Har någon här erfarenhet av Telias bredbands-TV? Funkar det bra? Många avbrott?
 
Vi har haft Telias bredbands-TV i ungefär 1½ år.
Förutom några småsaker är vi nöjda...det som har hänt under dom 1½ åren är:
2 ggr har barnprogrammen blivit norskspråkiga några timmar
1-3 ggr per vecka kan bilden "hänga upp sig" några sekunder
1 gång var det ett större avbrott på bredbandet i Södra Sverige och därför ingen TV eller bredband (aven digital-TV via vanlig antenn var ur drift pga. detta avbrott)

FLKR
 
Redigerat:
Har funkat kanon för mig, inga störningar som jag noterat
 
Har inga störningar.

Samt, har bättre bildkvalitet än boxer
 
Fungerar i stort bra. Vissa perioder har det laggat väldigt mycket, kanske en kväll i månaden som störningarna blir verkligt irriterande.
En märklig sak är att boxen tar löjligt lång tid på sig att starta. Den håller säkert på i fem minuter.
 
Har haft deras bredbands tv i paket med telefoni och internet. Har fungerat klockrent sedan vi flyttade in tidigt i januari. Aldrig upplevt störningar i ljud eller bild.
 
FLKR skrev:
2 ggr har barnprogrammen blivit norskspråkiga några timmar
Om det var Nickelodeon så händer det titt som tätt även via Boxer så där kanske Telia inte är det skyldige.

Skall precis ta och säga upp den då "gratis perioden är över", har haft det i närmare 2 år, fungerar mkt bättre nu än i början skall nog säga i närmaste felfritt. Dock strular filmtjänsten då och då.
Som nämnt så är den löjligt långsam i starten (särskilt om man brutit strömmen helt). Nackdel forfarande är begränsning till en TV om du sitter på ADSL. Därav mitt avhopp nu när gratis perioden är över.
 
Nuno skrev:
Nackdel forfarande är begränsning till en TV om du sitter på ADSL. Därav mitt avhopp nu när gratis perioden är över.
Telias digital-tv går numera att köra på två boxar, även på DSL-abonnemang. Dock så får man inte bo längre än 1,5 km från stationen kabel-vägen. Dessutom måste man ha Telia Smart och det går inte att ha två digital-boxar om man kör 12-24 Mbit/s.
 
Kör någon trådlöst nätverk från modemet till boxen? Funkar det bra?
Jag tycker det är ett rätt attraktivt alternativ, mest med anledning av att mitt hus ligger i "TV-skugga" och det blir lite för hackigt med min vanliga box.
 
TV funkar, men kör man ADSL så kan man glömma att bredbandet fungerar normalt under tiden man använder TVn. Alla realtidsapplikationer på internet fungerar uruselt. Bandbredden verkar inte räcka till.
 
Vi har ofta 2 datorer uppkopplade under samma tid som pojken tittar på TV....vi har inte haft några problem med detta (vi har en 12 Mb ADSL uppkoppling)

FLKR
 
Jag använder Homeplugs mellan modem och boxen istf trådlöst, det funkar jättebra
 
brorzan skrev:
Telias digital-tv går numera att köra på två boxar, även på DSL-abonnemang. Dock så får man inte bo längre än 1,5 km från stationen kabel-vägen. Dessutom måste man ha Telia Smart och det går inte att ha två digital-boxar om man kör 12-24 Mbit/s.
Intressant, hittar ingen info hos Telia (gillar inte deras hemsida, känns som man bara går runt i cirklar). Några dumma frågor som någon kanske kan svara på:

1. Vad kostar det att ha Telia TV på två apparater, dubbla priset eller har de "tvillingabb."?

2. Hur funkar det att kolla på TV i två burkar och surfa och snacka i telefon samtidigt (vi har bara 2 Mbit/s)?
 
Consensus skrev:
TV funkar, men kör man ADSL så kan man glömma att bredbandet fungerar normalt under tiden man använder TVn. Alla realtidsapplikationer på internet fungerar uruselt. Bandbredden verkar inte räcka till.
TV:n är garanterad bandbredd, så om du sitter på en lina där du inte kan synka upp mycket mer än vad TV:n kräver så kan jag tänka mig att det går trögt o surfa.. Tänk dig om det vore tvärt om, att TV-bilden börjar svajja så fort du använder lite bandbreddskrävande appklikationer, det hade ju varit värre.

/ Fredrik
 
Nuno skrev:
Intressant, hittar ingen info hos Telia (gillar inte deras hemsida, känns som man bara går runt i cirklar). Några dumma frågor som någon kanske kan svara på:

2. Hur funkar det att kolla på TV i två burkar och surfa och snacka i telefon samtidigt (vi har bara 2 Mbit/s)?
TV och data-nätet delar på bandbredden. TV snor åt sig ca 12MBit, datorerna får det som blir över. Så även om du har ett 24MBits abonnemang så blir det inte mer än 12 till Internet.
Telefonpratandet påverkar inte dataöverföringen alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.