3 055 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Bredbands-TV
Sida 1 av 3
Har någon här erfarenhet av Telias bredbands-TV? Funkar det bra? Många avbrott?
Vi har haft Telias bredbands-TV i ungefär 1½ år.
Förutom några småsaker är vi nöjda...det som har hänt under dom 1½ åren är:
2 ggr har barnprogrammen blivit norskspråkiga några timmar
1-3 ggr per vecka kan bilden "hänga upp sig" några sekunder
1 gång var det ett större avbrott på bredbandet i Södra Sverige och därför ingen TV eller bredband (aven digital-TV via vanlig antenn var ur drift pga. detta avbrott)
FLKR
Förutom några småsaker är vi nöjda...det som har hänt under dom 1½ åren är:
2 ggr har barnprogrammen blivit norskspråkiga några timmar
1-3 ggr per vecka kan bilden "hänga upp sig" några sekunder
1 gång var det ett större avbrott på bredbandet i Södra Sverige och därför ingen TV eller bredband (aven digital-TV via vanlig antenn var ur drift pga. detta avbrott)
FLKR
Redigerat:
Fungerar i stort bra. Vissa perioder har det laggat väldigt mycket, kanske en kväll i månaden som störningarna blir verkligt irriterande.
En märklig sak är att boxen tar löjligt lång tid på sig att starta. Den håller säkert på i fem minuter.
En märklig sak är att boxen tar löjligt lång tid på sig att starta. Den håller säkert på i fem minuter.
Om det var Nickelodeon så händer det titt som tätt även via Boxer så där kanske Telia inte är det skyldige.FLKR skrev:
Skall precis ta och säga upp den då "gratis perioden är över", har haft det i närmare 2 år, fungerar mkt bättre nu än i början skall nog säga i närmaste felfritt. Dock strular filmtjänsten då och då.
Som nämnt så är den löjligt långsam i starten (särskilt om man brutit strömmen helt). Nackdel forfarande är begränsning till en TV om du sitter på ADSL. Därav mitt avhopp nu när gratis perioden är över.
Telias digital-tv går numera att köra på två boxar, även på DSL-abonnemang. Dock så får man inte bo längre än 1,5 km från stationen kabel-vägen. Dessutom måste man ha Telia Smart och det går inte att ha två digital-boxar om man kör 12-24 Mbit/s.Nuno skrev:
Kör någon trådlöst nätverk från modemet till boxen? Funkar det bra?
Jag tycker det är ett rätt attraktivt alternativ, mest med anledning av att mitt hus ligger i "TV-skugga" och det blir lite för hackigt med min vanliga box.
Jag tycker det är ett rätt attraktivt alternativ, mest med anledning av att mitt hus ligger i "TV-skugga" och det blir lite för hackigt med min vanliga box.
Intressant, hittar ingen info hos Telia (gillar inte deras hemsida, känns som man bara går runt i cirklar). Några dumma frågor som någon kanske kan svara på:brorzan skrev:
1. Vad kostar det att ha Telia TV på två apparater, dubbla priset eller har de "tvillingabb."?
2. Hur funkar det att kolla på TV i två burkar och surfa och snacka i telefon samtidigt (vi har bara 2 Mbit/s)?
TV:n är garanterad bandbredd, så om du sitter på en lina där du inte kan synka upp mycket mer än vad TV:n kräver så kan jag tänka mig att det går trögt o surfa.. Tänk dig om det vore tvärt om, att TV-bilden börjar svajja så fort du använder lite bandbreddskrävande appklikationer, det hade ju varit värre.Consensus skrev:
/ Fredrik
TV och data-nätet delar på bandbredden. TV snor åt sig ca 12MBit, datorerna får det som blir över. Så även om du har ett 24MBits abonnemang så blir det inte mer än 12 till Internet.Nuno skrev:
Telefonpratandet påverkar inte dataöverföringen alls.