Teknik
Ekträ: Har ett SST-901 över. http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/189944-villalarm-sst-901-kallered-goteborg.html mvh Martin
Mats: serie 6 är ju nästan ny :) Sitter med en 4M Plus, Halv tonner kvar i och en kassett i reserv så jag har väl för 40 år till eller så
Bjurran: [citat] Korrekt, så var namnet. Inte lätt att komma ihåg. Anyway, lämnar ämnet innan jag får smisk av moderator...
Göran.W: Ta den enkla varianten då koppla ihop alla 3 istället. Sladd 3 går ändå bara till lampan.
lars_stefan_axelsson: [citat] Japp, det var då som Taiwaneserna förökte kopiera en Japansk electrolyt (mha industrispionage) och misslyckades: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague . Det är dock fortfarande så att kondingar pajjar i vissa applikationer eftersom man låter de gå för varmt etc. Jag har exv. en fådd Apple Time Capsule med trasigt nätagg pga det skälet. (Alla sådana har fö gått hädan
lars_stefan_axelsson: [citat] Det låter rätt och rimligt i din situation, men om någon annan läser, som är "tokmycket" på nätet så underskatta inte Internet Explorer som vektor för skit. Det är ett väldigt vanligt sätt att bli smittad idag. Dvs att siter etc. smittar dig via buggar i IE. (Detta även om du inte direkt besöker en "skum" hemsida, det sker lika gärna via annonser i tre led.) Så hur man än
Gumpa: Rotade min dreambox för ett tag sen med Open pli. Googla på det dom kanske har en version för din Humax. Finns fler moddar än Open pli, bara leta..
baljbalj: Är det ett larm man kan köpa själv eller finns det bara tillgängligt via Securitas?
RilleRock: Jag använder denna sen 1 1/2 år. http://www.exibea.se/eliq/vad-aer-eliq Kanonnöjd! Har sänkt min förbrukning en hel del. Dock får man en annan överblick på det hela via datorn med Vattenfalls mjukvara.
Carnivore: [citat] Det kan ingen annan än ni som styrelse svara på... och kan inte ni det så får ni prata med Comhem och hinta att ni tittar på annan operatör, då brukar man dels få svar på tal men också ganska bra rabatt om man väljer att stanna kvar.
Bjurran: Den andra uttaget du hittade, som vi nu antar är ditt första uttag är där du ska koppla in modemet nu. Du behöver inte ha något i uttaget i köket för tillfället. Du behöver normalt sett inte bygla något, men om du kikar lite på vad som händer i uttaget när du ansluter en kontakt så ser du att det lilla plaststiftet på kontakten trycker isär två metallbleck i vägguttaget. När
stefancrs: Beställde två http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2228 igår, kabel har jag redan. Sen blir det en kort kabel från comhem till det nya uttaget då men det kan jag lösa på classes.
pinnladan: @f91jsw Det Mikael_L troligen (och har rätt) syftar på är jämförelsen av bildsensorn, vilket i en analogkamera endast begränsas av "filmen". Bortsätt från optiken naturligtvis, men där är det ingen dramatisk skillnad då --> nu vågar jag påstå. En 35mm anologrulle i kameran, och händerna, på en duktig fotograf kan lätt generera en kopia i god, eller till och med hög kvalitet (*1)
Punktjacke: [citat] Nej, de flesta "överföringsmackapärerna för bild och ljud" skickar även med IR signalen trådlöst, så man har ett IR-öga vid sändare och mottagare. Själva lösningen i sig fungerar klockrent men bildkvalitén är under all kritik :p
eran: Hej, jag är ny på larmområdet men jag kan försöka förklara. Har precis fått hem mitt 1864 och en hög dekare som ska monteras, ännu bara dragit fram kabel. Som casca skrev så ligger motståndet parallellt med ex.siren för att "kolla" om kabeln klipps. Bruket av motstånd är för att på en slinga kunna mäta mer än ett tillstånd eg. kontakt eller ej. En detektor är sluten eller
NetNut: Bredbandsbolaget har inga gränser för datatrafik (Jo, vid extrem användning naturligtvis), har själv haft dem under drygt två år och tankat rejält till och från utan att jag märkt någon hastighetsförändring. Som tidigare inlägg skriver så kan det vara så att de stryper hastigheten när du överstiger en viss mängd per månad. Oavsett vilka ursäkter operatören kommer med så
omegapilot: Hej, Har monterat 9 trådade sektioner. 6 st på PC 1616 och 3 på PC5108. Efter att ha klurat lite så förstod jag att platserna 07 och 08 blev "överhoppade". Visst de finns ju inte på kortet som skruvanslutningar men jag hade gissat att de på något automagiskt sätt skulle försvinna även i *8 sekvensen men de finns med där och måste då nollas i min installation. Nu påstår
Bergling: Direktronik är bra, men lite dyr frakt om man bara skall ha några få saker. Handlar du mer än 10 kablar lönar det sig att ta Direktronik (mer än 12 om du köper direkt i Kjells butik). Men man kan hitta löljigt billiga kablar på t ex ebay eller asiatiska prylshoppar. Kolla om det är någon kompis eller granne som kan vara intresserad så kan ni köpa ett 100-pack och få ett bra
AndersS: [citat] Är det mobilt bredband du önskar så börja med att kolla operatörernas täckningskartor. Är det via koppartråd och ni redan har en fasttelefon så har operatörer normalt sökfunktion för det. Saknas det koppartråd idag är det inte så stor sannolikhet att någon vill ansluta det, såvida ditt torp ligger där det finns en del bebyggelse. Enklaste sättet att börja här.
Danne12345: [citat] Ja, alla har olika nöjen helt klart....Men det är väl så när man inte tänker efter innan man agerar tyvärr. Tänker mer på att det kan finnas lägen där telefonen är livsviktig för att kunna ringa ett nödsamtal.
Suhagg: Behöver köpa ett 20tal larmdekaler med reflex och UV-skydd för montering på insidan av glasrutor. Behöver stå LARM med videoövervakning. Inget larmnamn eller så utan enkelt och tydligt. Engelska går också bra, finns det några ni kan rekommendera?
Mats: Bell bekräftar tillkoppling och frånslag utan problem. Tror också att två min signalen på en PGM plus relä/kontaktorstyrning kan vara något
Mats: Kör du hos Loopia så kan man köra med vanlig dynDNS uppdatering så då klarar man sig även på rätt rörliga IP-nät. Sen är även jag tokig? nog att köra hemma
tombe691: filtret satt i när vi fick den och jag har varit noga med att sätta tillbaka det varje gång. Dock har vi som jag skrivit tidigare 3 katter vilket gör att efter varje körning sitter det nästan 5 cm damm mot filtret så det kanske är ganska igensatt. Har dock bara tömt detta, damsugit rent filtret med vår andra dammsugare och kört igen. Har inte märkt någon skillnad på nytt eller
Erikoolio: Har varit med om exakt samma som puttrix, så det verkar vara ett problem som lätt kan uppstå.
Gnor: En ful nödlösning om det i alla fall blir för trångt, är att ta bort kabelhöljet från TP kabeln och bara köra med lösa par (som lägger sig smidigare runt koaxen). Nöjer du dig dessutom med 100mbit behövs bara 2 par.
TeroM: [citat] Vill minnas att jag hade samma problem, ändrade till att släcka med en minuts mellanrum per mottagare, annars får du koda en till kanal som alla dina sensorer svarar på. "Man får vad man betalar för ..."