Jag kör med Telias digital-tv på bottenvåningen i huset. Jag vill nu kunna köra digital-tv även på en tv på övervåningen.

Har två boxar från Telia (En ny och gammal från tidigare abonnemang) samt internt nätverk i huset. Trodde först ett skulle gå att splitta den första signalen så att jag kunde använda båda boxarna, men si det gick inte. Enligt Telia kan man köra med en scartkabel mellan boxen och den andra tv:n men då kan man ju inte se på olika kanaler på de båda planen. Någon som har något vettigt förslag på hur man kan göra?

I värsta fall får man vä köra som Telia föreslår, men det känns som att det kanske inte blir någon bra bild med en allt för lång scartkabel? Till saken hör att jag i väggen har ett VP20 rör som mynnar ut precis bakom tv apparaterna på båda våningsplanen (ca 7 meter) så det får ju inte direkt plats med en scartkabel där i?

Hum, finns det några ljushuvuden här på forumet med smarta idéer som man kan få ta del av:)

Tror inte det finns något sätt att få ut två olika kanaler samtidigt från TeliaTV.

Jag har bara en teliabox men ibland vill man att ungarna ska titta på övervåningen. Då har jag gjort som så att jag har köpt en RF-modulator som scarten från Teliaboxen går in i. Efter RF-modulatorn har man då en koax istället för stor-scart som ska till den andra TV:n. Då jag har en cat6 över som jag kopplar vidare till nästa TV så kör jag antennsignalen genom denna mha två sk baluner. Balunerna kan köpas eller tillverkas enl annat inägg på detta forum sk "fulbalun".

Inte jättesmart, men det fungerar hyfsat de få gånger lösningen behövs.

Jo, du kan "splitta" nätverkskabeln som går till boxen för att kunna koppla in flera boxar. Det går med en vanlig nätverksswitch. Problemet som finns är att hastigheten inte räcker till för att titta på bägge om du har DSL (har du fiber så räcker hastigheten till).

Det går alltså att splitta men bara en box kan vara igång åt gången.

Sen är det så att abonnemanget för varje box aktiveras av Telia så det kanske inte fungerar pga att ena boxen inte är godkänd. Kontrollera att varje box fungerar var för sig först.

Redigerat:
det går bara att ha en box aktiverad, försöker du koppla in en annan så säger den ifrån när du slår aktiveringskoderna.

/ Kai

Från en satellit eller antenn så sänds ju alla kanalerna ut på en gång. Det är sedan bara att fånga upp de man vill titta på.
När du får TV via telefonledningen så kommer det bara just den kanal du tittar på till just din TV. Där har du valt kanal redan vid utsändningen, så att säga. Det är ju ungefär som att ladda ner en fil från Internet.

Telias digital-tv går numera att köra på två boxar, även på DSL-abonnemang. Dock så får man inte bo längre än 1,5 km från stationen kabel-vägen. Dessutom måste man ha Telia Smart och det går inte att ha två digital-boxar om man kör 12-24 Mbit/s.

Tack för tipsen. Precis som kai-robert säger så säger boxen ifrån om jag försöker köra med båda boxarna samtidigt. (Körde med en nätverksswitch och delade upp signalen till två boxar) Man kan alltås bara köra en box i taget. Kollade med Telia och denna lösning fungererar, dock måste man för att kunna använda båda boxarna samtidigt teckna ett extra abonnemang som man dock får halva priset på (Vilket jag försökte komma undan hehe). Då kan man dessutom se olika kanaler på respektive box. per-nordlunds tanke kanske är värt att kolla på för en snåling som jag hehe...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.