Byggahus.se

DSC 832 larm + IP telefoni

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har precis haft hit mina elektiker för att åtgärda fel vid tvåårsbesiktningen. Jag hade anmält att jag fått en felindikering på larmet "kommunikationsfel". När de felsökte så kom de inte på hur de skulle lösa det.

Fråga:
    1 Kan man ha DSC Power 832 tillsammans med IP telefoni (ADSL) från Bredbandsbolaget. De sade att det inte går efter att ha ringt någon support (de sade att jag måste köpa en omvandlare eller GPS sändare). Men när jag pratar med bredbandsbolaget så skall det gå om man har tonval på larmet ("only intended for use with DTMF dialing" - så det skall det väl klara). Det som jag vill är att larmet skall ringa upp någon av mina mobiltelefoner vid larm. Vi har inte anslutit det till någon larmfirma. Vi provade med att ha både före och efter modemet (innan vi förstod att det skulle vara direkt efter) men det fungerade inte. Vad kan vara fel?

Är det någon som fått det att fungera med DSC832? Något annat märke/modell?

2. De skulle också åtgärda fel med att ett telefonjack inte fungerade. Efter att ha testat över en timme med diverse telefoner och fler jack som inte fungerade så fick de till slut till det. Det skulle tydligen vara seriekopplat. Så till frågan: skiljer det sig om man kör IP telefoni eller konventionell teknik hur man skall koppla dem? Jag är rädd att jag får betala för felsökningen på både detta och larmet. Skall larmet också sitta i serie?

De enda orsakerna jag kan tänka mig till varför det inte fungerar är:
    1 De har inte testat med att sätta larmet direkt efter modemet efter att de fick telefonen att fungera.
    2. De har inte seriekopplat larmet.
    3. Det fungerar faktiskt inte med IP telefoni och DSC 832

Någon som kan svara på någon av frågorna eller dela med sig av sina erfarenheter så blir jag jättetacksam. Jag är jättenöjd med Bredbandsbolaget och deras IP telefoni så jag vill varken göra mig av med dem eller IP telefoni.

MVH

Christer

2. F
    Medlem · Nivå 10
    Kan bli problem ja. IP-telefoni är inte samma sak som en gammal vanlig telelina.
    En sak du kan prova för att vänta på kopplingston. prova att slå *4* före du slår in telefonnummret. Funkar inte det prova *5* före telefonnummret.

3. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Jag kör med DSC 864 med bredbandstelefoni utan problem, jag har dock en annan leverantör än BB.

Från telefoniadaptern går första "jacket" direkt till larmet, resterande "jack" parallellkopplade.

4. B
    Medlem Nivå 2
    Jag vet inte vad dsc832 är för larm men vi har trådlöst larm där det går en signal till SOS alarm om ngt händer. Vi har också telefon och bredband från Bredbandsbolaget. Detta arrangemang har vi haft över två år och det fungerar. Vi skaffade larmet först. Det var viktigt att man kopplade in det på första jacket i huset och sen var det viktigt hur man kopplade tåtarna eftersom både larm och bredband skall in på första plats. Det var en "sockerbit" där larmet tog dom två översta kontakterna och .... Här är jag faktiskt lite osäker på ordningen. Vi fick i alla fall fin hjälp från både Bredbandsbolaget och larmbolaget vid inkopplingen om hur det skulle vara.
    Nackdelen med IP-telefoni är ju att om strömmen bryts så funkar varken larm eller telefon. Det är en risk man får ta.

5. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Sant, men det löser man med batteribackup + GSM-sändare!

DSC:

http://www.dsc.com
    http://www.teletecconnect.se

6. F
    Medlem · Nivå 10
    Nackdelen med bredbandstelefon och GSM är att går nätet ner så fungerar inte uppringningen via GSM då GSM sändaren inte känner av detta. GSM sändaren känner enbart av om spänningen i telenätet.
    Men blir spännande nu när IP-sändarna börjar komma som ett alternativ.

7. F
    Medlem Nivå 7
    De gsm-baserade larmen stör man ju ut med en liten apparat som kostar nån hundring också.

8. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar. Ringde till Teletecconnect och de trodde inte att det skulle fungera. De föreslog att köpa t.ex en GSM sändare. Kostar ca 7000 inklusive installation. Eller köpa t.ex Clas Ohlssons för dryga tusenlappen. Det kommer snart produkter som kan lösa detta. Så tills vidare så valde jag det enklaste alternativet. Jag bytte till Telia igen. Blir lite dyrare 424kr istället för 328kr inklusive telefon och bredband. Nu får vi 8Mb istället för 2. De bjuder på installationen och fyller samtalspotten med 350 kr (straffavg från BB). Vi var dock tvungna att teckna oss för mini abbonemang i 12 mån (kostar inget) för att få rabatten på 995 kr på anslutningen. Fast då får man en trådlös telefon också.

Bredbandet är halva priset fram till sommaren samt att vi får digital TV utan kostnad i ett år.

Tyckte faktiskt att det var helt okej.

9. E
    Medlem Nivå 1

Jag har DSC832 och BBB

Om du har modemet Xavi 5222r så ligger problemet mest troligt i den. DSC832 ska inte ha några problem att köras på IP telefoni om den kopplas rätt (första analoga linjen efter modemet)

Jag har inte hittat ngn lösning ännu men gissar att man får testa med en annan ATA omvandlare för telefonin eller komplettera larmet med GSM alt. IP kommunikation.

10. joooel
    Medlem Nivå 1
    Analog lina gäller på DSCs larm annars måste du köpa en omvandlare.

11. E
    Medlem Nivå 1
    Ja men Bredbandsbolaget modem Xavi 5222r ger ju analog signal ut och ändå fungerar inte DSC Power 832 larmet? Vad är det för omvandlare du pratar om?

12. J
    Medlem Nivå 1
    Att du får kommunikationsfel beror på att när larmet ringt upp har du inte kvitterat med din telefon.

Kör ett provlarm låt larmet ringa upp och kvittera med tex 0:an när det tutar i luren.

13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Precis som Emri säger så ger bredbandsbolagets modem en analog signal efter modemet och fungerar precis som vanligt. Man använder IP som bärare från ditt modem till bredbandsbolagets växelutrustning där man särskiljer teletrafiken från ditt surfande. Detta fungerar alltså utmärkt med ett analogt larm.

Förstod inte riktigt av din beskrivning hur kopplingen ser ut. Du har ju ingen nytta av dina övriga telejack i huset, dina telefoner och larm måste ju sitta efter modemet. Vill du utnyttja dina telejack som vanligt så bör du sätta modemet vid ditt första jack (inkommande) och där bryta din telekrets. Koppla loss det ledningspar som går till kommande jack och anslut det till modemets teleuttag. Då får du ADSL signal in till modemet och övriga telejack i huset fungerar precis som vid traditionell telefoni.

Redigerat 2 mar 2009 13:41
  14. E
    Medlem Nivå 1

Uppdatering

Hej, tack Jocef. Idag fick jag bort "felet" kommunikationsfel efter att jag drog larmet av misstag och sedan kvitterade larmet. Stort tack! Då kan vi summera detta att även Xavi modemet från BBB fungerar utmärkt om man kopplar på rätt sätt. Dvs telekoppartråden först till ADSL modemets WAN port, sedan larmet först på Tele 1 porten och resten av den analoga telefonin kopplas på larmets "ut" plint. Jag har även kopplat in hela den gamla seriekopplade slingan med analoga telejack så jag kan koppla in en analog telefon var jag vill i de ordinarie "gamla" analoga jacken i huset.

Bra forum, intressanta och hjälpsamma inlägg! Även tack till personal på Teletec som har varit behjälpliga!