2 031 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Windows media player och albumomslag
Hej.
Jag har rippat (MP3) in en del sago CD skivor och lite musik till barnen. Jag har använt Windows Media Player (Windows 7/Media Player 12) för att rippa och ett sepparat program för att lägga in albumomslag på sago CD. Funkar bra så långt. Men när jag rippar vanliga musik CD så letar den själv upp info och albumomslag. Omslaget ser man när jag spelar på datorn men det syns inte när jag spelar i en sepparat MP3 spelare som har möjlighet att visa omslag.
Hur gör media playern med albumomslag? Lägger den in det på ett konstigt format (ej JPEG) eller märker den inte upp bilden korrekt. Går jag in manuellt med en Tag-editor kan jag lägga in ett omslag som sen syns i en MP3 spelare, men även i Tagg-editorn syns inte det omslag som Media Player laggt in.
Nån som har något förslag? Vill inte sitta manuellt och lägga in bilder.
Hälsningar Flurken.
Jag har rippat (MP3) in en del sago CD skivor och lite musik till barnen. Jag har använt Windows Media Player (Windows 7/Media Player 12) för att rippa och ett sepparat program för att lägga in albumomslag på sago CD. Funkar bra så långt. Men när jag rippar vanliga musik CD så letar den själv upp info och albumomslag. Omslaget ser man när jag spelar på datorn men det syns inte när jag spelar i en sepparat MP3 spelare som har möjlighet att visa omslag.
Hur gör media playern med albumomslag? Lägger den in det på ett konstigt format (ej JPEG) eller märker den inte upp bilden korrekt. Går jag in manuellt med en Tag-editor kan jag lägga in ett omslag som sen syns i en MP3 spelare, men även i Tagg-editorn syns inte det omslag som Media Player laggt in.
Nån som har något förslag? Vill inte sitta manuellt och lägga in bilder.
Hälsningar Flurken.
Hej!
Jag brukar tycka att media player är det enda program som gör riktigt bra rippar med omslagsbilder och allt. Har testat att lägga in bilder och sånt manuellt via diverse program men har aldrig fått det att fungera. WMP lägger all info som dolda filer i samma katalog som rippen hamnar. Där kan du se hur de ser ut, slå på att windows ska visa dolda filer först. Det är vanliga jpeg
/S
Jag brukar tycka att media player är det enda program som gör riktigt bra rippar med omslagsbilder och allt. Har testat att lägga in bilder och sånt manuellt via diverse program men har aldrig fått det att fungera. WMP lägger all info som dolda filer i samma katalog som rippen hamnar. Där kan du se hur de ser ut, slå på att windows ska visa dolda filer först. Det är vanliga jpeg
/S
Nix!
Inställning är för att visa dolda filer. I andra bibliotek syns jpeg-filer. Jag tror helt enkelt att WMP 12 lägger in albumomslag i annat format än jpeg, eller så på ett ställe i MP3-filen så att andra spelare inte hittar den.
När jag sökt på internet verkar det som att funktionen mellan olika versioner av WMP skiljer rejält åt!
Hälsningar Flurken
Inställning är för att visa dolda filer. I andra bibliotek syns jpeg-filer. Jag tror helt enkelt att WMP 12 lägger in albumomslag i annat format än jpeg, eller så på ett ställe i MP3-filen så att andra spelare inte hittar den.
När jag sökt på internet verkar det som att funktionen mellan olika versioner av WMP skiljer rejält åt!
Hälsningar Flurken
Ibland är det ganska enkelt, men det beror helt på vilken spelare du har, och själv har jag inte bråkat så mycket med det.
Testa att döp filen med omslaget till cover.jpg och lägg den i samma mapp. Många spelare tar då den filen som omslag för alla mp3-filer i hela mappen.
Testa att döp filen med omslaget till cover.jpg och lägg den i samma mapp. Många spelare tar då den filen som omslag för alla mp3-filer i hela mappen.
Klicka här för att svara