Vad som är "rätt" vill jag inte sia om. Jag kör Canaldigital med deras PVR box och tycker det funkar bra. Den har väl fått rätt bra kritik i tester också, men det går säkert att hitta någon annan HD box som ger ännu bättre bild. Dock blir ju prislappen en helt annan, sannolikt.

Det är naturligt att HD utbudet ökar. Kanal5 verkar ju sända i HD i Danmark och TV3 gör det i Norge. Kan ju bara vara en tidsfråga innan det finns i Sverige också. SVT är ju grymma på HD produktioner trots att det är 720p som gäller - synd att dom inte orkar med de största evenemangen.

Ett annat råd: Tänk på att sitta "riktigt nära" (max. 2,5 m vid 52 " ; 1.8 m 42 ") skärmen vid HD sändningar. Annars missar man de små detaljerna som ju är vitsen att man skall kunna se med HD TV!
Sitter man "långt" ifrån (som framför en tjock-TV?) är det ingen ide överhuvudtaget att investera i en HD TV. Därför: köp en så stor skärm som möjligt för HD!

Canuto skrev:
Ett annat råd: Tänk på att sitta "riktigt nära" (max. 2,5 m vid 52 " ; 1.8 m 42 ") skärmen vid HD sändningar. Annars missar man de små detaljerna som ju är vitsen att man skall kunna se med HD TV!
Sitter man "långt" ifrån (som framför en tjock-TV?) är det ingen ide överhuvudtaget att investera i en HD TV. Därför: köp en så stor skärm som möjligt för HD!
Bra tips. Dessa råd man får i affären att sitta lika många meter från tvn som den är tum bred, eller 3,2m från en 32" - det är ju helt galet. Det blir minst en meter fel.

Instämmer. Däremot, om man sitter längre ifrån så kan det bli behagligare att titta, då ögonen inte behöver anstränga sig på alla små detaljer.
Men upplevelsen blir ju inte samma.
Troligt att många inte riktigt går in för filmtittandet som vissa och säkert skulle vara lika glada om de tittade på SD ist för HD på sina nya apparater och därför inte heller kan se någon skillnad.

Två rekomendationer för fullHD spekulanter som letar men inte orkar gallra i djungeln. Mycket bra och även billiga för det de levererar.

LCD: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=297763
Plasma: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284646

Skall man bara titta på marksända nätet lite då och då så gör man mer rätt genom att köpa något billigare.

Redigerat:
MathiasS skrev:
Det måste vara något fel på ditt resonemang. Jag kör både Volvo OCH skoda och önskar att jag inte gjorde det.....;)

Det jag tycker är viktigt i detta sammanhang är att fokusera på rätt saker. Det är lätt att falla för alla floskler i reklambladen.
Ja, reklamblad är kanske inte det man ska använda som underlag när man "läser på".

Vad jag vände mig lite emot i ditt inlägg var det här med att lägga 5k till på en teve och det kan ju mycket väl göra stor skillnad, beroende på vilka man jämför mot varandra. Sen finns det fall där det skiljer 10-15k och skillnaden kanske inte är så stor. Men det beror ju även på betraktaren vad skillnaden är värd i pengar.

Canuto skrev:
Detta kräver då att du alltid har tillgång til HDTV/Blueray med vanlig SDTV blir det inte... bra (skulle vija säga dåligt) och merparten skaffar en tv för TV-tittande och har endast tillgång till SDTV (all DigitalTV, merparten av Boxer, kabeltv, mm) samt placerar tv'n utifrån någon soffgrupp.
Håller med vad som skrivs men är rent generellt inte tillämpbart för den stora massan tv-tittare, utan idag mera för filmälskare med "blueray" eller som det också skrivits "ser endast progam i HDTV".
Notering som inte tillhör tråden; Ska det bli optimalt så måste ljudet dessutom sändas i Dolby Digital, vilket är det jag saknar i tvsändningarna mycket mera än steget mellan SDTV och HDTV, speciellt när man ser på film.
Jag säger som "Farbror Barbro" att det är ljudet som gör den optimala anläggningen.

imported_Anders_S skrev:
Ja, reklamblad är kanske inte det man ska använda som underlag när man "läser på".

Vad jag vände mig lite emot i ditt inlägg var det här med att lägga 5k till på en teve och det kan ju mycket väl göra stor skillnad, beroende på vilka man jämför mot varandra. Sen finns det fall där det skiljer 10-15k och skillnaden kanske inte är så stor. Men det beror ju även på betraktaren vad skillnaden är värd i pengar.
Ok, men då var jag inte tydlig nog. Det jag menade var att om man inte skaffar sig HD material att stoppa in i TV så är det meningslöst att köpa en tv för 19tusen istället för 14 tusen.

Med SD material in kan bilden förviss bli aningens bättre med en dyrare TV (men inte alltid) men vi pratar fortfarande om olika grader av "väldigt dåligt".

En annan variant: Även en budget TV (säg 7-8tusen) ger bättre bild med HD material in än en tre gånger dyrare TV med SD material inmatat. DET tror jag att många glömmer bort när dom står å väljer appparat i affären.

Under likartade förutsättningar håller jag helt med dig om att skillnaden mellan TV apparater kan vara stor om priset varierar med 5k, dock är den nog mindre än många tror med en bra bildkälla. Om det är värt 5k extra är upp till betraktaren att avgöra.

Precis, då håller jag med dig.

Jag köpte en riktigt billig 40" HD platt-tv från Swedx (Samsungprylar) för ynka 5' och samtidigt en HD-PVR från CD. Nu är det digitalt hela vägen till pixlarna och jag tycker jag har klart bättre bild även på SD-sändningarna än vad jag hade med gamla tjock-TVn. Och HD-sändningarna är ju mumma. :)

Dr.SiC skrev:
FullHD har faktiskt en stor nackdel. Det går inte att sitta i soffan och jobba/surfa med en dator kopplad till den eftersom allting blir så förbannat smått i 1920*1080. Har själv en 40" och jag kan max sitta 2m från den om jag ska kunna läsa text (helst 1,5m)
Hög upplösning på en skärm är aldrig en nackdel, det är bara frågan om att ställa in sin utrustning för önskat resultat.
I Vista: Kontrollpanelen -> Anpassning -> Justera Teckenstorlek. Om 120 DPI inte räcker välj "Egen DPI"
I XP: Kontrollpanelen -> Bildskärm -> Fliken Inställningar -> Avancerat -> DPI-Inställning

Sen håller jag med fullständigt om det som sagts om bra signal till TVn, jag vill tillochmed gå så långt att det är meningslöst med en stor TV med SD-signal om man inte har dålig syn. För storlekar > 32" så vill jag gärna ha fullhd.

Nja, har du SDTV men digital som i pricip alla har så påverkar avståndet mellan sittplats och TVn, så generellt kan man inte säga >32" utan både HDTV/SDTV och visning i FullHD är avståndsberoende.
Nu gissar jag, FullHD lär dessutom dröja ganska många år innan vi får generellt som TV-sändning.

Javisst påverkar avståndet, ju större TV du köper till din SD-box desto längre måste du sitta från TV'n. Du får inte mer eller bättre bildinformation för det, bara en större tavla att impa på grannen med.
Nu tittar jag väldigt sällan på TV utan mer på film eller serier i HD-format, eftersom det finns så få HD-kanaler än så länge är det mest där den stora skärmen kommer till sin rätt.

Nja, igen och inte bara för att säga emot. Helt rätt att bildinformationen är densamma, men om man har en möblering så att du har 3,5-4m till TVn så kan du gå upp till 40-42"tum med LCD/Plasma för att få en större bild.. Har själva denna lösningen för vanligt TV-tittande och har inget med behovet att imponera på grannarna. Däremot om jag skulle vilja gå upp i 50" så tror jag nog att jag inte skulle vara lika nöjd, men har bara testat i butik på 3,5m och där tycker jag det blir oskärpa (men butikstittande är ingen bra referens) så här krävs nog HDTV-sändningar.

Vad många verkar glömma är att det har stor betydelse volken kringutrustning man har. Alltför många satsar på en tv för 15000 medan de har kvar sin DVD/digital box för kanske 500 spänn, inte direkt nån optimal lösning. Sedan ska man komma ihåg hur mycket som är försäljningsknep med. förut var det full-hd eller ej och nu verkar det vara 100 hz som är det nya som man "måste" ha. Glöms helt bort att det är helt oväsentligt om inte själva tvn kan fixa bilden på ett bra sätt i grunden. HD material är underbart men tv sändningar är dock inte mer är 720p och då är full-hd eller ej oväsentligt. Och man ska komma ihåg att vid 2-2,5 meter är det omöjligt att se skillnad mellan 720p och 1080p. Så mitt råd är att välja tv efter vilken typ av bild man fördrar och vilken "nivå" man har på resten av utrustningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.