Om jag flyttar min bärbara dator mellan olika bredbands operatörer.

Finns det någon funktion i Office outlook som gör att man slipper byta adress på "mailout andressen" typ mail2.telia.com

Du kan stälal in flera konton för att skcika epost (du väljer när du skcikar mailet vilket konto som ska användas)...

Verktyg - Kontoinställningar.... lägg till ett nytt konto där med rätt smtp...

För att den ej ska försöka ta emot mail via detat kotn gör du så här :
Verktyg - Allternativ - Konfigurera epost - skicka och ta emot, klicka på redigera och markera det nya kontot... bocka ur "Ta emot epost"...

Detta är på 2007:an men har för mig att det ser gansak likadant ut på 2003:an..

det finns altså inget sätt som gör det automatiskt..

Så gör jag nu men tänkte om det fanns ett bättre sett.....

/Richard

God Jul

Jag har mail från bredbandsbolaget och de tillåter enbart att man skickar mail när man sitter på deras nät. Alltså när jag är hemma eller hos någon annan som även de har bredbandsbolaget.

Men då har jag gått in i inställningarna för mailkontot och till fliken utgående server. Där har jag bockat i att den utgående servern kräver autentisering, det vill säga att jag måste ange användarnamn och lösenord även när jag skickar ett mail. Jag har även bockat i att den ska använda samma användarnamn och lösenord som när den hämtar mail.

I och med denna inställning så kan jag både ta emot och skicka min mail oavsett om jag sitter hemma, bor på hotell eller kopplar upp mig med mobilen.

Kan dock inte svara för att alla leverantörer fungerar på samma sätt.

Redigerat:
Det fungerar även så med Telia. Skriv in användare och lösenord på utgående server (SMTP), så kan du använda vilket nätverk som helst att mejla ifrån.
Ev. kan operatören ha stoppat trafik på port 25 (SMTP) och valt en annan port, typ 1125 eller 2525. Det får man ta reda och göra anpassningar för. Vet inte i detalj hur man gör i Windows. I Mac OS X lägger man upp en utgående server till med samma inställningar och placerar efter den ordinarie i listan.

Som sagt det var ju skcika mail han hade problem med, oftast är port 25 spärrad. Vissa operatörer erbjuder dock smtp på andra portar också, tex 2525.

el_richard skrev:
Om jag flyttar min bärbara dator mellan olika bredbands operatörer.

Finns det någon funktion i Office outlook som gör att man slipper byta adress på "mailout andressen" typ mail2.telia.com
Telia stöder ju numera SSL. Om du i dina kontoinställningar för SMTP väljer att aktivera SSL och ändrar porten till 465 så finns det goda chanser att din utgående mail fungerar även med andra ISP:er utan ändring (förutsätter alltså att du alltid kör mot Telias SMTP-server).

MatsTyresö skrev:
Telia stöder ju numera SSL. Om du i dina kontoinställningar för SMTP väljer att aktivera SSL och ändrar porten till 465 så finns det goda chanser att din utgående mail fungerar även med andra ISP:er utan ändring (förutsätter alltså att du alltid kör mot Telias SMTP-server).
Precis. SSL funkar överallt utom på företag där man vill granska utgående trafik, dvs att hemligheter inte skall få lämna huset.

Port 465 och SSL funkar överallt i världen där jag varit senaste året, så det är ett bra förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.