3 025 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
energyhub, övervakning av elförbrukningen.
Intelsystemet tycker jag verkart riktigt smidigt. Det är sådan övervakning och styrning jag skulle vilja se, även hur mycket jag kommer producera när jag väl påbörjar min egen solanläggning. Däremot skulle jag vilja ha min WHS som hjärtat i det hela istället. Med WHS 2011 (fd vail) borde man enkelt kunna bygga till detta på sin webbsida...
EDIT: Kan tillägga att jag ser ett problem med Intel-systemet redan nu... Hur många av er har inte redan nu grenuttag i serie för att väggvårtorna är ivägen för andra brunnar?
EDIT: Kan tillägga att jag ser ett problem med Intel-systemet redan nu... Hur många av er har inte redan nu grenuttag i serie för att väggvårtorna är ivägen för andra brunnar?
Oh så här ser min ut www.e-logger.se/pub?Tallbacken Helt fantastisk pryl faktiskt, ska fixa avläsning av elmätare när det tinat i backen. Har ca 50 meter mellan mätare och hus, kabel är det enda som funkar eftersom de trådlösa mätarna är instabila på längre avstånd.MöIIer skrev:
Man kan läsa mer om loggern på www.logger2020.se d^_^b
Är det inte smidigare att slänga upp en extra elmätare inne i huset?silversmeden skrev:
Fast det är ju klart, att gräva ger ju bra träning
Kanske det men jag kan inte läsa av mätaren när jag är i Kina, det kan jag med loggernnsiak skrev:
Du kan ju sätta in elmätare i huset och köpa logger (och sedan sätta denna på elmätaren i huset).silversmeden skrev:
Problemet är att jag vill kunna mäta alla hus-förbrukning på centralelmätaren då måste jag installera 2 beg elmätare , blir dyrare kabeln kostar (till loggern) ca 249 kr sedan får jag lite motion att hysta ner den 10 cm i backen. För att inte tala om vad en elektriker skulle ta att installera 2 underelmätare för detta får jag enligt lag inte utföra själv. Att installera en ir på elmätaren får jag göra utan el behörighet, kabeln får jag dra själv eftersom den är på 5v.
Det har du helt rätt i, speciellt då det gäller två hus. Sen är det ju inte gratis att få mätaren installerad heller.silversmeden skrev:Problemet är att jag vill kunna mäta alla hus-förbrukning på centralelmätaren då måste jag installera 2 beg elmätare , blir dyrare kabeln kostar (till loggern) ca 249 kr sedan får jag lite motion att hysta ner den 10 cm i backen. För att inte tala om vad en elektriker skulle ta att installera 2 underelmätare för detta får jag enligt lag inte utföra själv. Att installera en ir på elmätaren får jag göra utan el behörighet, kabeln får jag dra själv eftersom den är på 5v.
Klicka här för att svara