jojjeblom
jojjeblom: Nu var antennen inköpt/inkopplad och nu får jag in riks samt flertalet lokala stationer brusfritt.
6 svar · 3,0k läst
M
mersault: Tack för tipsen! Trodde inte som oinsatt att det fanns så många olika att välja på. Det här var svårare än jag trodde, men nu är jag nog på rätt väg. Var först inne på Thorsman efter att frohike identifierat uttaget, men det verkar svårt att få tag på. Trodde först inte att det fanns någon eljo trend som passade när jag tittade i deras pdf-katalog, men kollade lite noggrannare
5 svar · 5,9k läst
·
M
Mats: Säker är inte jag heller men det börjar talas om pairing även på CD:s HD kanaler så där kan det vara en viss varning. Du behöver DVB-S2 stöd för HD också För SD utbudet så krävs det bara en TV/box som kan hantera vanlig DVB-S och där har jag aldrig varit med om något som inte funkar
2 svar · 5,2k läst
M
Mats: Det är de enkla som kncker en :)
5 svar · 1,1k läst
B
bYkICr: 20Gb är knapp en BR film, jag laddar ner 10 tal varje månad :)
90 svar · 10,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Jag såg i senaste Elektronik i Norden att ett EU-projekt just nu tittar på hemmanät med plastfiber (fiskelina). Man har lyckats nå 1Gbps över 50m på en ensam plastfiber som bara mäter ca 2mm i diameter. Fibern behöver inte skarvas, och är naturligtvis billig och störimun. Med dylika prestanda så är jag ännu inte så imponerad (cat5e klarar 1Gpbs över 100m och har gjort det länge
84 svar · 22,5k läst
R
ramneborg: Gott att höra. Längre än så är det inte. Tack så mycket.
2 svar · 1,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Perfekt. Nu tror jag vi har fått ihop det: Mac Mini med aktiva högtalare iPhone/iPad plus Apple Remote för kontroll Tack för all hjälp!
30 svar · 3,2k läst
L
largab: [citat] Ingen som helst risk. Jag har redan idag FTX i hela huset så källaren ventileras kontinuerligt. Det är samma fuktighet i luften i källaren som ovanpå. Den enda skillnaden är att fukten fälls ut lättare i källaren pga lägre temp. Men det bekymret finns alltid oavsett om man byter lite luft med ovanvåningen.
34 svar · 11,5k läst
A
agustav: Det har du alldeles rätt i, men jag vill inte ha det synligt och kunde inte bygga nån nisch eller liknande för att gömma undan det i. Har dock en liten dator med br-spelare i monterad bakom tvn för de fall då man vill snabbt byta film.
3 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Japp kör den som ren klient som bara lyssnar, inte sänder. Helst via Ethernet så att du sparar trådlös kapacitet, men WiFi funkar bra också. Märk väl att du aldrig får ett val att konfigurera den för ljud. Det är alltid med och får ev. stängas av i efterhand. Annars installeras Airport Express i högvis nu för tiden. Det är främst tack vare Airplay-funktionen och det faktiskt är
3 svar · 3,4k läst
B
bjogul: Filnamnet ska väl vara "folder.jpg" för att detta ska funka? Att det ibland finns bilder, fast dessa inte syns i mappen kan bero på att bilden är integrerad i mediafilen.
4 svar · 2,0k läst
F
frohike: [citat] Personers dumhet kan man aldrig försäkra emot. Vill man inte ta sig tid och läsa vad som ingår i försäkringen hjälper inte generella förklaringar heller. Försäkring handlar bara om en sak. sannolikheten att en händelse inträffar och kostnaden för att återställa. Från detta får man en kostnad som försäkringen kostar
43 svar · 5,0k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Klokt val
3 svar · 1,2k läst
E
elmont: Standard dimensioner för VP rör 10mm 12mm 16mm 20mm 25mm 32mm 40mm 50mm Dom brukar finnas hemma hos grossisten Och muffar naturligtvis
10 svar · 7,3k läst
L
lt1cobra: Ok (Stefan :-)) då är det som jag trodde? Hashar (exvis cached credentials på Windows maskiner tex) blir svåra att knäcka genom att tex : Använda 'långa lösenord' Använda lösenord med 'osannolika' tecken så de inte finns med i RT'n Nu är det som du säger trivialt, är bara insatt i Windows världen och där kan man ju alltid köra med 'passing the hash' om man väl har hashen...
33 svar · 4,7k läst
V
villaentusiast: Tänkte köpa den här: Portelefon med kamera Vet ni om den fungerar bra i mörker? Vi har en lampa precis vid dörren och jag undrar om ni tror att den kommer fungera bra i mörker? Anledningen till att jag vill ha den här är: 1. Den är billig. 2. Skärmen är trådlös och kan bäras med överallt för att se och tala med personen vid dörren utan att behöva vara vid dörren. Kan t.ex be
0 svar · 1,6k läst
M
Mats: Och där fick det vara nog i denna tråd då diskussionen definitivt inte leder framåt
77 svar · 9,3k läst
·
2
2:a: villan: Update: efter långt om länge är problemet löst. Det tog två gubbar en halv dag att metodiskt söka fram var läckaget fanns. Innan dess var en representant för Allaway här och provmätte uttagen som alla visade på för låga värden. Turligt nog fanns läckaget bakom en inbyggnadsgarderob med löstagbar sockel, och inte i en innervägg som jag befarade. Några decimeter rör byttes ut och
14 svar · 5,3k läst
fubar
fubar: Bytt till splittern i inlägg 4. Internet fungerar bra, men telefonen fungerar ej. Susar lite svagt och ingen kopplingston. Så, vad göra? Har den gamla splittern igen.
14 svar · 9,2k läst
raveper
raveper: Mina sitter endas i högtalaren och upp spänt med en enda klammer i golvlisten. Har man svårt med kablar som gärna vil böja sig av sig själva kan man värma och sträcka dem med hjälp av en hårblås.
10 svar · 9,0k läst
C
cno: Håller på för fullt att projektera en KNX lösning i mitt lösvirkesbygge. Just nu ägnar jag en hel del funderingar åt vilka scenarios/funktioner jag vill att systemet skall innehålla. Har läst det som finns att läsa här på forumet och fått många bra uppslag. Det jag saknar är en tråd dedicerad för just funktioner och scenarios. Så jag provar att skapa en sådan. Tanken är som
0 svar · 3,3k läst
D
Dr.SiC: Jo, det skulle nog funka. Tack för tipset.
2 svar · 8,4k läst
F
frohike: Då fungerar det som det skall. När du larmar i alternativ 2 skalskydd då är det ett så kallat Hemma-läge Dvs ett läge man normalt har på natten när man är hemma. Det skall larma direkt och inte ha fördröjning.
4 svar · 2,1k läst
jarlen84
jarlen84: [citat] Det har du helt rätt i, speciellt då det gäller två hus. Sen är det ju inte gratis att få mätaren installerad heller.
23 svar · 3,0k läst
T
Troberg: Äntligen, bilder: Mot duken: [bild] Från sidan (Tänk på att det är ett stort panoramafoto, så proportionerna är lite myko. Det blir begripligast om man tittar på en liten bit åt gången.): [bild] Från duken: [bild] Mer bilder: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=172
27 svar · 9,6k läst
M
mrfrenzy: Japp, inga problem. Det fixar också 10 Gbit på kortare sträckor. Den dagen man behöver mer än 10 Gbit kan man dra ut tpn och peta in fiber istället, huvudsaken är att rören finns där.
17 svar · 8,7k läst
T
Troberg: [citat] Ja, men inte lika fort som installerat. [citat] Ja. [citat] Ubuntu är rätt långt gången för plattor och sublaptops, Kubuntu är lite efter, men utvecklas fort som fanken.
100 svar · 6,4k läst
M
Mats: Door Chime använder manöverpanelens högtalare för att låta så det lär höras men det är dock en betydligt trevligare signalnivå än sirenen :)
4 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.