Byggahus.se

TV med Lexcom

1. A
    Medlem · Västra Göraland · 23 inlägg

agustav

Medlem
    Hej,

håller på att färdigställa teknikdelen på huset.

Vi valde Lexcom med 2st 2xCat60+1xKTV i varje rum.

Nu när man skall välja TV-lösning så har jag fastnat.

Har satt en traditionell TV-antenn på vinden och dragit upp 8 kablar till en (framtida) parabol och satt en splitter för att kunna köra t.ex. Dreambox i varje TV-rum.

Allt är förberett, men nu när jag skall välja så vet jag inte hur jag skall göra.

Nån som har erfarenhet av Lexcom och TV-distribution?

Huset är förberett med HDMI-kablage till båda TV-rummen och master bedroom.
    Tanken var att ha en central i teknikrummet där BD/DVD osv var placerat och styra dessa via Lexcom mha IR.

Nån som har koll på vad man behöver minimum för modulatorer för dels TV och dels IR?

2. T
    Medlem · västmanland · 435 inlägg

tomlan

Medlem
    Är inte riktigt med på vad som är svårt att välja,menar du boxer, kontra parabol med viasat/canal digital?

När det gäller lexcom så kan du distrubera antensignalen via lexcom samt signal från modulatorer med av ingång från t.ex sattelitboxar,dvd mm men blue ray dvd brukar oftast
    inte släppa ut signal både via hdmi och analogt så det bör du förvissa dig om innan val av modell isåfall

när det gäller parabol måste den gå via coax men det hade ju du dragit så det är ju heller inget problem

Lexvcom har 2 modulatormodeller med 1 resp 3 kanaler som kan vidarebefodra ir signalen
    via lexcom

3. R
    Medlem · Halland · 14 inlägg

ramneborg

Medlem
    Är det inte jäkligt opraktiskt med BR/DVD i ett teknikutrymme?. Är ju inte så jäkla kul att springa iväg för att byta film. Bara en tanke som slog mig.

4. A
    Medlem · Västra Göraland · 23 inlägg

agustav

Medlem
    Det har du alldeles rätt i, men jag vill inte ha det synligt och kunde inte bygga nån nisch eller liknande för att gömma undan det i. Har dock en liten dator med br-spelare i monterad bakom tvn för de fall då man vill snabbt byta film.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.