Jag håller för fullt på att installera ett DSC larm men det har dykt upp en del frågetecken.

Den manualen som följde med funkar nog bäst som toapapper.

Jag har 2st sirener. En av dom har 3st trådar, svart, röd och gul. Svart samt röd bör rimligen gå till bell+/- men vad gör den gula?? På kretskortet i den står det S. Den andra sirenen är lättare där finns bara 2st ingångar samt en separat microbrytare ifall någon får för sig att bryta upp den.
Sirenerna kopplar man väl parallelt med varandra samt att man väl ska sätta något/några motstånd i slutet? i Manualen står det bara att man skall sätta ett 1kohm över bell+/- om man inte har någon siren.

På rörelsesensorerna finns det ett flertal anslutningar, tamp +/-, 12V/gnd, no/nc/c.
12V samt gnd skall gå till aux +/-?
no/nc/o skall antar jag kopplas till någon av Z anslutningarna? Här skall det väl även sitta något motstånd?

Tacksam för lite hjälp.

svart är minus 12 volt

Gul eller röd till plus 12 volt, bara olika ljud på sirenen. Tror gul var ihållande medans röd var varierande ljud.

Prova på batteriet, så får du se vilken du gillar bäst.

Du skall montera motsåndet över bell ändå, eller i den sista sirenen. (den längst bort, en typ av sabotage skydd)

Det står i början av installations anvisningen hur motståndet skall kopplas, man kan välja enkel/dubbel balanserat.

Jag råder dig att kolla in på www.extronic.se och beställa deras katalog, kanske finns att hämta hem också.

Där finns mycket information om hur man installerar larm, denna bok används i många skolor som en grund i larminstallationer.

/Lycka till

Gilgo skrev:
På rörelsesensorerna finns det ett flertal anslutningar, tamp +/-, 12V/gnd, no/nc/c.
12V samt gnd skall gå till aux +/-?

Tacksam för lite hjälp.
Japp det stämer....

Om man sätter motståndet över bell i centralen så går det att klippa kabeln till sirenen utan att centralen märker det, det är knappast önskvärd funktion.

Det finns inbyggt motstånd i dom flesta sirener, så närvaron av sirenen är tillräckligt för att centralen ska förstå att det inte är sabotage. Om någon klipper kabeln så blir det oändlig resistans - sabotage, och om dom kortsluter den blir det kortslutning vilket också är sabotage.

Egentligen bör man inte ha både inom- och utomhussiren kopplade på samma bell output - om någon klipper kabeln till utomhussirenen så ser centralen fortfarande inomhussirenen och rapporterar inte sabotage.

mrfrenzy skrev:
Det finns inbyggt motstånd i dom flesta sirener, så närvaron av sirenen är tillräckligt för att centralen ska förstå att det inte är sabotage. Om någon klipper kabeln så blir det oändlig resistans - sabotage, och om dom kortsluter den blir det kortslutning vilket också är sabotage.
Stämmer det?
Vore ju korkat om man har fler sirener i en slinga! blir kabeln klippt efter första sirenen...

Blir kabeln klippt efter första sirenen i en slinga utan att det blir kortslutning så löser inte larmet nej. Den larmar bara om resistansen stiger över 1000 Ohm, eller under X ohm som jag inte vet exakt var gränsen går. Varje siren har en resistans på minst 1000 Ohm, har du alltså två inkopplade så har slingan en resistans på 500 Ohm, en siren blir 1000 Ohm.

Lösningen på detta är att använda sirener med separat sabotagekontakt (räcker ju egentligen att ha ett oanvänt par i kabeln som man sätter motstånd på i slutet av sista sirenen), alternativt en siren per utgång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.