Ni vet att man kan aktivera airplayfunktionen i den gamla apple tvn? Dvs. att streama direkt från en iOS produkt eller mac/PC till apple tvn, utan att brygga via itunes/airfoil etc.

Det löser man genom att installera appen Remote HD (betalapp på iStore som gör typ 100 olika prylar, tänk Swizz Army Knife av appar) på sin iOS device, och hjälpprogramet på sin apple tv (via SSH, notera att apple tvn måste vara hackad för att du skall kunna göra detta).

Sedan funkar airplay, coolt va:P

Ledsen för trådkapning.

Har lajjat lite med apple tv 2 (ATV2) och konstaterat att den är extremt prisvärd då man slänger in XBMC och har en NASsetup hemma. Dessutom kan man ju gömma den bakom tvn, eller egentligen var som, då den är så liten.

Har också konstaterat att airplayfunktionen är sjukt smidig. Dessutom är setupen FLICKVÄN-vänlig, icke en så liten fördel.

Däremot, för att fullt utnyttja airplayfunktionen vill man ju koppla ljud till ett par aktiva högtalare så att man slipper sätta på TVn bara för att streama en låt eller två. Men, det är ju typ bara värsta premiumprodukterna som släpps med airplaystöd.

Således, om man skulle ta och hitta ett DIYkit för aktiva högtalare eller en soundbar, bygga in en DAC och en ATV2, med HDMIutgång för bild. Voila, den ultimata multimedialösningen med stöd för airplay, youtube, XBMC, plex (enbart client), svt play, samt airtunes, för dem som inte vill ha ett fult surroundsystem eller har en arg fruga med allergi mot sladdar.

Någon som skulle köpa detta om man sålde det för, säg 5-6 tusen?

Någon som kan tänka sig att vara med i ett sådant byggprojekt, tänkte köra i Stockholm. I såfall, skicka ett personligt meddelande. Notera att jag är en noob när det gäller elektroniklödning men ganska driven och insatt i diverse multimedialösningar på konsumentsidan.

Jag har stora problem med att få Sonos och Spotify att fungera ordentligt. Jag är mycket besviken. Spotify skyller på Sonos. Men det är ju Spotify som vill ha mina pengar. Därför tycker jag att det är deras problem. Jag väntar på svar från Sonos i ärendet.

mattiasp
Vad är det som krånglar för dig?
Jag använder också Sonos och kör spotify därgenom och tycker det fungerar kalasbra.

Det blir avbrott i musiken, och då gör systemet ett nytt försök på nästa sång i listan. Till slut har den bläddrat igenom hela listan och stannat helt. Efter några försök brukar jag i stället spela musik från det lokala biblioteket.

Både Spotify och Sonos har varit mycket snabba med att svara i supportärenden. Jag fick under natten ett svar från Sonos och nu har jag ny programvara i hela systemet. Än så länge går det bra, men det brukar vara på fredag- och lördagkvällar det krånglar mest. Vi får se. Jag har betalt fram till den 17:e mars. Utvärdering pågår tills dess. Konstigt att de inte pushar ut den nya programvaran.

Om man har en Mac och Sonos och styr musiken från Macen, kan man spela musik i dess högtalare och synka med det andra? Alltså, kommer min Imac att funka som en spelande enhet i nätverket och kan spela samma som tex köket?

Nej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.