ThomasLindgren skrev:
Hur får du ett mjukvaruproblem till att Toshiba inte gillar sin produkt? Det är PC World som stoppat den, inte Toshiba.
Fel skrivet.
Tydligen kommer de med en ny 10" platta med Android 3.0. Den ska ha allt.

Förstår fortfarande inte vad det är för nyhetstjänst som kräver flash ?

Sedan så är diskussionen väldigt "manlig", behöver man verklig alla pryttlar på en platta ? om man vill ha dubbelpropp med SD-kort läsare, stylus pennor och tangenter så är det väl en bärbar dator man ska ha inte ett mellanting som plattor och paddor är ...

Jag har kört diverse "plattor" i ett antal år och Win är inte ett alternativ för mig om vi talar säng surf. Min bild är minimum 10" och så lätt som möjligt med ett OS som är gjort för att använda med pekskärm samt Grym batteritid. Och vill du ha flash är ju andriod det enda alternativet idag som funkar med detta.
Köp en billig för några tusen, vad du än köper så finns det bättre om ett par år oavsett.
Jag ser dessa maskiner sin förbrukningsvaror litegrann så att slösa massa pengar om du inte måste ha specifika saker är onödigt.
Sen vad du vill betala för kvalitet är väl oxå en fråga att ta hänsyn till och isf kanske inte köpa billigaste Kina plattan.

Att andriod skulle vara slött och laggigt har jag aldrig upplevt, Win och Linux Pussar bra på Desktop men inte i sängen. iOs kan jag inte uttala mig om men klarar ju inte flash.

Att andriod skulle vara slött och laggigt har jag aldrig upplevt, Win och Linux Pussar bra på Desktop men inte i sängen.
Android är en Linuxvariant. Det finns dessutom flera Linux-distros som har specialvarianter för plattor och netbooks, tex Kubuntu och Ubuntu.

Ja, stämmer bra om andriod. Detalj dock. Men det andra du nämner är intressant, skulle vilja ha dualboot med ett vettigt OS på min Viliv X70. Kan du ge några tips?

Tja, kolla på kubuntu.org eller ubuntu.com. Båda finns som live-CD, så du kan testa dem från CD (eller minnespinne) utan att ändra något på maskinen. Om du gillar dem så kan du installera senare. Var dock beredd på att live-CD går mycket, mycket långsammare än när den är installerad.

Går den fortare att köra från USB stickan än CD?

men har de några skal som lämpar sig för touch som android gör? att byta till en annan windowsliknande miljö känns inte som ett alternativ även om den nu har stöd för touch. ubuntu och kubunto mobile verkar inte vara riktigt klara. Ubuntu UMPC Edition ska jag nog testa men även denna känns ju bara som en test, och det gäller ju att det även finns "appar" som är vettiga som funkar i formatet.
Det är ju där en android eller iOs blir svårslaget, det finns en stor mängd möjligheter som är anpassade till formatet, mer eller mindre.

Går den fortare att köra från USB stickan än CD?
Ja, men inte lika fort som installerat.

men har de några skal som lämpar sig för touch som android gör?
Ja.

ubuntu och kubunto mobile verkar inte vara riktigt klara.
Ubuntu är rätt långt gången för plattor och sublaptops, Kubuntu är lite efter, men utvecklas fort som fanken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.