9 277 läst ·
77 svar
9k läst
77 svar
Förbrukning skrivare i stand-by
Sida 1 av 6
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tittar lite på att köpa en ny skrivare till datorn, och hittade flera modeller som är trådlösa. Skulle passa bra med tanke på att vi bara har bärbara datorer hemma. Skriver dock ut ganska sällan, så jag blev lite fundersam på hur mycket dessa skrivare drar i stand-by läge? De kommer ju stå på hela tiden och vara uppkopplade mot nätverket. Drar detta mycket eller är det försumbart? Någon som har en idé?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tips och råd:
Bläckstråleskrivare mår inte bra av att användas sällan.
Bläcket i munstyckena torkar och du kan behöva kassera bläckpatroner innan de är tömda.
Satsa på laser i stället.
Och beträffande standby effektbehov:
Varför inte slå av strömmen på skrivaren, och bara slå på den när du skall skriva ut?
Vad är ganska sällan? En gång i veckan?
Den specifika förbrukningen varierar naturligtvis, och bör framgå av skrivarens specifikation.
Sedan är ju frågan hur du värmer upp huset, och om standby-förbrukningen verkligen är en kostnad.
Bläckstråleskrivare mår inte bra av att användas sällan.
Bläcket i munstyckena torkar och du kan behöva kassera bläckpatroner innan de är tömda.
Satsa på laser i stället.
Och beträffande standby effektbehov:
Varför inte slå av strömmen på skrivaren, och bara slå på den när du skall skriva ut?
Vad är ganska sällan? En gång i veckan?
Den specifika förbrukningen varierar naturligtvis, och bör framgå av skrivarens specifikation.
Sedan är ju frågan hur du värmer upp huset, och om standby-förbrukningen verkligen är en kostnad.
Nu finns det produkter med försumbar standbyförbrukning enligt reklamen men i övrigt skulle jag inte vilja påstå att standbyförbrukning är försummbar. Stanbyförbrukning är alltid en kostnad oavsett hur man värmer huset. Undantaget är möjligen om du bor på svalbard och har elvärme.
Har av "experter" fått den uppfattningen att man vid elvärme nästan fullt ut har nytta av både elljus och stand-byläge. Bortsett från varma dagar då uppvärmning inte behövs.storkarp skrev:
Alltså större delen av året har man ingen nytta av värmen från stand-by.
Men för att svara på frågan är nog nästan omöjligt eftersom det varierar en hel del mellan tillverkare och modeller utan man får nog titta på siffrorna från tillverkaren.
Men för att svara på frågan är nog nästan omöjligt eftersom det varierar en hel del mellan tillverkare och modeller utan man får nog titta på siffrorna från tillverkaren.
10W låter som en väldigt hög siffra, men mäter du med en billig plug-in elmätare så kan felvisningen vara flera 100-tals % vid låga olinjära laster typ de flesta elektroniska apparater i standby. Grundregeln är att om något blir varmt drar den energi som du får betala för.
Henri. Dessa sk experter har bara rätt när det är uppvärmningstider och om man har elvärme. I mitt fall har jag uppvärmning ca 7 månader om året och med värmepump. Det innebär att jag i bästa fall tjänar tillbaka 20% av värmen. Därför har jag ingen standby, endast LE-lampor och LED-TV. På sommaren är det ibland så varmt att jag är lycklig över att jag inte har plasma-TV och glödlampor som skulle koka mig ur huset.
Slå ihop alla prylar på standby i ett hem och det kommer ändå inte att addera upp till en enda glödlampa. Det är en försumbar post i elförbrukningen.
Klass A-stärkare drar alltid effekt, även när de är tysta. Det är dock inte standby, det är när de är igång men inte spelar något.
Troberg. Håller inte riktigt med om att det är försummbart. 400 kwh per år tycker jag är en bytande del om man vill minimera sin elförbrukning. Detta tillsammans med bra belysning (glödlampor är det kanske inte så många som har kvar), snåla vitvaror, TV mm och framförallt ett optimerat värmesystem är olika åtgärder som behövs för att komma ner i elförbrukning. Jag kan däremot tycka att det verkar lite löjligt att fundera allt för mycket på sin standby om man har elvärme eftersom det är just elvärme som är det absolut största slöseriet. Jag tycker inte man skall elda med ebenholtz i brasan.