1 739 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rörelsedetektor för larm vid entrén
Ni som har larm med rörelsedetektorer, har ni satt detektorn direkt innaför entrédörrarna, isåfall larmar ni av innan ni går in med fjärren eller har ni nån viss inpasseringstid så ni "i lugn o ro" hinner slå av när ni kommit in?
Funderar själv på hur jag ska sätta mina detektorer. Har i nuläget endast en fjärrkontroll och tre röresledetektorer.
Har satt en detektor i vardagsrummet där altandörr finns. Men jag har två vanliga ytterdörrar också..
Altandörren är väl den troligaste ingången då den är lite dold. Men jag vill ju skydda de andra dörrarna men inte att larmet startar så fort jag själv kliver in. Och har man för lång inpasseringstid så fyller ju larmet nästan ingen funktion då man hinner förbi...
Funderar själv på hur jag ska sätta mina detektorer. Har i nuläget endast en fjärrkontroll och tre röresledetektorer.
Har satt en detektor i vardagsrummet där altandörr finns. Men jag har två vanliga ytterdörrar också..
Altandörren är väl den troligaste ingången då den är lite dold. Men jag vill ju skydda de andra dörrarna men inte att larmet startar så fort jag själv kliver in. Och har man för lång inpasseringstid så fyller ju larmet nästan ingen funktion då man hinner förbi...
Det normala förfarandet är väl att man delar upp larmet på två eller flera sektioner varav den till entrédörren ligger fördröjd om nu larmet måste avaktiveras innifrån. Övriga sektioner bör larma direkt! Det behöver nödvändigtvis inte vara en ir-detektor vid entrédörren. Vanlig magnetkontakt torde duga.
Mycket klokt tycker jag.
Det man brukar göra då är att programmera magnetkontakten på entrén som s.k. in/ut-sektion (finns fler benämningar) som startar inpasseringstiden och sedan programmerar du den IR-detektorn som täcker entrén (om någon IR nu kommer göra det) som s.k. passersektion d.v.s. den larmar direkt så länge inte magneten i entrén har startat inpasseringstiden då är den också fördröjd.
Det man brukar göra då är att programmera magnetkontakten på entrén som s.k. in/ut-sektion (finns fler benämningar) som startar inpasseringstiden och sedan programmerar du den IR-detektorn som täcker entrén (om någon IR nu kommer göra det) som s.k. passersektion d.v.s. den larmar direkt så länge inte magneten i entrén har startat inpasseringstiden då är den också fördröjd.
Klicka här för att svara