Teknik
Miles: Cheers! Ok då äre inget alternativ för oss ... bredband-uttaget är 2 rum bort från första telejacket och vill inte fippla med sladdar så långt.
NyfikenVit: [citat] Hittade följande välskrivna artikel: http://www.siemon.com/us/white_papers/07-03-01-demystifying.asp. Som jag förstår det hela så ska Cat6 klara 10GBASE-T minst 37 meter och upp till 55 meter beroende på hur installationen är gjord. Trots det rekommenderas Cat6a i nyinstallationer för diverse anledningar som anges i artikeln.
alfista: CA-modulen har bara med vilket krypteringssystem som används att göra, kan inte "göra om" en box som är konstruerad för en annan typ av signaler. Största problemen med Dilogen är knackig firmware och undermåliga komponenter i nätdelen (elektrolyter som tappar stinget). Med tiden har man dock fått lite hyfs på sin firmware och löst många irriterande buggar, men de har aldrig
tudde: 18000:- , det tycker jag var helt ok. Om Ni drar in fiber till huset kan ni använda telias iptv(på upp till två boxar, tror jag) HD-tv är på g. Vi skulle få betala 28000:- men det föll på alla pensionärer... /Magnus
Erikoolio: Hej, Prova att köra sekvens (från andra map:en som fungerar): [902] Inkoppla och uppdatera adressövervakningen Kolla sedan i [903] om du har båda med. Lycka till...
rixtrix: Hej igen förslaget från pm hadde jag redan jag kan komma in i installatörsmenyn men det finns inget om att kvitera ett larm lär larmet ringer upp mitt tel nr ... Om larmet går tex till G4s så måste väl dom kunna stänga av larmet remote ifrån eller ? jag kan stänga av larmet men sen står det "Vänta kontaktar Falk" och då försöker den ringa upp nr som jag har anget .. så den
DrKassler: Klart vi har en rejäl proppmaskin, simplare bara med kardborrband.. Tack för de olika tipsen. Mvh /C
Immobil: Det kan vara silen, på inkommande vattenledningen, som håller på att bli igentäppt. Lossa slangen och rengör silen. ;)
Micke_vb: Telia ska skicka ny bredbandsswitch och nya tv-boxar för att avhjälpa segheten... Jag är skeptisk, I stort sett alla i bredbandsföreningen som har blivit inkopplad upplever samma sak... förutom en i styrelsen som jobbar på Telia...:rolleyes: Ska bli intressant på årsmötet och se vad alla 500 abbonenter tycker
el_richard: Bryt strömmen till larmet, knappsatsen kommer eventuellt att börja pipa. tryck "x" + "2" . Vänta sedan ut larmet.... Annars bryt upp plåtlådan, ryck ut sladden till batteriet. OBSERVERA kabalarna längst till höger. (4 plintar med telefon" Står något som liknar RNG TPN eller likn. Dessa är inkommande telefon till larmet. Koppla ihop så att telefon fungerar i resten av huset.
mycke_nu: Planerna på att köra själva är nu skrinlagda. Tack för all input. Nätplanering pågår!
piliz: jag sätter nog lite hål i nederkant på garderoben, och sedan ett större i ovankant för att få ut värmen. Och väntar med att sätta in fläkt. Kanske i framtiden så kanske det står en server där också, vi får se...
Kurtivan: Nu är det lött in en bit koppartråd över avbrottet och maskinen är provkörd utan tvätt och då fungerade den. Återstår att se om det funkar med en riktig tvätt.
Emri: Hej, tack Jocef. Idag fick jag bort "felet" kommunikationsfel efter att jag drog larmet av misstag och sedan kvitterade larmet. Stort tack! Då kan vi summera detta att även Xavi modemet från BBB fungerar utmärkt om man kopplar på rätt sätt. Dvs telekoppartråden först till ADSL modemets WAN port, sedan larmet först på Tele 1 porten och resten av den analoga telefonin kopplas på larmets
Anton_J: På vilket sätt skulle i-home vara intressant? Ser ut som vilken magisk fabrikantspecifik låda som helst. Likadant är det med LCN även om det har fler år på nacken och riktar sig mot ren hemautomation. Jag har jobbat så länge i den här branschen så jag blir inte längre förvånad. Vill du köra LCN så gör det, du kommer inte att bli besviken. Det är beydligt mer kompetent än de
pefo: Blött under maskinen? Läckagedetektor som gått till. Brukar vara en liten bit svamp eller dylikt som påverkar en microbrytare. Kolla instruktionsboken. Saltbehållaren ska vara vattenfylld, ja. I princip blir det en mättad saltlösning i den när man fyller på salt.
el_richard: Tänk på klämmskydd och liknande, nödstopp mm. Du är ansvarig att ingen blir skadad av grinden...
mexitegel: Det funkar säkerligen bra, det finns som sagt proffslösningar men de är oförsvarbart dyra. Bl.a. klimatiserade utrustningsskåp med både kyla och värme etc. Möjligen om du skulle kapsla in den på ngt sätt så du inte får kondens direkt på apparaturen.
Bastefallarn: [citat] Jo det kanske var en dålig formulering men det är väl ganska självklart vad jag menade? Det är ju inte en TV från 2003.
NyfikenVit: Jag har tänkt dra nätverkskabel samma sträcka som koaxkabeln för TV dras, så då tänkte jag att det är lika bra att lägga båda två i ett VP-rör. Sen skulle jag gärna vilja göra det på "rätt sätt" så att uttaget kan sitta kvar den dagen jag flyttar ifrån bostadsrätten. Så frågan är tex om det behövs någon antennförstarkare eller liknande, eller om det är ok att bara grena
NyfikenVit: Hej, Jag undrar om det finns någon patchpanel som går att bygga in i väggen? Slutresultatet skulle då alltså se ut som ett vanligt nätverksuttag i väggen, fast det sitter kanske 6-8 portar istället för 1. Jag antar att man i så fall får montera patchpanelen i något som liknar en vanlig apparatdosa fast med större dimensioner så att det finns utrymme för 6-8 portar? Tacksam för
pirrepirre: Tack för tipsen. Precis som kai-robert säger så säger boxen ifrån om jag försöker köra med båda boxarna samtidigt. (Körde med en nätverksswitch och delade upp signalen till två boxar) Man kan alltås bara köra en box i taget. Kollade med Telia och denna lösning fungererar, dock måste man för att kunna använda båda boxarna samtidigt teckna ett extra abonnemang som man dock får
Mats: flertrådigt ska man inte använda i fast förläggning utan den är bara till för att göra patchkabel av :)
GasGlad: Det viktiga är att få kablarna lika långa i rätt ordning och som någon tidigare har sagt att man får in ändarna hela vägen in i kontakten. Jag har säkert monterat nästan 100 stycken på biltemas TP-kabel och endast fått gjöra om 4-5 stycken pga dålig kontakt och då är jag ändå en glad amatör.
ubbe76: Vad många verkar glömma är att det har stor betydelse volken kringutrustning man har. Alltför många satsar på en tv för 15000 medan de har kvar sin DVD/digital box för kanske 500 spänn, inte direkt nån optimal lösning. Sedan ska man komma ihåg hur mycket som är försäljningsknep med. förut var det full-hd eller ej och nu verkar det vara 100 hz som är det nya som man "måste" ha.
Bjurran: Detta är egentligen både en fördel och en nackdel som BBB gör det. för en vanlig hemanvändare är det ointressant egentligen med dessa publika IP, men för mer avancerade användare är det guld värt. Det enklaste förslaget att åtgärda problemet finns redan i tråden. Anslut en extra router och kör ALLT genom den. alternativt byt ut det modem/router som kom med leveransen mot ett med
pefo: [citat] Min första satellitmottagare hade vanliga TV-antennkontakter. Men det var över 15 år sedan. Egentligen skulle man använda F-kontakter till allt, inte bara satellit.
snuttjulle: Har den inte använts på många år så är det med stor risk ingen signal på. Ton får man aldrig om det inte finns abonemang men spänning kan ligga på om det nyligen funnits abonemang.
saltrulle: Funktionen "topmost" (Always On Top) borde väl vara lösningen du söker? http://rosafamily.org/software/pushpin/ Har själv kört det dom senaste 10 åren. Funkar klockent än idag :) Behöver inte ens installeras, bara starta och sen har du "Always on Top" funktionen till samtliga fönster. Nu vet jag inte vilket OS du kör, men t.o.m Win XP vet jag att den fungerar med. Bör även gå med