2 741 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Trådlöst RS232
Skulle vilja övervaka mitt jordvärmeaggregat som är placerat i garaget ca 20 m från huset. Gränssnittet på aggregatet är RS232. Har ingen lust att dra kabel utan vill köra trådlöst.
Då är frågan hur man ska göra. Jag har redan ett täckande WLAN nät på gården. Ett krav är att det inte kostar en förmögenhet.
Finns det RS232 >WLAN eller RS232>LAN (har en hub i garaget)?
Eller finns det någon fristående lösning som inte använder WLAN?
Har hittat en RS232>BLUETOOTH men den vill dom ha 1020:- för.
Då är frågan hur man ska göra. Jag har redan ett täckande WLAN nät på gården. Ett krav är att det inte kostar en förmögenhet.
Finns det RS232 >WLAN eller RS232>LAN (har en hub i garaget)?
Eller finns det någon fristående lösning som inte använder WLAN?
Har hittat en RS232>BLUETOOTH men den vill dom ha 1020:- för.
Finns en hel del. Prova http://www.google.com/search?hl=en&q=RS232++WLAN&btnG=Search
Det finns Gott om RS232-LAN. Vi använder dem med Crestron styrprocessorer. För automatisering via RS232
Vi använder oftast Extron IPLT finns med 1-6 RS232 portar. extremt driftsäker. Den är dock oftast för dyr i "privata" sammanhang, 4-6000:-.
För ett par år sedan testade vi en NETCOM113. Funkade perfekt för runt 1000:- exkl moms
Netcom har även en trådlös som bör fungera, NETCOM123W. den borde kosta runt 1600-1700 exkl moms. har dock inte testat.
Vi provade dock RS232 över Bluethooth för ett tag sedan, vi fick aldrig riktigt ordning på det. Vi skulle dock jobba åt andra hållet, tanka upp mjukvara från en dator till en styrprocessor via RS232.
Det går dock att få riktigt billigt.
Min rekomendation LAn trådbundet så får du inga problem.
Vi använder oftast Extron IPLT finns med 1-6 RS232 portar. extremt driftsäker. Den är dock oftast för dyr i "privata" sammanhang, 4-6000:-.
För ett par år sedan testade vi en NETCOM113. Funkade perfekt för runt 1000:- exkl moms
Netcom har även en trådlös som bör fungera, NETCOM123W. den borde kosta runt 1600-1700 exkl moms. har dock inte testat.
Vi provade dock RS232 över Bluethooth för ett tag sedan, vi fick aldrig riktigt ordning på det. Vi skulle dock jobba åt andra hållet, tanka upp mjukvara från en dator till en styrprocessor via RS232.
Det går dock att få riktigt billigt.
Min rekomendation LAn trådbundet så får du inga problem.
Jag jobbar med trådlösa prylar för just sådana här tillämpningar. Jag rekommenderar faktiskt bluetooth för ändamålet, det är i mitt tycke mycket mer robust i detta sammanhanget. Kolla www.connectblue.se
Den absolut enklaste och även bästa lösningen (IMO) är att använda en XBee 802.15.4 modul. Du kan köpa dem som moduler eller som färdigt kit. En modul kostar från hyllan cirka 200 kr (från farnell), men då behöver du använda en TTL converter för att få rätt nivå på seriekabeln.
Tack ska ni ha för alla förslag. Nu blev det Bluetooth mest pga priset. Har bara testat lite snabbt och räckvidden är det inga problem med. Sen att kommunikationen inte fungerar beror nog på att jag har fel hastighet och protokoll inställda. Det var 7 år sedan jag körde programmet senast. När jag får mera tid ska jag testa olika hastigheter.
Klicka här för att svara