Den håller på att driva mig till vansinne! :@

Funkat prima sedan köp (2009) med WiFi och Airplay via MacBook och iPhone.
Flyttade till kåk och ganska så direkt så märker jag att den stökar - Dvs, går orange och jag tappar nätet. Eller att den tappar Airplay och behåller WiFi men ändå hittar jag inte AE i AirPort Verktyg trots att jag är ansluten via enheten och internet rockar.
Efter mycket om och men börjar jag misstänka räckvidd och går helt sonika över på mitt Telia bredband och konfigurarar Airporten att inte köra WiFi utan ansluta via Ethernet.
Prima liv! Helt plötsligt funkar det perfekt med AirPlay och jag ansluter med samtliga enheter via Telia routern (2xiPhone, Ipad och MacBook) allt är prima och jag är glad i hågen över mina tilltag som ger utdelning.

Tills idag när musiken plötsligt tystnar och AE lyser orange.
Ej upptäckbar via Airport Verktyg.
Airplay funkar inte... ALDRIG har den strulat som nu! Vad kan man göra?

Den är ansluten till en liten Switch där övriga enheter fortfarande har kontakt med nätet (Telia Digital TV - Qnap NAS - PS3)

Jag blir f*n tokig på teknik som inte funkar!

AE och AE Verktyg är av senaste mjukvara. Snälla MAC användare - Hjälp mig innan den får smaka på ngn form av verktyg som inte heter Airport i förnamn... q(;^;)p

Dessa brukar funka tills den dag de stendör, vilket är mycket sällan. Gul lampa betyder inte alltid problem. Den vill tala om att något behöver åtgärdas t.ex. en firmware-uppdatering.

När du väl får tag på den; testa med fliken Avancerat/loggar och kör en loggning av bandbredd. Den visas grafiskt.
Du skall helst ansluta den till befintliga nätverket som klient, d.v.s. den skall bara plocka upp WiFi-nätet och presentera en högtalare. Detta kan bli problem om du har svajig täckning. Kolla så att du inte har en granne med samma radiokanal som du själv. Är du säker på att du har ett privat nät hemma? Har dina enheter en IP-adress som börjar på 192.168.x.x eller 10.x.x.x?

Skall verkligen testa med loggar på den rackarn. Snudd fått nog med att hela tiden återansluta och konfigurera upp den igen.
Alla enheter ligger på 192.168.1.x i dagsläget. Dvs. de är anslutna till min Telia och inte AE'n. Min Telia har jag konfat att ligga på kanal 1 - Alla grannar verkar ligga på 6-10 enligt en WiFi tracker jag kört i diagnostik syfte.

Du menar att jag borde köra den som en WiFi klinet utan fysik anslutning till nätet? Idag så ligger den utan WiFi och delar Airplay över nätet så jag när den via WiFi't på Telian men ändå så verkar den ställa till det och lägga av om sänder..

Sjuuukt störigt!

Japp kör den som ren klient som bara lyssnar, inte sänder. Helst via Ethernet så att du sparar trådlös kapacitet, men WiFi funkar bra också. Märk väl att du aldrig får ett val att konfigurera den för ljud. Det är alltid med och får ev. stängas av i efterhand.

Annars installeras Airport Express i högvis nu för tiden. Det är främst tack vare Airplay-funktionen och det faktiskt är marknadens billigaste "nätverksljud". Har själv 2st + 2st AppleTV för samma ändamål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.