsning när jag skyfflar filer mellan datorer, genom 655an.

PCkortet ska jag reklamera när jag får tummen ur, annars är jag nöjd. Struligt? jepp, iaf tills man hittar en konfig som funkar.

Har använt en del d-link till olika ändamål. Jag brukar kunna överföra ganska många TB imellan omstarterna. Något jag dock blivit lite irriterad på är att de dock inte verkar fungera som många andra routrar att man kan stänga av WAN-delen helt för att använda det enbart som accesspunkt. Det är ofta bara ren tur om man får det att fungera så...
Har just nu en zyxel som medföljde telias adsl. den fungerar oftast, men har ibland strul med upnp etc. Vid många samtidiga anslutningar blir den riktigt instabil, men har inte undersökt det närmare...

Ett vanligt problem förut för D-Link var att dom överhettade vid minsta belastning.
Testa att ställ den på högkant så det finns ett bra luftflöde runt och se om den inte blir lite stabilare då.

Jag har ägt D-Link 2 gånger, den enda var så instabil att jag lämnade tillbaka den dagen efter. Den andra gick sönder.

Gilgo skrev:
Ett vanligt problem förut för D-Link var att dom överhettade vid minsta belastning.
Testa att ställ den på högkant så det finns ett bra luftflöde runt och se om den inte blir lite stabilare då.

Jag har ägt D-Link 2 gånger, den enda var så instabil att jag lämnade tillbaka den dagen efter. Den andra gick sönder.
Sitter den på ett dolt ställe finns en enkel lösning. Skallen på en 2-3 tum spik brukar passa i skruvhålen så att man kan hänga den en bit från väggen istället för dikt emot, men du har helt rätt, de är värmekänsliga. Har även märkt att de verkar vara känsliga mot störningar på elnätet, så någon dag ska jag plocka fram lite ferriter från garaget och se om det hjälper något...

Tillägg: Behöver ni ferriter till något så finns det gott om dem i alla tänkbara storlekar i gamla nätagg till datorer.

Redigerat:
Hade en gång en trådbunden Dlink 604, den dog totalt ca en gång per månad och behövde då en power off/on för att fungera igen. Den åkte ut och sedan dess har jag byggt mina egna bredbandsroutar i Linux. Min senaste är en ClarkConnect baserad burk. Det blir ju då inte bara en bredbansrouter utan även en NAS. Jag kör dessutom telefonin hemma på denna (Asterisk PBX). Det hela körs på ett mini-ITX kort där själva kortet har en max förbrukning på 12W. Fungerar mycket bra, jag brukar behöva starta om den ca 1 gång/per år när jag behöver städa i serverskåpet.... Som WLAN använder jag en separat burk som enbart agerar accesspunkt, det är en Linksys WRT54G som också är stabila saker. Tänk på att de billigare bredbandsroutrarna inte klarar de allra högsta hasigtheterna ej heller klarar de alltför många NAT koppel (typ bittorrent)

D-Link har jag testat och slängt dom fortare än f*n. Kör nu med en billig Level one från Kjell & Co , funkar kanon med mitt nätverk och dreambox , lätt att konfigurera och har hittils hängt sig 2 ggr under 3 års tid , min bror samt ett par vänner har också en likadana deras fungerar lika fint som min , tyvärr så har denna router inte trådlös nätverk men man kan inte få allt ;)

Min första router var en D-link, efter två år skulle WiFi testas, det visade sig att det inte funkade alls, den hade varit trasig i två år !
Surt, fick köpa en ny (Netgear) oj oj oj, hade jag vetat hur mycket bättre de var hade jag inte väntat så länge.

MG68> Det där är en lösning jag funderat på själv.
Uppskattningsvis, vad ligger priset på för ett sådant? Ställs några speciella krav på hårdvara, och vad har du för erfarenheter? Har en känsla av att det inte krävs så mycket kraft, så jag antar att man skulle kunna använda en gammal bärbar dator till detta om man kompletterar med ett nätverkskort till? (batteridriften gör ju att man klarar sig utan ups på den)

Dlink är skräp allt ni berättar har jag hört innan, och när jag läser det här så är det en bekräftelse.

Har alltid kört netgears grejer för hemmabruk, fungerar utan problem.
Linksys är ciscos budgetmärke.

Att köra en gammal stionär enbart som router fungerar, men tänk på att den drar mer el än vad man tror.

Det är värt att lägga 2000 pix för en nätt liten låda som delar ut nätet.

Mina erfarenheter.

Hade en Netgear en gång, det bästa man kan säga om den var att den var totalt säker mot intrång. Att jag själv aldrig kom ut på internet var iof ett problem men tänk vad tid man fick över. :)
Lustigast är nog ändå att lådan jag fick den i bar spår av att ha varit uppackad en gång innan. Första kunden kommer in med en som inte fungerar. Hmm kan den vara trasig? Inga problem vi säljer den en gång till. Förr eller senare dyker det upp någon som inte orkar komma tillbaka med den

D-link har jag råkat ut för och erfarenheten är just att dom behöver omstart ibland.

Clark connect på Mini-ITX körde jag i många år. Med vanlig hårdvara är den busenkel att komma igång med och fungerar kanon. Men det är fortfarande en PC som ska vara igång.
Hade också tanken på att köra det på en gammal bärbar men just ClarkConnect hade inte stöd för den hårdvara som behövdes så jag skippade det.

Mest nöjd är jag ändå med min Linksys. Den fungerar.

Nej, det krävs inte mycket kraft. Kör som sagt med en 800Mhz mini-ITX system och det funkar utmärkt. Ska du använda en bärbar så funkar det säkert galant, se upp med nätverkskorten dock, det är sådant som kan krångla i Linux (drivare saknas typ). Skulle tippa att min kostade 4000-5000kr, men då har 2 * 1TB diskar i den då jag ville ha spegling. Routning och IP-samtal tar mycket liten kraft, Samba tar lite mer. Jag har även en Squeezecenter på den och den lastar en del, speciellt om du har många mp3.

MG68 skrev:
Nej, det krävs inte mycket kraft. Kör som sagt med en 800Mhz mini-ITX system och det funkar utmärkt. Ska du använda en bärbar så funkar det säkert galant, se upp med nätverkskorten dock, det är sådant som kan krångla i Linux (drivare saknas typ). Skulle tippa att min kostade 4000-5000kr, men då har 2 * 1TB diskar i den då jag ville ha spegling. Routning och IP-samtal tar mycket liten kraft, Samba tar lite mer. Jag har även en Squeezecenter på den och den lastar en del, speciellt om du har många mp3.
Detta gör mig mer och mer intresserad då jag själv sitter med nån tb media... hur många watt drar diskarna egentligen? Du nämnde tidigare att mini-itx:en drar max 12 W. Är det inkl dina diskar?? isf kommer jag spara in pengarna på att införskaffa en sådan ganska snart... Men men, börjar bli en del OT nu... (som om det vore nåt nytt, men ändå)

b_hasse skrev:
Jag bestämde mig för att skaffa ett Draft-N trådlöst nätverk. Jag hade bestämt mig för att undvika D-Link, men konkurrenternas Draft-N adaptrar var mycket dyrare än DWA-140 från D-Link, så det blev en DIR-655 router och 4 st DWA-140.
Detta citat säger ju egentligen det mesta. Eller som Martin Timell brukar säga "Man får vad man betalar för". Jag har haft ett antal D-link förr när jag inte hade så seriösa nätverk, men de har aldrig fungerat som de borde.

I konsumentklassen är Linksys mycket bra, det är ju faktiskt budget-Cisco, så det fattas bara annat. Personligen är jag inte helt förtjust i allt-i-ett enheter överhuvudtaget, utan föredrar att ha en dedikerad router, switch, AP och brandvägg.

Linksys marknadsförs som budget cisco men det är egentligen inget mer cisco i dem än en ev logga :). Å andra sidan är inte linksys dåliga prylar ändå utan ett av det bättre märkena på small office/home marknaden

För att sen spåra ur till PC router varianten så räkna med ca 10W per 3.5" HDD. Körde själv på en 600 MHZ Mini-itx med pfsense på. Bootade från ett cf kort och maskinen hadde noll fläktar så den var lika tyst som en dlink eller motsvarande. Nu för tiden kör jag ISA server istället :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.