22 505 läst ·
84 svar
23k läst
84 svar
Fiber eller CAT6 i nybygget?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 208 inlägg
Att köpa begagnat var bara ett av alternativen jag angav. Man kan köpa fiber- och kopparswichar begagnade. Även patchpaneler m.m. kan vara begangnade både för fiber och koppar.Gnor skrev:
Färdigkontakterad eller från ebay kan också vara nya saker.
Men visst, man bör kanske jämföra nytt mot nytt eller beg. mot beg.
Ja eftersom det måste ställas mot något. Även koppar är billigare beg. Till och med billigare är Beg Fiber.Ljusbåge skrev:Att köpa begagnat var bara ett av alternativen jag angav. Man kan köpa fiber- och kopparswichar begagnade. Även patchpaneler m.m. kan vara begangnade både för fiber och koppar.
Färdigkontakterad eller från ebay kan också vara nya saker.
Men visst, man bör kanske jämföra nytt mot nytt eller beg. mot beg.
Tycker mig se Category 5E på den undre bilden. Oskärmad cat5e sieames då.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Japp. Cat 5e. Exakt likadan kabel som jag har installerat. Kör på bara.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 208 inlägg
Jag såg i senaste Elektronik i Norden att ett EU-projekt just nu tittar på hemmanät med plastfiber (fiskelina). Man har lyckats nå 1Gbps över 50m på en ensam plastfiber som bara mäter ca 2mm i diameter. Fibern behöver inte skarvas, och är naturligtvis billig och störimun.
Med dylika prestanda så är jag ännu inte så imponerad (cat5e klarar 1Gpbs över 100m och har gjort det länge till låg kostnad) men man skall aldrig säga aldrig. Det är möjligt att man kommer att komma upp i prestanda och ner i pris så långt att det kanske kan konkurrera till nästa steg (dvs 10Gpbs). Jag håller inte andan dock.
Det ändrar dock inte på något sätt rekommendationen idag, fiber i hemmet är helt meningslöst. Till hemmet (fast då ett par singlemod glasfiber är däremot det bästa man kan ha).
http://www.acreo.se/en/News/News-Archive/Gigabit-Ethernet-through-a-fishing-line/
Med dylika prestanda så är jag ännu inte så imponerad (cat5e klarar 1Gpbs över 100m och har gjort det länge till låg kostnad) men man skall aldrig säga aldrig. Det är möjligt att man kommer att komma upp i prestanda och ner i pris så långt att det kanske kan konkurrera till nästa steg (dvs 10Gpbs). Jag håller inte andan dock.
Det ändrar dock inte på något sätt rekommendationen idag, fiber i hemmet är helt meningslöst. Till hemmet (fast då ett par singlemod glasfiber är däremot det bästa man kan ha).
http://www.acreo.se/en/News/News-Archive/Gigabit-Ethernet-through-a-fishing-line/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden