Teknik
mrfrenzy: Kolla i bruksanvisningen/databladet om den har inbyggd smtp server som stödjer smtp auth och ssl. Eller köp valfri router som står med på kompatibilitetslistan för OpenWRT/ddWRT. Finns tex ett par trevliga linksys med N där.
Mats: Tråden stängs då jag av någon udda anledning itne tror att detta gäller ett orginalkort Mats Moderator
fredl: Om det är t.ex. en Nokia 9802 så kan du förmodligen få 1, 2 och 4 utan kostnad från Viasat. Det gick under en tidsperiod att få dem kanalerna utan programkort. Har det själv på en 9802:a.
Nilsson2: Det är ett nybygge på en äldre tomt där det inte är tele indraget längre. Har funnits tidigare men det var nog på 60-talet någongång.
Nimajneb: [citat] Aldrig funderat på en mediaextender typ Xtreamer, Popcorn etc? Menade Component o inte Composite. Men du behöver byta ut Scart/Composite sladdstället mot ett Component. [bild]
hakaner: Yepp, roterande FTX återför en del fukt ifrån avluften till tilluften. -Vet ej exakt hur stor del? -Hygroskopisk växlare eller ej påverkar, kan för lite om detta...
Gnor: Då är nr1 på checklistan att kolla att antennen verkligen får sin spänningsmatning.
MaWa71: [citat] Då det var aningen bråttom att få hem högtalaren (taken gipsas imorgon) så köpte jag från www.kungstv.se (deras butik i Norrköping).
TLovskog: Öppet i nock och in-ceiling blir ju lite knepigt. Mina sitter så att överdelen på högtalarna nog är en 5-10cm från taket, direkt ovanför frontarna.
Hubbe2: Det hänger då tillslut på vad för fiber ni har till huset, är det operatörsbundet eller svartfiber? Dvs är du bunden till telias/ tele2s osv. utbud eller står det dig fritt att välja leverantör av tjänster? Vissa har inte viasat i sina IP-tv lösningar. Alla har inte heller hel valfrihet på kanaler, dvs du kanske inte kan få bara viasat Motor utan får med ett utökat baspaket, samt
kakaoow: "Om det misslyckas på 33,6 så borde dock faxen automatiskt försöka på 14,4." Ja, men faxarna klarar inte alltid av att rätta till detta själva verkar det som. Jag har själv vid 10-15 tillfällen gjort följande för att få igång faxar som strejkat, vid byte från pstn till ip-telefoni: 1) Slå av ECM, ibland kan man göra det enkelt i en meny. Ibland måste man in i servicemode.
jonatannn: Bilden hamnade visst upp och ner...
Dalbotant: [citat] Oj oj oj, klar humor! Stor eloge till killarna för detta eminenta klipp!
Moltas: Så sant, oxidation kan ju bli ett problem. Den utvalda väggen har nu fått tre mätkablar så får tiden utvisa om de kommer till användning samt hur rättvisande de är.
norrbottenstorpet: Börja med att kolla sändaren gällande både riktning från där du vill titta och frekvenstabeller, så att dessa stämmer med din box. http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
MathiasS: Nu handlar det bara om cirka 250Gig som sedan ska speglas så det är inga jättemängder data. Men om du har lust att skicka en Airbook pro så ska jag gärna börja göra som er proffs....:)
Bjurran: Du har inte en gnd-knapp på ditt testinstrument som du råkat tryckas in? Minns inte i skrivande stund vilket par det är som slocknar om den är intryckt, men med mitt instrument är det en lampa som inte funkar om det står i gnd-läge.
miksil: http://exibea.se/ Kan kanske vara något? Sen finns den här http://www.powerconcern.se/pmd1070.html Inte ute ännu, men kan nog bli trevlig. Android, så där kan du anpassa skärmen med valfria appar.
effo: Ja om man inte vill investera i en nätverksmodul (typ TL250) så kan man använda sig av larmets ContactID-format och på så sätt få ut larmkoder med sektioner, larmkaraktär och avlarmande användare etc. Har lyckad erfarenhet av detta där larmet skickar ContactID via en ATA-box till en hemmaserver som omvandlar larmmeddelanden till mail eller sms etc.
Troberg: Funkar det som XBox-controllers så är det bara USB men med annan plugg. Där är det bara att klippa sladden, klippa en USB-sladd och sedan löda efter färg. Det är en extra tråd i XBox-kabeln, men den används inte. Folk har ju lyckats använda Kinect-grejan till PC-hårdvara, så jag tror inte att det är så krångligt.
Boan: Det är så vanligt att man börjar "räkna" på om fibern lönar sig, men det går helt enkelt inte göra det så kategoriskt... räkna ut vad det kostar per MBit som är möjligt att få.. det sker en massiv utbyggnad nu av fiber, på landet startas det fiberekonomiska föreningar på samma sätt som det gjordes för 100 år sen när elen kom. Hoppa på tåget, det blir dessutom billigare
Mats: [citat] Den där känner jag igen från ett visst telebolag. Inga fel i deras utrustning inte. Att de sen fick fixa den åskskadade UPS:en till radiomasten. Byta huvud på microvågslänken samt huvudkort i AXE växeln dagen efter min felanmälan är ju naturligtvis en ren slump... Varför kan man inte bara säga ooops, vi fixar istället?
Halford: Jag har haft alla vitvaror (kyl, frys, tm, dm, ugn, häll, fläkt) i två villor under en 10-års period, därtill dm och tm i lägenheter och jag har aldrig haft problem med mina grejer. Jag valde aktivt bort electrolux som ingick som standard. Övriga grannar i villamattan (11-13 hus totalt) som byggdes valde electrolux och företagets servicebil hade körningar med jämna mellanrum - på helt
Troberg: Gå på Cat6, det ser ut som den bästa pris/prestanda-lösningen.
Mats: Det som kan bli lite kinkigt är kabel bakom panelen, panel plus utstickande ptchkablar på 160 mm. Man bör ju inte böja en patchkabel alltför hårt så kag hissar lite varningsflagg för att det kan bli småtrångt. Det går absolut med rätt sorts panel men det kräver lite mer planering
fredl: [citat] Håller produkten garantitiden ut (eventuellt tiden för reklammationsrätt) så är många tillverkare nöjda. Hjulen ska ju fortsätta snurra så då behövs ju tätare konsumtion.
Göran.W: Har man10-15 grader ska det vara i princip omöjligt att det fryser. Nu fryser inte heller vattnet vid 0 grader iom det är trycksatt utan först vid några - grader. Går ju alltid hinka i lite köldbärar sprit eller glykol i systemet om man är nojig. Hur ofta har du minus 30 grader dygnet runt och samtidigt strömavbrott i flera dagar?