Min hustru driver ett företag inom friskvård och behöver ett nytt ljudsystem till en lokal om ca 65 m2.

Bland kraven finns

1. Enklare justeringar, typ volym, via handhållen fjärrkontroll
2. Snabba musikval via någon form av touch screen bland ca 100 musikstycken. Gärna fade in/out.
3. Valbar kontinuerlig repeteringsfunktion av valt musikstycke
4. Gärna trådlös överföring till förstärkare/högtalare
5. Enkelt handhavande, snabb uppstart, minimalt klickande via menyer.
6. Inget krav på techsupport från mej! ;)

Jag inbillar mej att något byggt runt iPad eller MacBook Air tillsammans med ett vanligt "home entertainment" ljudsystem skulle kunna fungera, men vet tyvärr inte mycket om vilka lämpliga hård- och mjukvaror som finns tillängliga.

Budget ca 8-20 kkr

Tips mottages tacksamt!

1, 2, 4, 5 och 6 uppfylles av Djay-appen tillsammans med en iPad (med t.ex. en airport express med airplay). Det finns ett automix alternativ och man kan jobba direkt mot spellistor som skapats i iTunes. Nr 3 vet jag inte om den uppfyller.

Sedan finns det hur många olika alternativ som helst men de flesta som jag kommer på faller kort när det gäller punkt 6. Men man skulle kunna tänka sig en skinnad Winamp med något lämpligt plugin, men det blir nog inte lika smidigt / snyggt.

Någon som vet om Sonos + iPad skulle funka?

Sonos har ju bara 2x50W ut och det är väl inte mycket dunk att hänga i granen på 65kvm!

Hmm, sant, men bra mycket bättre än bergsprängaren hon har idag!

Man kan visst slava två Sonosburkar i samma rum?

Ganska befogad fråga - Skall utrustningen släpas med från dag till dag eller är det fast monterat?

Redigerat:
Krångla inte till det. Hitta ett bra spelarprogram till datorn (jag gillar Amarok, som har allt som efterfrågas) och sätt en touchscreen på datorn. Sedan är det vanliga konsumentkomponenter för stärkare och högtalare, behöver inte ens vara speciellt bra grejor. Conrad har stuffet.

Sonos har ju bara 2x50W ut och det är väl inte mycket dunk att hänga i granen på 65kvm!
Det beror på. Är det för lite stilla bakgrundsmusik så är det gott och väl nog, men det duger inte för krogvolym.

Troberg skrev:
Krångla inte till det. Hitta ett bra spelarprogram till datorn (jag gillar Amarok, som har allt som efterfrågas) och sätt en touchscreen på datorn. Sedan är det vanliga konsumentkomponenter för stärkare och högtalare, behöver inte ens vara speciellt bra grejor. Conrad har stuffet.

Det beror på. Är det för lite stilla bakgrundsmusik så är det gott och väl nog, men det duger inte för krogvolym.
Säger du inte emot dig själv lite med din rekommendation? Om de inte ska krångla till det bör de väl undvika en dator som ska patchas, ha uppdaterad antivirus, etc. Skulle väl vara en Mac eller möjligtvis en linuxburk, men få linuxdistributioner är krångelfria (för en helt oinvigd). Det verkar som att ljudkällan ska vara en något upphottad variant av en hederlig jukebox och då känns en dator som overkill.

Det ser ut att kunna funka. Lekte lite med Remote Appen på iPhone 4 mot iTunes på MacBook Pro och det funkar ju riktigt smidigt.

iPhone 4 eller iPad 1 och Denonburken är nog lösningen.

Nackdelen är att man antagligen(?) behöver sätta upp ett trådlöst nätverk, men det är ju i så fall överkomligt.

Du borde inte behöva ett nätverk - Mao Airplay direkt till Denonen utan WiFi. Teoerin är att Denon spelaren skall dyka upp i tex iPod på den Apple enhet. LIla loggan i hörnet så att säga.

Eller är det så korkat tänkt att man måste ha WiFi så är ju hela iden ganska kass!

slacker skrev:
Du borde inte behöva ett nätverk - Mao Airplay direkt till Denonen utan WiFi. Teoerin är att Denon spelaren skall dyka upp i tex iPod på den Apple enhet. LIla loggan i hörnet så att säga.

Eller är det så korkat tänkt att man måste ha WiFi så är ju hela iden ganska kass!
Jag är tämligen säker att Bonjour endast fungerar mot ett lokalt nätverk och Bonjour är inblandat i Airplay. Se t.ex. här: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2777865&tstart=0

Däremot behöver man endast ett lokalt nätverk så en enkel router eller accesspunkt räcker.

Säger du inte emot dig själv lite med din rekommendation? Om de inte ska krångla till det bör de väl undvika en dator som ska patchas, ha uppdaterad antivirus, etc. Skulle väl vara en Mac eller möjligtvis en linuxburk, men få linuxdistributioner är krångelfria (för en helt oinvigd). Det verkar som att ljudkällan ska vara en något upphottad variant av en hederlig jukebox och då känns en dator som overkill.
Varför ska du patcha och uppdatera? Bara ställ den utanför nätverket (eller ha ett bra skalskydd på nätverket) så är det löst. Eller kör Linux, tex Kubuntu, som är minst lika problemfri som någon Windows någonsin varit.

Det som gör att en dator troligen krävs är önskemålen om sådant som övertoningar och liknande. Önskemålen brukar dessutom växa, och då underlättar en dator.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.