Teknik
Johan Gunverth: Det är ju bara att stänga av routerfunktionen och trådlöst i den om man vill ha eget efteråt. Ställa om den till brygga med andra ord. Vad man måste tänka på är att förbindelsen mellan Telias router och den egna routern måste kopplas ner i minst en halvtimma innan den funkar igen. Jag har gjort så här hos morsan som behöver ha en Apple Airport för vissa tjänster, där inte Telias
Mats: Undersökningar, projektarbeten, tv-program Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forum. Dessutom riktar sig detta forum till konsumenter och detta ämmen förefaller mer inriktat mot industri. Därmed stänger jag tråden
mycke_nu: Fiber, det finns inget annat som är framtidssäkert.
emigrating: Gammal tråd ser jag, men svarar ändå. När jag fixade upp KNX systemet köpte jag det mesta från Eibmarkt, och deras egna grejer verkar vara helt okay. Dock blev det i slutändan till att jag la på lite mer pengar ock köpte bl.a. ABB aktorer för att få energimätningen osv. I slutändan rörde det sig inte alls om många kronorna (i det stora hela då) extra. Så det kan vara något att
frohike: Om du får röra eller ända i Comhem-uttaget beror helt och hållet på ägarförhållandet för själva kabeltv-nätet. Ibland äger Comhem nätet och ibland är det fastigheten.
el_richard: skär hål i dosan, tryck ner skarv och kabel lite i väggen.... eller U-skarv Eller ett antennuttag... :)
Kjell_G: d^_^b Al Jazeera är kanske inte helt fel, nu händer det ju grejer i Nordafrika och det kanske sprider sig? Kjell G
dunken: Det är du som varit här hemma :) Jo har lagt en beställning på 4320 utav dig så vi får hitta en passade dag så vi får det installerat :)
Bambi: Hej, MIn vän har problem med sin GPS i topicen. Hon köpte en uppdatering hos Mio för sin modell, dubbelkollat, som hon skulle tanka in men halvvägs protesterar den och säger att det inte finns tillräckligt med utrymme. Nu är den "låst" får varken bort den halva uppdateringen eller tillbaka den gamla kartan så den går att använda, så nu är den värdelös. Hur kan jag få tillbaka
kljung: Det visde sig att var wLSN hubben som satt för nära kontrollpanelen, cirka en meter ovanför. Efter flytt av denna så fungera det nu bra. /Kalle
steppen7: Det finns ett knxforum som kan ge en del men jag vet inte hur aktivt det är. Det är nog inte så jättemånga som håller på med det eftersom det normalt sett kräver elbehörighet att montera grejerna. Det finns nån gratisversion av ETS men jag har inte satt mig in i begränsningarna. Kan ha varit max 15 enheter eller nåt sånt samt att det inte gick att exportera. Att KNX över nätet inte
rgba: Om routrarna kör med samma IP-Adress funkar det inte heller. Exempel 192.168.0.1 på båda routrarna. Byt ipadress i den andra routern som du ska ha som trådlös anslutning samt stäng av DHCP servern i den routern. Koppla sedan in en kabel till valfri "LAN" port ej "WAN" eller "internet" eller liknande ingång. Tänk på att aktivera eventuell kryptering innan du stänger av DHCP funktionen i
Göran.W: 320 kbit/s räcker långt till frun min. Hon spelar ändå så dålig musik att man ändet inte märker någon skillnad;) Brukar faktiskt inte göra mer än 192kbit/s för hon har inte någon värsing spelare precis så det är lite si och så med minnet. Hon gav under 100kr för den ny i sommras. Men den låter och hon är nöjd.
Raginglynx: Tack för rådet :) I mitt hus är det tänkt att mediasystem (kopplat the core-stationen i LinuxMCE-systemet) skall vara separerat från plc-systemet - de skall dock kommunicera med varandra via RS-232 för feedback från givare samt då man styr saker i plc-systemet från touchdisplayer med LinuxMCE.. När det gäller plc-systemet skall skall det vara möjligt att styra för sig själv också
lars_stefan_axelsson: Har inte sett någon sammlad information. Börja med att kolla med Göteborg Energi/Gothnet. De är störst. Om det finns fjärrvärme i närheten så ökar dina odds betydligt. De är dessutom billiga och bra och driver dessutom ett öppet stadsnät, dvs du kan välja mellan flera olika ISPer och blir inte sittande i knät på exv. Televerket.
alfista: [citat] Det där är en sanning med viss modifikation kanske man kan säga. Det finns en tredjepartslösning som funkar med alla Squeezeboxar från Squeezebox2 och framåt. Den bygger på ett plugin för Squeezebox Server och är beroende av en modul från Spotify som f n bara finns för x86-plattformar, alltså inte din NAS. Sen finns sedan i går en officiell version från Logitech. Den bygger
Stanem: Tror inte det, kan inte se det i manualen men inget är ju omöjligt... Kom på att man kan lägga passeren som tillkoppling i hemmaläge men det förutsätter att ingen rör sig i huset för då går den in i bortaläge ... Nån som har ett bättre förslag?
bonnier: [citat] Nä man saknar sällan något förräns man haft det en gång :)
perrel: Kan för lite om antenner, men jag bor i Trelleborg, så kanske den ena antennen är riktad mot Malmö och den andra mot Köpenhamn. Har inte tagit reda på i vilka riktningar de ska vridas i så fall, men vi får in 7 olika danska kanaler på digitalboxen, så det verkar ju rätt rimligt. Tack i alla fall för svaren! Då ska jag köpa mig lite antenn-kabel och ett uttag så får vi kanske TVn i
bygg-Andy: Tackar för alla svar och hjälp. Den på Lidl verkar ju helt ok, liten, billig och smidig. Kör ner direkt och kollar om dom har den. :-)
Rena: Uppdatering. Var hos min bekant och testade i helgen. Nu funkade allt klockrent, åtminstone när vi testade i helgen som gick. Förmodligen var det någon störning tidigare.
jormah01: Ja så här ska det se ut IRL! Nu funkade det t.o.m. så det indikerade aktivitet inom området :-)
Noseone: Jag har sett fyrkantssprintar på byggvaruhuset så det borde ju funka, du kan ju även åka förbi närmsta mekanofirma/verkstad.
alfista: Jäpp. För närvarande med betaversionen krävs att man har sin egen server igång (precis som med tredjepartspluginet) men när den släpps i skarp version skall det inte längre behövas. Det som inte nämns i den artikeln är att det bara gäller Squeezebox Touch och Radio (och rimligen eventuellt kommande nya produkter). Det är enligt utvecklarna inte troligt att det kommer stöd från
Troberg: [citat] Tvärtom, det är en bra hobby när man vill ha riktigt kul med kompisar. Är folk arga så uppstår skaderisker. Det är dessutom en ärlighetshobby, folk måste själva ta träff när de känner att de blir träffade, och det funkar bäst när alla är på bra humör. Hur det kan gå till: http://www.youtube.com/watch?v=HvFnpArRmYY Jag är den stilige mannen i trappan som drattaden på
Mats: "Exempel på diskussioner som strider mot svensk lag är de om avkodning av tv-signaler (piratkort, cardsharing etc)" Utdrag ur byggahus.se regelverk så därmed är det något som inte ska diskuteras här. /Mats Moderator
Milkshaken: jag är ute efter halvtums galvade rör,,, Typ gamla vattenledningsrör, hör av er om nån sitter med såna..... Ska ha det som fast installation i garaget..... Gammalt hederligt LIN och Linfett tänkte jag använda oxå....
mexitegel: [citat] Ja, lagom till att vi har 128-bitars maskiner ;).