Hej,

Jag avser att sätta upp ett par nätverksuttag i min lägenhet och undrar om det behövs något speciellt verktyg för att montera Cat6-kabeln i nätverksuttagen (jag har tänkt använda ELKO RS nätverksuttag)? Eller har nätverksuttagen någon form av "snabbkoppling" liknande de som finns på eluttag?

Vidare skulle jag gärna vilja sätta upp ett extra TV-uttag i lägenheten eftersom det bara finns ett kabel-TV-uttag för tillfället. Efter att ha läst en del trådar på forumet (tex http://www.byggahus.se/forum/teknik/105483-vill-ha-flera-antennuttag.html) verkar det dock inte vara helt enkelt? Helst skulle jag ju vilja att endast de två TV-uttagen var synliga och att övriga förgreningar etc som behövs göms i apparatdosorna eller liknande. Är det möjligt att få till på något sätt? Slutligen undrar jag om det behövs något speciellt verktyg för att montera koaxial-TV-kabeln i det nya TV-uttaget (och i eventuella förgrenare/antennförstärkare etc).

PS. Jag har tänkt fräsa upp spår i väggen och lägga VP-rör som kablarna ska dras i. DS

Du behöver normalt sett ett pressverktyg för nätverksuttagen (kallas kronverktyg).

Behövs inte några specialverktyg för koax.

Tack för ditt svar. Jag har precis inhandlat ett Kroneverktyg, så nätverksuttagen ska jag nog få ordning på nu!

Jag undrar dock fortfarande om det är någon som har ett bra förslag för hur man sätter upp ett extra TV-uttag enligt min tidigare beskrivning/frågeställning?

Jag skarvade mitt antennuttag i min lägenhet till ett ytterligare uttag. Har ingen aning ifall jag gjorde på rätt sätt med avslutning etc men det funkade :D Om du kan dra allt i väggen dolt (varför VP-rör? bara att fräsa ur tillräckligt för själva kabeln...) så att du lätt kan fimpa kablarna och ta bort det ytterligare uttaget när du lämnar lägenheten är nog det att föredra.

Känner du en granne som bor efter dig i TV-slingan så kan du ju kolla att bilden inte försämras där. Bör väl vara en granne som inte skvallrar till styrelsen :cool:

Jag har tänkt dra nätverkskabel samma sträcka som koaxkabeln för TV dras, så då tänkte jag att det är lika bra att lägga båda två i ett VP-rör.

Sen skulle jag gärna vilja göra det på "rätt sätt" så att uttaget kan sitta kvar den dagen jag flyttar ifrån bostadsrätten. Så frågan är tex om det behövs någon antennförstarkare eller liknande, eller om det är ok att bara grena som du beskrev? Finns det några regler för hur sånt här ska utföras?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.