6 155 läst ·
62 svar
6k läst
62 svar
Kan D-Link göra bredbandroutrar?
Det är viktigt att ha klart för sig vad man skall ha sitt nätverk till i hemmet.
Här är det väl främst trådlöst som diskuteras.
Valet av router beror mkt på vilken bandbredd man har på sin Internet-förbindelse ELLER om man har speciella krav att kunna överföra filer snabbt mella datorer INOM sitt eget lokala nätverk.
Om man har säg 20 Mbit/s max inkommande nerladdningskapacitet på abonnemanget så finns ingen anledning att
investera i något "Draft-N"-nätverk ! Möjligen om man vill förbereda "inför framtiden".
Men det är alltid bäst att köpa utrustning utgående från behovet och förutsättningarna i NUET.
Om ett eller ett par år finns ändå bättre grejor på marknaden, till lägre pris.
Höghastighetsnät genom luften (100-300 Mbit/s) är mkt känsligare för "saker i vägen" och avstånd mellan router/dator än långsammare nät (802.11G 56 Mbit/s eller 802.11B 11 Mbit/s).
Det som fungerat klockrent för mig om man har max 20 Mbit/s bredband till huset
är Linksys WRT54GL, en Linux-baserad 802.11G-router. Den kraschar aldrig och ger konsistent kapacitet upp till ca 23 Mbit/s med bra räckvidd. Standard-programvaran från Linksys fungerar helt ok.
Jag har kört den i två olika hus och det är bara succé helt enkelt. Glöm allt annat
Helt bekymmersfritt liv.
Befinner man sig bakom en vägg eller på annan våning än där routern befinner sig så
får man bättre kapacitet med 56 Mbit/s-nätverk (G) än om man köpt värsting-prylar för att försöka köra 100 Mbit/s eller mer genom luften.
Där jag bor nu har vi fått 100 Mbit/s (Bredbandsbolaget).Då startar hysterin att försöka hitta en trådlös lösning som kan transportera så mkt av kapaciteten som möjligt genom luften. Jag satsade på en Linksys DIR-855 router som har fått mkt bra recensioner. Den är i praktiken två trådlösa routrar med separata SSID som kan operera samtidigt på två olika frekvensband, därav det dubbla priset får man förmoda. Jag får ut konsistent 98 Mbit/s nerladdnings-kapacitet ut från dess switchportar från bredbandsbolaget. Dvs via nätverkskabel. Det är en sällsam upplevelse. . Snabbast genom luften hittills är med D-Link's DWA-160 USB-adapter som på några meters avstånd och fri sikt tillfälligt kan ge toppar på 100 Mbit/s effektiv fart. Men resutlatet beror också på om datorn där man sätter in kortet klarar den kapaciteten eller blir flaskhals. Men det är bättre med inbyggt Wifi-kort om man har en laptop. En absolut succé är internt Intel 5300-Wifi-kort (dual band) med tillhörande Intel-uppkopplings-applikation "ProSet". Jag har inte kommit över 60-70 Mbit/sek med denna effektivt men räckvidden är överlägset USB-pinnarna. Jag har provat både Netgear 5100 och DWA-160, båda dual band-Wifi-kort. I de farterna handlar det om max 6 meter från routern. Med fri sikt.
Annars sjunker farten ner till kanske 35 Mbyte/s som bäst, oftast inte mkt mer än med ett 56 Mbit/s-router, dvs 20 Mbit/s.. Alltid bäst att installera en höghastighets trådlös lösning så att det kommer vara fri sikt mellan router och den plats där man oftast kommer befinna sig med en trådlös dator. Annars kan man inte utnytja den fulla potentialen.
5 GHz ger bättre fart på korta avstånd men sämre räckvidd. Bara man går in i ett bredvidliggande öppet rum så att en vägg börjar skymmer sikten så halveras farten snabbt. Allmänt resultat beror också mkt på omgivande radiospektrum i luften. Man kan inte råda över vilka friheter ev grannar tagit sig med att skruva upp "transmit power" och liknande på sina routrar.
Om man bor i ett getingbo av 2.4 GHz-routrar runt omkring (hyreshus/BR) så kan det vara "skönt" att ligga på 5 GHz så länge inte grannarna också tömt plånboken för denna teknik och börjar konkurrera även om denna del av luftrummet.
Det gäller också att man konfigurerat routern rätt för att få ut vettig hastighet. På 2.4 GHz-bandet har t ex DIR-855 inte sin höghastighets-möjlighet påslaget som default (20/40 GHz channel width). Detta för att kunna passera Wifi-certifieringskrav vid försäljning. Det gör att de som inte konfigurerar om routern aldrig får uppleva dess potential i det läget. Dessutom har man bara nytta av en sådan router om man har mer än 20 Mbit/s bredband. Annars kan man som sagt (med fördel) köra ett 802.11G-nätverk som går genom väggar och tak med mindre prestandaförlust.
Här är det väl främst trådlöst som diskuteras.
Valet av router beror mkt på vilken bandbredd man har på sin Internet-förbindelse ELLER om man har speciella krav att kunna överföra filer snabbt mella datorer INOM sitt eget lokala nätverk.
Om man har säg 20 Mbit/s max inkommande nerladdningskapacitet på abonnemanget så finns ingen anledning att
investera i något "Draft-N"-nätverk ! Möjligen om man vill förbereda "inför framtiden".
Men det är alltid bäst att köpa utrustning utgående från behovet och förutsättningarna i NUET.
Om ett eller ett par år finns ändå bättre grejor på marknaden, till lägre pris.
Höghastighetsnät genom luften (100-300 Mbit/s) är mkt känsligare för "saker i vägen" och avstånd mellan router/dator än långsammare nät (802.11G 56 Mbit/s eller 802.11B 11 Mbit/s).
Det som fungerat klockrent för mig om man har max 20 Mbit/s bredband till huset
är Linksys WRT54GL, en Linux-baserad 802.11G-router. Den kraschar aldrig och ger konsistent kapacitet upp till ca 23 Mbit/s med bra räckvidd. Standard-programvaran från Linksys fungerar helt ok.
Jag har kört den i två olika hus och det är bara succé helt enkelt. Glöm allt annat
Befinner man sig bakom en vägg eller på annan våning än där routern befinner sig så
får man bättre kapacitet med 56 Mbit/s-nätverk (G) än om man köpt värsting-prylar för att försöka köra 100 Mbit/s eller mer genom luften.
Där jag bor nu har vi fått 100 Mbit/s (Bredbandsbolaget).Då startar hysterin att försöka hitta en trådlös lösning som kan transportera så mkt av kapaciteten som möjligt genom luften. Jag satsade på en Linksys DIR-855 router som har fått mkt bra recensioner. Den är i praktiken två trådlösa routrar med separata SSID som kan operera samtidigt på två olika frekvensband, därav det dubbla priset får man förmoda. Jag får ut konsistent 98 Mbit/s nerladdnings-kapacitet ut från dess switchportar från bredbandsbolaget. Dvs via nätverkskabel. Det är en sällsam upplevelse. . Snabbast genom luften hittills är med D-Link's DWA-160 USB-adapter som på några meters avstånd och fri sikt tillfälligt kan ge toppar på 100 Mbit/s effektiv fart. Men resutlatet beror också på om datorn där man sätter in kortet klarar den kapaciteten eller blir flaskhals. Men det är bättre med inbyggt Wifi-kort om man har en laptop. En absolut succé är internt Intel 5300-Wifi-kort (dual band) med tillhörande Intel-uppkopplings-applikation "ProSet". Jag har inte kommit över 60-70 Mbit/sek med denna effektivt men räckvidden är överlägset USB-pinnarna. Jag har provat både Netgear 5100 och DWA-160, båda dual band-Wifi-kort. I de farterna handlar det om max 6 meter från routern. Med fri sikt.
Annars sjunker farten ner till kanske 35 Mbyte/s som bäst, oftast inte mkt mer än med ett 56 Mbit/s-router, dvs 20 Mbit/s.. Alltid bäst att installera en höghastighets trådlös lösning så att det kommer vara fri sikt mellan router och den plats där man oftast kommer befinna sig med en trådlös dator. Annars kan man inte utnytja den fulla potentialen.
5 GHz ger bättre fart på korta avstånd men sämre räckvidd. Bara man går in i ett bredvidliggande öppet rum så att en vägg börjar skymmer sikten så halveras farten snabbt. Allmänt resultat beror också mkt på omgivande radiospektrum i luften. Man kan inte råda över vilka friheter ev grannar tagit sig med att skruva upp "transmit power" och liknande på sina routrar.
Om man bor i ett getingbo av 2.4 GHz-routrar runt omkring (hyreshus/BR) så kan det vara "skönt" att ligga på 5 GHz så länge inte grannarna också tömt plånboken för denna teknik och börjar konkurrera även om denna del av luftrummet.
Det gäller också att man konfigurerat routern rätt för att få ut vettig hastighet. På 2.4 GHz-bandet har t ex DIR-855 inte sin höghastighets-möjlighet påslaget som default (20/40 GHz channel width). Detta för att kunna passera Wifi-certifieringskrav vid försäljning. Det gör att de som inte konfigurerar om routern aldrig får uppleva dess potential i det läget. Dessutom har man bara nytta av en sådan router om man har mer än 20 Mbit/s bredband. Annars kan man som sagt (med fördel) köra ett 802.11G-nätverk som går genom väggar och tak med mindre prestandaförlust.
Redigerat:
Jag fick inte bort problemen med D-Link DIR-655. Jag bytte switchen (mellan modem och router) mot en gammal hubb, och bytte även kablar, men "omstarterna" upphörde inte.
Jag kan när som helst provocera fram en "omstart" genom att snabbt dra ur och sätta tillbaka en av kontakterna på kabeln mellan router och switch. Det hade nog inte varit något problem om den varit snabb, men den får för sig att testa internet-förbindelsen varje gång, och då är all trafik blockerad under 20-30 sekunder.
Som en sista utväg har jag nu skaffat en annan router, en Netgear WNDR3300.
Den verkar inte lida av "omstarter". Om jag tillfälligt rycker ur kabeln så börjar "up time" om från noll, men routern fungerar direkt när kabeln sätts i.
Det finns några skillnader mellan routrarna, som jag inte visste om innan köpet:
1. WNDR3300 har inte det som DIR-655 kallar "virtual server", dvs att man mappar om port-numren. Med DIR-655 kan man t.ex. ha flera web-servrar på det interna nätverket,
där alla svarar på port 80. Man kan då med "virtual server" mappa upp flera externa port-nummer, så att man kan komma åt alla dessa servrar.
På WNDR3300 måste det externa och interna port-numret vara samma.
Vill man t.ex. komma åt flera interna web-servrar så måste de svara på olika portadresser på det interna nätverket.
2. WNDR3300 är en "dual band" wireless-N router. Den kan köra 2.4 GHz och 5 GHz
samtidigt. Det är dock bara en frekvens i taget som kan köra hög hastighet ("N").
Kör man "N" på 2.4 GHz så är 5 GHz helt avstängt. Kör man "N" på 5 GHz så blir det
vanlig "G" (54 Mbit/s) på 2.4 GHz.
3. WNDR3300 ser ut som en leksak med sin genomskinliga "dome" med blinkande blå lysdioder bakom. Dioderna påstås visa vilka av de 8 interna antennerna somanvänds.
Det går att släcka dessa dioder genom ett kort tryck på "domen".
När jag skulle byta router så drabbades jag av mystiska problem.
Jag kunde få kontakt med den nya routern både från "insidan" och "utsidan" (från mitt andra IP-nummer), men jag kunde inte få kontakt med internet.
Det fungerad först när jag testade att ställa om MAC-adressen till samma som den gamla routern. Bredbandsbolaget har lång timeout på sin ARP-cache. Jag ringde supporten, som sa att det kunde ta 45-60 minuter, men det verkar ta något längre tid.
Jag lät den nya routern sitta i några timmar (med original MAC-adress), och sedan fungerade det.
/Hasse
Jag kan när som helst provocera fram en "omstart" genom att snabbt dra ur och sätta tillbaka en av kontakterna på kabeln mellan router och switch. Det hade nog inte varit något problem om den varit snabb, men den får för sig att testa internet-förbindelsen varje gång, och då är all trafik blockerad under 20-30 sekunder.
Som en sista utväg har jag nu skaffat en annan router, en Netgear WNDR3300.
Den verkar inte lida av "omstarter". Om jag tillfälligt rycker ur kabeln så börjar "up time" om från noll, men routern fungerar direkt när kabeln sätts i.
Det finns några skillnader mellan routrarna, som jag inte visste om innan köpet:
1. WNDR3300 har inte det som DIR-655 kallar "virtual server", dvs att man mappar om port-numren. Med DIR-655 kan man t.ex. ha flera web-servrar på det interna nätverket,
där alla svarar på port 80. Man kan då med "virtual server" mappa upp flera externa port-nummer, så att man kan komma åt alla dessa servrar.
På WNDR3300 måste det externa och interna port-numret vara samma.
Vill man t.ex. komma åt flera interna web-servrar så måste de svara på olika portadresser på det interna nätverket.
2. WNDR3300 är en "dual band" wireless-N router. Den kan köra 2.4 GHz och 5 GHz
samtidigt. Det är dock bara en frekvens i taget som kan köra hög hastighet ("N").
Kör man "N" på 2.4 GHz så är 5 GHz helt avstängt. Kör man "N" på 5 GHz så blir det
vanlig "G" (54 Mbit/s) på 2.4 GHz.
3. WNDR3300 ser ut som en leksak med sin genomskinliga "dome" med blinkande blå lysdioder bakom. Dioderna påstås visa vilka av de 8 interna antennerna somanvänds.
Det går att släcka dessa dioder genom ett kort tryck på "domen".
När jag skulle byta router så drabbades jag av mystiska problem.
Jag kunde få kontakt med den nya routern både från "insidan" och "utsidan" (från mitt andra IP-nummer), men jag kunde inte få kontakt med internet.
Det fungerad först när jag testade att ställa om MAC-adressen till samma som den gamla routern. Bredbandsbolaget har lång timeout på sin ARP-cache. Jag ringde supporten, som sa att det kunde ta 45-60 minuter, men det verkar ta något längre tid.
Jag lät den nya routern sitta i några timmar (med original MAC-adress), och sedan fungerade det.
/Hasse
Vill bara säga att min DIR-655 är den bästa router jag haft. Funkar klockrent! Har 2 stationära datorer och en Dreambox kopplad till den och har aldrig haft problem.
Hade däremot en Netgear innan som jag fick starta om minst 3 gånger om dagen. Men det här att D-link är skräp tycker jag är skitsnack. Beror väl på vem man frågar. Frågar du mig så är Netgear skräp.
Min uptime just nu på routern är "bara" 20 dagar men det beror på att jag gjorde en ändring i inställningarna då och fick starta om.
Kan tipsa om att använda US-firmware som verkar vara stabilare än Svenska versionerna.
Just nu kör jag firmware version 1.21
http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DIR-655#
Hade däremot en Netgear innan som jag fick starta om minst 3 gånger om dagen. Men det här att D-link är skräp tycker jag är skitsnack. Beror väl på vem man frågar. Frågar du mig så är Netgear skräp.
Min uptime just nu på routern är "bara" 20 dagar men det beror på att jag gjorde en ändring i inställningarna då och fick starta om.
Kan tipsa om att använda US-firmware som verkar vara stabilare än Svenska versionerna.
Just nu kör jag firmware version 1.21
http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DIR-655#
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden