Nu har jag gjort slag i saken!
Har ett bra tag funderat på vad man ska ha det till.
Kostar ju bra med pengar och man använder ju nästan aldrig telefonen.

Frugan studerar så vi tog ett tele2 mobilbredband (utan spärr) och det funkar skitbra!
Till saken hör att vi bor så vi bara kunde få 2mbit ADSL och bara telia som leverantör.

Så nu är det gjort.
17/3 försvinner det!
Sen kan dom komma och klippa ner sina jävla kopparkablar som dom tjatar om!

// Magnus

Redigerat:
Ja jag tänker inte dra in telekabel i mitt hus, behövs inte längre.
Finns ju mobiltelefon och mobilt bredband vilket jag har nu. :)

Tyresö
Vi har haft Telias "värsta" trådlösa bredband och Telias jobbmobil fastpris, i flera år nu - och det fungerar riktigt bra - så bra att vi har funderat på att slita bort alla telejack och teletrådar i huset.

Inte en chans att vi kommer gå tillbaka till det gamla systemet där man måste sitta i närheten av ett telejack för att kunna sitta med datorn eller snacka i telefon.

Tyresö skrev:
...Inte en chans att vi kommer gå tillbaka till det gamla systemet där man måste sitta i närheten av ett telejack för att kunna sitta med datorn eller snacka i telefon.
Nu skojar du väl ändå? Ingen har väl behövt sitta i närheten av sitt telefonjack de senaste tio åren för att få Internet i datorerna?

Har "Jack" och tänker behålla det d^_^b

Har tillräckligt dåliga erfarenheter från flera trådlösa leverantörer genom jobbet med fagra löften om bra täckning och uppkopplingshastighet så jag passar på det i det privata livet:D

Hoppas teori och praktik möts för er del. Själv väntar jag nog ett par år med att dödförklara kopparkabeln. Både telefoner och bärbara datorer kan dock nyttjas utan tvång att sitta nära några uttag, DECT resp. WIFI. Så jag ser inte riktigt vad det är som är problemet med "gamla system" förutom kostnaderna då.

Om uppkopplingarna används till mera än att kolla mail, läsa Afonbladet och skriva ett eller annat inlägg på Byggahus, så tror jag dock fortfarande mer på ADSL (och bättre). Självklart kan det lokalt vara väl utbyggda 3G-nät med tillräcklig prestanda även för mer krävande användare. Men för min del ligger detta längre fram i tiden.

Tyresö
Johan Gunverth skrev:
Nu skojar du väl ändå? Ingen har väl behövt sitta i närheten av sitt telefonjack de senaste tio åren för att få Internet i datorerna?

Hahaha, jo du har ju så rätt, men jag har faktiskt vänner som fortfarande har sladd till sin fasta telefon pga dom har ju en "Kobratelefon" - jubileumsmodell (= urusel telefon till ett svindyrt pris).

Tyresö
orparn skrev:
Har "Jack" och tänker behålla det d^_^b

Har tillräckligt dåliga erfarenheter från flera trådlösa leverantörer genom jobbet med fagra löften om bra täckning och uppkopplingshastighet så jag passar på det i det privata livet:D

Jag kan se mellan raderna i ditt inlägg att du inte har provat Telias abonnemang, och pga det, så kan jag faktiskt förstå din åsikt.

Tyresö skrev:
Jag kan se mellan raderna i ditt inlägg att du inte har provat Telias abonnemang, och pga det, så kan jag faktiskt förstå din åsikt.
Ha ha ha... Jo jag har provat det, har haft det på min privata mobil (som används väldigt sällan) och nu tyvärr tvingats byta operatör från Telenor till Telia även på jobbmobilen och 3G kopplingen i min bärbara dator då arbetsgivaren bytt operatör.
Numera har jag alltså 3 st svarta hål på väg mellan hemmet och jobbet (totalt 45km) där samtalen ofelbart bryts.
Signalstyrkan och hastigheten på 3G är lägre på Telia än de värden jag haft tidigare med Telenor.

Kopparkabeln gick tyvärr sönder under några dagar i höstas och det var en pina att tvingas köra med enbart 3G som uppkoppling hemifrån jämfört med 2MBit ADSL. Framför allt är det ju segt på uplinken via 3G:(

Har alltid haft Telia och varit nöjd, men iom fler och fler olika abbnonemang i familjen så irriterar det mig mer och mer att det skall vara så svårt att få till en vettig specad faktura med allt. Provade därför 3 mobila bredband och döm av min förvåning att jag fick ungefär lika bra uppkoppling direkt ur kartongen. Tre har dessutom en relativt ny funktion där alla familjens mobiler kan, förutom eget nummer, kopplas till familjens gamla trådbundna. Så nu funderar jag starkt att byta hela klabbet till Tre.

Och allt började med värdelösa fakturor ...

För inkommande tänker jag mig då en maskin som router, brandvägg, DHCP byggt på ett moderkort (Zotac NM10 - DTX) med Sierra Turbo 3G+ och extern antenn.

DEt är en bra bil kvar tills jag kan tänka mej lägga ner den fasta linan. Särskilt nu när man har fiber och IP tel för 160:-/mån. Man får väl varken fast IP eller särskilt bra upload/ping med trådlöst?

Men visst, för vanligt slösurfning duger det ju...

En Dovado-router (svensk!) är guld om man vill slippa allt trams med drivrutiner till diverse operativsystem och samtidigt kunna ha fler datorer (via WiFi) tills sitt mobila bredband. Finns naturligtvis andra produkter, men denna fungerar så bra att man glömmer bort den.

http://www.dovado.com/

P
Den fasta kabel som fanns gick i tusen bitar när vi plöjde ner jordvärmen så vi har inte dragit in fast kabel i huset.
Har använt 3G med fast monterad antenn riktad kopplad på ett modem på en 3G-ethernet router. Antennen riktad mot närmaste basstation. Där var dock ett problem att få operatören att berätta var den står men det gick efter ett tag. Operatörerna delar mast ibland men inte..

orparn skrev:
.....
Kopparkabeln gick tyvärr sönder under några dagar i höstas och det var en pina att tvingas köra med enbart 3G som uppkoppling hemifrån jämfört med 2MBit ADSL. Framför allt är det ju segt på uplinken via 3G:(
Men det där problemet med upplänk kan jag förstå. Hade också problem med det tills jag fick tag i ett nyare modem. Orginal 3G specen har 384kbit upp och ner. Sen kom HSDPA som fick högre nerströms men samma dåliga hastighet ner (max 384k ofta lägre) och dessa modem krängde operatörena länge. Idag går det fortare så se till att du har ett modem som klarar högre hastigheter uppströms. Men visst det är ju inga 2MBit uppåt. Det varierar mellan 600k och 1.2M, neråt mellan 2.5M och 4M. Tycker det räcker. Jag är inte den som plockar ner GB. Spotify funkar utmärkt.

Redigerat:
TLovskog skrev:
För inkommande tänker jag mig då en maskin som router, brandvägg, DHCP byggt på ett moderkort (Zotac NM10 - DTX) med Sierra Turbo 3G+ och extern antenn.
Det finns ju färdiga trådlösa (WIFI) routers för 3G som redan har DHCP inbyggt och det borde väl även finnas med brandvägg så varför slösa energi på att uppfinna hjulet på nytt ?

Även med Net1 (Fd IceNet) på 450 MHz bandet kan du få en basenhet med 4 portar + WIFI men jag vet inte om det finns någon brandvägg i den.

Johan Gunverth skrev:
En Dovado-router (svensk!) är guld om man vill slippa allt trams med drivrutiner till diverse operativsystem och samtidigt kunna ha fler datorer (via WiFi) tills sitt mobila bredband. Finns naturligtvis andra produkter, men denna fungerar så bra att man glömmer bort den.

[länk]
Kanske har jag fått ett måndagsex men jag har fått nästan hjärnblödning på min Dovado. Maken till buggig router har jag inte stött på tidigare, och då har jag ändå mekat med rätt mycket bråte i mina dar.... Jag har framförallt haft problem med att få routern att hitta USB-modemet plus att man får avsevärt sämre mottagning när det sitter i dovadon jämfört med i PC'n.

Dessutom så har dem satt USB-portarna så nära varandra att man inte kan ha USB-modem och Tellsticken i samtidigt. Lösningen torde vara enkel tycker man, En USB-förlängningsladd är ju normalt smalare i kontakten än USB-modemet, men se då har routern svårt att kommunicera med den USB-enhet som sitter på förlängaren. Arrrrg! :@

Har fått den att funka men vågar inte att röra den. Sista jag flyttade på routen så tappade den uppkopplingen och det tog en halvtimme med omstarter och restes innan den kom tillbaka. Dock verkar den vara stabil när den väl har kopplat upp sig. Peppar peppar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.