Hej!
Flyttar till hus under våren och vill bygga ett så diskret musiksystem som möjligt. Huset har nätverksuttag i samtliga rum men kommer givetvis även även att ha ett trådlöst nätverk. Musiken kommer mestadels att spelas från Spotify men planerar även för en NAS med musik och film.

Vi är inte intresserade av någon hemmabioanläggning med stora golvhögtalare utan det skall vara vägghängda diskreta högtalare i vardagsrummet och om nödvändigt en mindre snygg förstärkare. Subwoofer är förmodligen ett måste för att få tyngd i basen. Har nog uteslutit aktiva högtalare då de inte levererar den ljudkvalitet som vi vill ha. På övervåningen vill vi även där ha en mindre ljudanläggning och där kommer även TV:n att finnas.

Har tittat på lite olika lösningar men eftersom jag är novis inom området så behöver jag er hjälp.

Kommer förmodligen att köpa en iPad inom kort och tanken är att den skall användas för att styra ljudet i huset. Har även två iPhones i hushållet.
Sonos är helt klart en intressant lösning och verkar fungera klockrent med iPad/iPhone. Då är det isåfall Sonos ZP 120 som är aktuell då jag här slipper förstärkare. Men vilka högtalare skulle Ni isåfall rekommendera?

Iom uppgraderingen till iOS 4.2 kommer även möjligheten till Airplay att finnas vilket egentligen innebär att det som spelas på iPaden kan spelas upp till kompatibla enheter. Hifi-klubben har Denon RCD-N7 som skall gå att uppgradera med Airplay och den faller nog inom ramen för diskret så den skulle kunna vara ett alternativ. Är det någon som har erfarenhet från denna produkt?

Alternativet är att köpa några Airport express och ev nya Apple TV för att få ljud och bild från iPaden. Men då behövs det en förstärkare eftersom vi uteslutit aktiva högtalare. Några tips på snygga förstärkare?

Vilket alternativ av dessa föredrar Ni eller finns det någon annan bra lösning som vi inte tänkt på?

Tack!
Har dock ingen möjlighet att bygga in högtalare i varken väggar eller tag. NCC är inte så flexibla på detta. Hade ej heller möjlighet att lägga in tomrör för högtalarkabel etc tyvärr.
Så eventuellt kan det även vara aktuellt med trådlösa högtalare men har ej haft möjlighet att provlyssna på ex Audio Pro LV2.

Vi har satsat på Sonos och är jättenöjda. Har fyra olika zoner och ibland kör vi samma på alla och andra gånger olika i olika rum. Kanon bra! :-)

Sonos verkar ju vara en bra lösning - Snälla förklara för mig, är den en enhet per rum/högtalarpar som behövs?

(Självklart kan man ju parallellkoppla/seriekoppla för bibehållen impedans och på så sätt ha fler än 2 högtalare per enhet)

Slacker, det är rätt uppfattat. Finns lite olika varianter på enhet, med eller utan förstärkare samt S5 med allt inbyggt.

Jag har byggt mitt system med Apples prylar (trodde ni något annat?), 2x Airport Express, 2x AppleTV, en gammal Mac med iTunes i källaren som levererar strömmad video eller ljud, iPad och iPhone. Det fungerar precis som förväntat. Antingen skickar jag ljudet direkt från en iPad/iPhone till en av APex:arna eller använder appen Remote för att styra serverns ljud eller video till APex eller ATV. Det går också att spela samtidigt på flera med synkat ljud. Remote är riktigt snyggt på en iPad.

Obs! Det är de gamla AppleTV som tyvärr inte fixar AirPlay...än.

Man kanske inte skall sätta Spotify alltför högt upp på kravlistan, enligt gårdagens SvD förlorade dom 173 miljoner förra året. Få företag klarar det i längden.

Johan - Det där har jag funderat på en del - Då jag besitter MacBook samt iPhone och en Airport Express. iPad för att styra musiken i huset kommer nog det med =)

En tanke var ju att enkelt införskaffa takhögtalare + slutsteg samt mata olika rum med olika AE - MEN hur funkar det i praktiken att spela till fler än en enhet? Dvs, samma MP# spelar till två AE?

Förlåt att jag snor tråden lite.

Man kan inte få över Spotify via en iPad eller iPhone trådlöst mot en AE va? Datorn kräver ju airfoil så antar det inte går :(. Vore sjukt nice annars!

slacker skrev:
Johan - Det där har jag funderat på en del - Då jag besitter MacBook samt iPhone och en Airport Express. iPad för att styra musiken i huset kommer nog det med =)

En tanke var ju att enkelt införskaffa takhögtalare + slutsteg samt mata olika rum med olika AE - MEN hur funkar det i praktiken att spela till fler än en enhet? Dvs, samma MP# spelar till två AE?

Förlåt att jag snor tråden lite.
Det funkar med de fyra + dator jag har samtidigt. Ljudet skickas med tidssynk i Apple Lossless över UDP till APex. Tror att Unicast används, så det blir bara en process som rullar i datorn.

Johan Gunverth skrev:
Det funkar fint med AirPlay från iOS-Spotify direkt till en APex. Alla appar som använder Apples mediaspelarramverk i iOS kan skicka AirPlay.

[länk]
På en iPhone med? Jag kör igång Spotify på min iPhone men hur får jag över ljudet till min AE menar du?

Bricco skrev:
På en iPhone med? Jag kör igång Spotify på min iPhone men hur får jag över ljudet till min AE menar du?
Uppdatera till iOS 4.2 så skall det funka.

Johan Gunverth skrev:
Uppdatera till iOS 4.2 så skall det funka.
EDIT: Det krävde en omstart på telefonen. Lysande! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.