Jag har en uppsättning äkta biostolar om intresse finns ;)

Förövrigt ett trevligt projekt som det låter :)
Och en annan sak jag tänkte på angående storleken så är ju I-Max dukar ngt i stil med 135grader betraktningsvinkel utan att upplevas som jobbiga? eller är det bara tekniken som gör det?

Jo, för tio år sedan skulle jag inte heller nöjt mig med PA-ljud, men, som sagt, tinnitus gör att det är bortkastade pengar med bättre grejor.

Biostolar är något jag funderat på, men det delar av rummet så konstigt och ärligt talat föredrar jag en soffa med ett tjockt duntäcke.

När det gäller I-Max så misstänker jag att det är relativt lågreflekternade dukar med dunderstarka projektorer.

Bilder och sådant kommer när Bredbandsbolaget fått tummen ur och jackat in mitt internet, så att jag har en server att lägga upp det på igen. 3-5 veckor för att koppla in två ADSL-linor, är det acceptabelt!?!?!?

Troberg skrev:
Jo, för tio år sedan skulle jag inte heller nöjt mig med PA-ljud, men, som sagt, tinnitus gör att det är bortkastade pengar med bättre grejor.

Bilder och sådant kommer när Bredbandsbolaget fått tummen ur och jackat in mitt internet, så att jag har en server att lägga upp det på igen. 3-5 veckor för att koppla in två ADSL-linor, är det acceptabelt!?!?!?
Onödigt mäktig "bio" om man ska titta och lyssna själv tänker jag? :rolleyes:
Jag menar, tinnitus är det ju inte alla som har, iofs bygger man väl inte för andra men...jag vet inte låter skumt.

3-5v att jacka in bredband kan du nog tacka Telia/Skanova för, inget som BBB styr över ;)

Onödigt mäktig "bio" om man ska titta och lyssna själv tänker jag?
Jag menar, tinnitus är det ju inte alla som har, iofs bygger man väl inte för andra men...jag vet inte låter skumt.
Jag är singel. Behöver jag bättre ljud senare så kan jag fixa det.

3-5v att jacka in bredband kan du nog tacka Telia/Skanova för, inget som BBB styr över
Jo, jag vet, men BBB borde ställa hårdare krav på dem, eller åtminstone gå ner till deras kontor och löpa amok med tillhyggen.

Lite nyfiken, hur har det gått Troberg?

Tja, i tur och ordning:

* PA-ljudet funkar bra.
* Jag är inte längre singel.
* PA-ljudet funkar fortfarande bra, fast jag inte är singel.
* Projicera på väggen funkar OK, fast det är lite småskador på väggen som behöver fixas och sedan behöver den målas om.
* Projektorn sitter nu på bortre väggen, så jag har full bredd så brett som det går på väggen, cirka 5 m.
* Fortfarande kasst blått bildelement i projektorn, men har inte råd att byta just nu.
* Har fixat mörkläggning i rummet. Fast det bara var snorbilliga IKEA-rullgardiner så var det en skillnad som natt och dag, bokstavligt talat.
* Internet funkar nu, men nyss började BBB använda 24-timmars DHCP-lease. Ska gnälla på dem, alternativt byta till Bahnhof.
* Har satt ett biljardbord i utrymmet bakom soffan (folk klagade på att jag inte idrottade, så jag var tvungen att göra något). Håller på att fundera äver lösningar med spotlights i taket som ska belysa biljardbordet utan att lysa upp resten av rummet i onödan, tänkte mig något i stil med ett par PAR-cans med barndoors.
* Ska koppla om ljudet lite så att jag får ut stärkarna i serverrummet.
* Har världens coolaste fjärrkontroll till stärkarna, en vanlig Nexa-strömbrytare för väggmontage. När den ligger på bordet så ser det ut som om det bara är en lös väggströmbrytare som blivit liggande där.
* Har inte tagit bilder än, blir det fint väder till helgen (dvs mycket ljus) så kanske jag gör det då.

Underbart projekt och härlig känsla av att gå sin egen väg. Och så en gång för alla har du löst diskussionen om idrott ...

"Har satt ett biljardbord i utrymmet bakom soffan (folk klagade på att jag inte idrottade, så jag var tvungen att göra något)"

En sak som jag själv noterat är hur mycket en "sammets" maskning runt duken i rätt ratio gör för bilden. Satt själv på "The Rock" i Lund på jakt efter en ny projektor för 2.35:1. Jämförde fram och tillbaka mellan olika alternativ på en 16:9 duk.

Efter ett tag testade vi på en riktig 2.35:1 maskad duk istället för 16:9. Vilken fruktad skillnad det gjorde. Alla skillnader i projektorer var ovidkommande mot vad en korrekt maskad duk gjorde.

Provade också lite olika material (matt vitt, ReAct från Euroscreen och Firehawk). Dock, även där är enligt mig en korrekt maskad duk det som verkligen stod ut.

Automatiskt maskning kanske?

Fast maskning är svårt, eftersom det finns dussintals, kanske hundratals olika format. Jag tittar mycket på stuff producerat för TV, utöver film.

Kan man släcka ner ordentligt så spelar det dessutom mindre roll.

Bilder kommer så småningom, men inte just nu på grund av datorstrul.

Intressant forum, fast Constant Height verkar vara lite för mycket krångel för min smak.

Äntligen, bilder:

Mot duken:
pan4_IMG_3828-IMG_3845_18.jpg

Från sidan (Tänk på att det är ett stort panoramafoto, så proportionerna är lite myko. Det blir begripligast om man tittar på en liten bit åt gången.):
pan3_IMG_3750-IMG_3827_78.jpg

Från duken:
pan5_IMG_3846-IMG_3902_57.jpg

Mer bilder:
http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=172

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.