Förutsättningar:Hus med två lägenheter,till huset kommer två kablar från telestationen till en kopplingsplint i källartrappen.
De ena kabelparet är anslutet och används till fast telefoni och datatrafik.
Den andra linan däremot är inte ansluten till plinten, kablarna hänger i luften,vi vet att fast telefoni inte brukats på den linan på några år.
Frågan är kan man själv kolla om linan är "aktiv" och går att teckna abb på?Får man kopplingston även om abbonemang inte är tecknat.
Vet att telia har ju ansvar fram till "första jack" men man är ju lite nyfiken om man kan göra det själv och da kabeln vidare till ett första jack.
MVH T.E