13 460 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
Telefonlåda som kan spärra nummer.
Sida 1 av 4
Hej,efter årsskiftet blev ju vi som har jordbruksfastigheter plötsligt egna företagare med allt vad det innebär av
telefonterror.Vi har NIX telefon men detta verkar inte hjälpa mot detta tyvärr.Man får även samtal till mobilerna.
Vi känner oss trötta på allt ringande med marknadsundersökningar och dyligt.
Finns det nån utrustning som man kan programera in nummer på som sedan spärras från att komma fram på linjen/ej ringer ?.
telefonterror.Vi har NIX telefon men detta verkar inte hjälpa mot detta tyvärr.Man får även samtal till mobilerna.
Vi känner oss trötta på allt ringande med marknadsundersökningar och dyligt.
Finns det nån utrustning som man kan programera in nummer på som sedan spärras från att komma fram på linjen/ej ringer ?.
Har för mig att det finns telfonsvarare med denna funkation. Lite svårt dock när de aldrig ringer från samma nummer eller visar inte numret och att spärra alla dessa gör att ev bekanta med hemligt nummer inte kan ringa.
Man kan fundera på hur man ska slippa de här säljarna. Om man orkar kan man ju driva med dem, men även det tröttnar man på till slut. En period blev jag fullständigt nerringd av telefonförsäljare. Till slut så bara la jag telefonen så fort jag hörde vad det gick ut på. La den ifrån mig på ett bord eller sätet i bilen eller vid någon bullrande maskin, utan att bryta samtalet. Nu är det betydligt färre som ringer.
Har prövat att ringa tillbaka till deras kontor och frågat vad de ville, de har blivet ganska förvånade, sedan har de inte ringt mer.andersmc skrev:Man kan fundera på hur man ska slippa de här säljarna. Om man orkar kan man ju driva med dem, men även det tröttnar man på till slut. En period blev jag fullständigt nerringd av telefonförsäljare. Till slut så bara la jag telefonen så fort jag hörde vad det gick ut på. La den ifrån mig på ett bord eller sätet i bilen eller vid någon bullrande maskin, utan att bryta samtalet. Nu är det betydligt färre som ringer.
Här hittar ni numren som går att ringa, kolla på presentatören och sök:
http://www.leffeboy.com/nummer/index.html?pid=1
Jag har en Telia Entré. När någon med okänt eller skyddat nummer ringer så svarar den och en röst säger något i stil med (kommer inte ihåg exakt) "Då ditt nummer inte kan identifieras så kopplas inte ditt samtal fram".
Tyvärr så går försäljarna runt detta genom att visa ett nummer som det inte går att ringa tillbaka till så man tjänar inte så mycket på att spärra hemliga nummer.
Jag hade firmatelefonnr förut men pga av alla telefonförsäljare så valde jag att avsluta det. Det ringde telefonförsäljare flera gånger i veckan på de mest olämpliga av tider. Men jag brukade köra den klassiska att be om försäljarens hemtelefonnummer så att jag kan ringa upp honom senare för att prata om hans erbjudande. De flesta försäljarna fattar vinken och avslutar samtalet snabbt.
Tyvärr så går försäljarna runt detta genom att visa ett nummer som det inte går att ringa tillbaka till så man tjänar inte så mycket på att spärra hemliga nummer.
Jag hade firmatelefonnr förut men pga av alla telefonförsäljare så valde jag att avsluta det. Det ringde telefonförsäljare flera gånger i veckan på de mest olämpliga av tider. Men jag brukade köra den klassiska att be om försäljarens hemtelefonnummer så att jag kan ringa upp honom senare för att prata om hans erbjudande. De flesta försäljarna fattar vinken och avslutar samtalet snabbt.
Jag har sett det göras med datorbaserade system också men det är ju lite mera meck och betydligt dyrare. bonusen var att man kan lägga till nummer i "svarta" listan och sen är det rätt snyggt att få en avisering på 50" tv:n vem det är som ringer 
Det finns en spärrtjänst där man tydligen skall kunna spärra säljsamtal även till mobilen. Upp till 8 nummer kan man ansluta och det räcker ju till hela familjen i så fall. Här är en länk till deras websitegalento skrev:Hej,efter årsskiftet blev ju vi som har jordbruksfastigheter plötsligt egna företagare med allt vad det innebär av
telefonterror.Vi har NIX telefon men detta verkar inte hjälpa mot detta tyvärr.Man får även samtal till mobilerna.
Vi känner oss trötta på allt ringande med marknadsundersökningar och dyligt.
Finns det nån utrustning som man kan programera in nummer på som sedan spärras från att komma fram på linjen/ej ringer ?.![]()
http://www.stopit.se
Jag gör det i Asterisk. Meck är det, i.a.f. till en början (finns färdigapacketerade linuxdistar med Asterisk som skall förenkla något). Men inte så extremt dyrt. Hårdvaran kostar men mjukvaran är ju gratis.mats_o skrev:
Finns f.ö. numera en överenskommelse mellan telemarketingföretagen om att inte använda hemliga nummer. Det anses bryta mot god affärssed.
Ehm stop it gör ju samma som nix.
I alla fall för den som är privatperson.
Skamligt att man skall betala för att slippa reklam...
Låter lite mystiskt att det är ett företag som tidigare har hetat Nope som står bakom, verkar inte ha fungerat fullt ut innan?
Fick för övrigt ett samtal av Svensk mobilservice allderles nyss.
Gå det inte göra färdiga adressböcker som man kan ladda ner i telefonen. Samtal som är "listade" kopplas vidare till nått gratisnummer. hehe
I alla fall för den som är privatperson.
Skamligt att man skall betala för att slippa reklam...
Låter lite mystiskt att det är ett företag som tidigare har hetat Nope som står bakom, verkar inte ha fungerat fullt ut innan?
Fick för övrigt ett samtal av Svensk mobilservice allderles nyss.
Gå det inte göra färdiga adressböcker som man kan ladda ner i telefonen. Samtal som är "listade" kopplas vidare till nått gratisnummer. hehe
En vanlig Intel-burk med Debian Linux för Asterisk. För att koppla in våra analoga telefoner använder jag en Linksys PAP2 ATA. Runt 400 kostade den. Sedan har vi bara IP-telefoni ut så där behöver jag ingen extra hårdvara. Har man analog telefoni ut behöver man ett kort i datorn som kan hantera det. Vad jag hört är OpenVOX prisvärda.
Vill man börja leka med IP-telefoni och Asterisk kan man få svar på många frågor här:
http://www.voip-forum.se/forum/
Vill man börja leka med IP-telefoni och Asterisk kan man få svar på många frågor här:
http://www.voip-forum.se/forum/
Redigerat:
Tolkar jag dig rätt om man med denna hårdvara kan koppla in sitt analoga telefonabb. till datorn och där köra Asterisk som telefonsvarare?sandhall skrev:
/Gojan