Hej

Har sökt och läst här i ett par dagar nu. Fått massor med hjälp av alla de trådar som redan finns. Dock har jag till slut kört helt fast.

Mitt system består av en PC1616 central, 4 ir-deckare (RX-40QZ) och en siren (SD110W). En RFK5500-868. Detta skall utökas med utomhussiren och någon enstaka dörr/fönsterkontakt senare.

Installationen har gått bra så vitt jag kan se. Samtliga IR är dubbelbalanserade. Hittade ett stift som gått igenom 12V'en till en deckare men den tråden är nu utbytt.

Dessa fel får jag inte stil på:
1. MAP'en visar att systemet är redo för tillkoppling men att fel finns. Kör jag *2 för att se vilka fel som finns så är listan tom? Värt att notera är att den under de första minuterna efter att man slagit till strömmen inte visar något fel, utan detta kommer först efter en stund.

2.Kör jag ett gångtest så indikerar alla IR med dioden att de får larm, men endast en (den som tidigare hade stift genom 12v) utlöser larm till sirenen. (alla deckare programmerade lika). Tidigare löste alla 4 ut sirenlarm, detta skedde efter en omstart.

3. Och en koll så jag tänkt rätt...
Jag vill att en av de 4 detektorerna ska vara fördröjd. Är det då korrekt att använda 2 områden, varav område ett har fördröjda tider etc. Område 2 är direktlarmande etc. Område 1 tilldelas endast sektion 1(den IR som skall vara fördröjd) och område 2 tilldelas sektion 2,3,4 (som är de övriga IR i systemet). Samtliga IR sitter i ett varsitt rum.

Är väldigt färsk i branschen som ni märker och uppskattar om någon kan hjälpa mig med detta. Som tur är så är detta mitt hemsystem och inte en kunds.

Ett vanligt systemfel är att man glömmer den lilla sabotagekontakten som ska sitta bakom manöverpanelen.
För övrigt så ska du hålla dig till ett område för alla detektorer. Den fördröjda detektorn programmerar du som (01) fördröjd och de övriga som (03) direktlarmande.

Lycka till.:)

Tack för snabbt svar, puttrix.

Sabotagekontakten (den lilla gummiploppen som följde med sitter på plats med den svarta sidan vänd mot kretskortet) sitter på plats.

Ska kolla en gång till så att detektorerna är korrekt programmerade.

Återkommer!

Kör sekvens [902] kan hjälpa mot spökfel på DATAKOM.
...och som puttrix säger, håll dig till ett område och prog detektorerna i sekvens [001]

Ok...
Har nu noga gått igenom hela rasket.

Fysiskt kontrollerat allt kablage, hade dock inte möjlighet att mäta alla igen då mitt instrument fått fötter sen min sena natt med larmet igår. Dock lyser alla IR vid påverkan så spänning kommer fram. Tidigare testat att sab-kontakter och rörselse ger utslag resistansmässigt osv.

IR 1 på Z1,
IR 2 på Z2,
IR 3 på Z3,
IR 4 på Z5,

(sek 001= 01-01, 02-03, 03-03, 04-00, 05-03, 06-00, 07-00, 08-00).
(sek 101,102,103,105= 1,2,4,5,6).
(sek 201= 1-------).
(sek 202= 123-5---).
(sek 005= är satt för inpasstid 1,2 osv).

Nu har jag fullt med siffror i huvudet och säkert missat någonting, men så ser det ut programmässigt. Z4 används ej då jag misstänker att den är trasig (ger konstant sabotagelarm oavsett vilken detektor jag ansluter, lämnar den tom eller med bara 5,6kohm).

Kört *902, *901 samt aktiverat "bortaläge". Inget händer på någon av dessa bortsett från att IR4 (Z5) ger larm till siren vid gångtestet.

Letar vidare. Hoppas på att någon av er har lite tips.

Kortfattat kvarstår:

- Efter ca 5min från reset så klagar MAP'en att fel finns. Dock finns inte något i listan, *2. Även med deaktiverad sab-kontroll på MAP'en.
Innan detta ser allt ok ut.

- Fortfarande larmar endast IR4. Dock är alla programmerade lika och kablaget verkar ok. (alla 4 har fungerat tidigare).

- Jag känner mig otroligt dum som inte "ser" felet...

när du tryckt x2 så bläddrar du sedan till höger på mapen eller? på pilarna

annars känns de som att där e nåt fel på moderkortet, dock har jag aldrig varit med om ett felaktitigt moderkort från dsc om jag ska va ärlig, mer än om man kortslutit de eller liknande men till o me de brukar dem klara har jag hört :D

Carlzon skrev:
Nu har jag fullt med siffror i huvudet och säkert missat någonting, men så ser det ut programmässigt. Z4 används ej då jag misstänker att den är trasig (ger konstant sabotagelarm oavsett vilken detektor jag ansluter, lämnar den tom eller med bara 5,6kohm).
Såna här symptom brukar man få när åskan varit framme.
Om du inte lyckas få alla zoner att funka skulle jag byta ut kortet - på garanti om det är nytt.
Åskskadorna kan orsaka alla möjliga konstiga fenomen.

(Ja, *2, stegar med pilarna men bara optionen med "# för att avsluta finns med)

Hela kitet är nytt ur kartong så det får nog bli till att begära ett nytt kort.

Hade hoppats på att jag missat någonting med tanke på min lilla erfarenhet så här långt men det verkar som om jag ärats med ett trasigt kort trots allt.

Kommer ni på något som ni tror kan hjälpa så posta gärna. Alla tips välkomnas!

Tack för hjälpen så här långt.

Prova att återställa centralen till fabriksinställning och programmera om,
[999][installatörskod][999]

Får du inte ordning på den efter det så är det nog läge att returnera.

Om du provar med att sätta motstånden direkt i centralapparaten och struntar i kablarna så har du i alla fall uteslutit kabelfel.

Blev en riktig följetång detta.

Har idag gjort följande:

- *999, full reset.
- Noga gått igenom all programmering igen.

Löste efter detta ett av felen. Hade slagit av bevakning av tele-linan då ingen telefon hade anslutits till larmet när jag provade. Trodde i min enfald att detta skulle räcka.
Såg då att det i sekvens 380 finns en option att aktivera/avaktivera uppringaren.
Eftersom denna var aktiv försökte larmet förstås ringa upp. Då ingen kvittering kunde ske så blev det förstås "kommunikations fel" när uppringningsförsöken gått ut, därav fördröjningen innan "felet" uppstod.
Deaktiverade uppringaren och då snurrar allt galant. Nu är telefonlinan dragen och allt aktiverat. Känns mycket bättre nu.
Detta "fel" var ju lite pinsamt, men är man ny på något så...Löste det iaf till slut.

Reset via *999, tycks också ha "hjälpt". Vid gångtest så larmade alla sektioner nu som de skulle. Varför detta fungerade och inte vid den manuella reset'en är dock ett mysterium. Z4 som förut gav sabotage har jag inte kontrollerat ännu men hoppas på att det också berodde på någon form av mjukvaru/hårdvaru-häng som löstes via *999 reset.

Allt tycks ok än så länge!

Ville bara tacka alla som tagit sig tid att komma med förslag!

Jaha...

Trodde att allt var frid och fröjd. Fungerade så fint så efter reset mm.
Dock började jag hurra för tidigt. Återaktiverade som sagt uppringaren och övervakning av telelinjen.

Larmet ringde direkt upp mig, sekunden efter att jag aktiverat de båda valen.
Trevligt, dock lite struligt att få kvitteringen att gå igenom. Det lät som att larmet accepterade men felindikeringen försvann inte från MAP'en.

Nåväl, jag tänkte att man bara skulle köra ett gångtest så får jag ju ett nytt larm och kan då kvittera det så löser sig allt. Men larmet ringer inte upp!?
Slog till "Bortaläge" och utlöste larm. Fortfarande ringder det inte upp.

Numret är ju korrekt inlagt eftersom det ringde mig då jag aktiverade det.

Ser ut såhär:
Sekvens 301= mobilnummer
Sekvens 320, 321, 324, 325, 330, 331, 334, 335, 346= xx på allt.
(vad gör dessa värden, 00-99 men ingenstans står vad de innebär).
Sekvens 350= 06
Sekvens 380= 1-------

Mitt önskemål är alltså att larmet skall ringa upp mig på mobilen (vid inbrott, sabotage, batterifel, spänningsbortfall) och att jag bara kvitterar från mobilen.
Behöver inte veta vad som larmat, bara att det har skett något.

Vad saknas? Måste ju ha missat något viktigt. Hoppas ni inte hunnit tröttna på mina romaner här!

Kolla på dom olika uppringarformaten, det finns två format för privatuppringning som ska kvitteras på olika sätt.

Listan genomgången och nu funkar det som det ska.
Att sitta hela nätterna med detta är dumt. Ögonen missar sådant som
hjärnan tar för givet.

Allt funkar nu förträffligt, kvittering mot mobil och alltihopa!

Nu kommer det inte fler kapitel i denna "roman" på ett tag, hoppas jag...

Tack alla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.