Håller på för fullt att projektera en KNX lösning i mitt lösvirkesbygge. Just nu ägnar jag en hel del funderingar åt vilka scenarios/funktioner jag vill att systemet skall innehålla. Har läst det som finns att läsa här på forumet och fått många bra uppslag. Det jag saknar är en tråd dedicerad för just funktioner och scenarios. Så jag provar att skapa en sådan.

Tanken är som sagt att samla idéer på nödvändiga, möjliga, omöjliga, roliga, onödiga, nice to have, energisparande osv funktioner och scenarios i KNX-baserade installationer. Detta som inspiration för er som redan har blivit med KNX och för oss som är på väg att bli det.

Börjar med några:
  • Borta-knapp. Vatten stängs av. Specade eluttag stängs av. Larmet aktiveras. Förprogrammerat ljus-program startar (”exteriör prydnadsbelysning”). Externa uttag stängs av. Värmen sänks. Golvvärmen stängs av efter x minuter/timmar. Ventilationen går ner i varv efter x minuter/timmar.
  • Gonatt-knapp. Belysning släcks. Nattbelysning tänds (fönsterlampor, program för ”exteriör prydnadsbelysning” på).
    Olika ljusstyrka i tex badrum och kök när den aktiveras mitt i natten.
  • Program för exteriör prydnadsbelysning. Styrs av mörkersensor och tidssensor (om mörkt: lys enligt ett visst schema. om förtfarande mörkt när klockan blir väldigt mycket: släck det mesta och lämna bara någon lampa vid tex dörrent tänd).
  • All belysning blinkar när larmet gått.
  • Larm via SMS/mail när temperaturen sjunker till en viss nivå.
  • Återställning av borta-knapp via SMS eller web-interface
  • ”Aktivera-garaget”-knapp. Slå på uttag. Höj temperaturen.
  • "Hämta ved"-knapp. Tänder belysningen i vedboden.
  • Ringklockan vid dörren ska blinka med någon lampa (alternativt justera dimmern up och ner något med en viss intervasll)
  • ”Inspektion av vinden” aktiverar belysning samt uttag på vinden
  • Loggning och lagring av väderdata från väderstationen
  • Visa yttertemperatur samt vindens kyleffekt i display i hallen.
  • Husets status via SMS (larm på? bortascenario på? temperatur inne? temperatur ute? osv)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.