Ni som sett mina trådar genom åren vet att jag bråkat en del med mina telekopplingar i huset. Mosade rör och rör som inte ens sitter ihop i taken är alltid lika roligt.

Nu har jag lyckats dra om en hel del av det så att modemet är kopplat vid min patchpanel, men jag är inte riktigt nöjd med signalen.

DSL-anslutning
Länkinformation
Aktiv tid: 0 dagar, 0:42:55
DSL-typ: ITU-T G.992.5
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.055 / 6.070
Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 12,4 / 18,9
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 22,8 / 38,5
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,6 / 8,3
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 2.290 / 0
FEC-fel (upp/ned): 0 / 0
CRC-fel (upp/ned): 11.706 / 10
HEC-fel (upp/ned): 1.913 / 1
Innan jag flyttade modemet såg mina värden ut så här:
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.055 / 8.127
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 10,8 / 11,8
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 23,4 / 39,5
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 11,9 / 13,6
Det mest uppenbara är att hastigheten sjunkit nu trots att jag fått bort en hel del av de skarvar som fanns tidigare, frågan är bara hur jag går vidare här. Tolkar jag det rätt så är det min SNR (SN-marginal) som ställer till med problemet. De delar jag lyckats dra om kabel på nu så används CAT6. Skulle jag vinna något på att byta ut de meter kabel som finns i rören i väggarna nu sedan byggnationen 1980? Det är 4 lösa ledare, gul-svart-röd-vit. (Har försökt söka beteckning på den, stämmer det att det kallas ENUBB, eller är det bara ett märke?)
Jag har en rulle Cat5e kvar här, skulle jag vinna något på att försöka bråka i den i rören istället?

Ett sidospår, tycker det är ganska mycket HEC och CRC på den korta tiden modemet hunnit vara igång.

Modemet är en TG789vn (Telia)

Största dämpningen har du troliogtvis mellan kåken och telestationen.

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 12,4 / 18,9
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 22,8 / 38,5
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,6 / 8,3

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 10,8 / 11,8
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 23,4 / 39,5
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 11,9 / 13,6

Det som dragit ner S/N måste väl vara att uteffekten minskat radikalt. En bättre kabel kommer ju knappast att fixa det problemet. Är det möjligen så att du kopplat in dej på fel par, eller att din operatör dragit ned uteffekten?

Bara så jag tolkar siffrorna rätt här, rätta mig gärna om jag har fel.
Uteffekt ska hållas så hög som möjligt. (Har höjts från 10,8 / 11,8 till 12,4 / 18,9)
Linjedämpning ska hållas låg. (Sänkts från 23,4 / 39,5 till 22,8 / 38,5)
SN-marginal ska hållas hög (Har tyvärr sänkts från 11,9 / 13,6 till 8,6 / 8,3)

Som jag tolkar detta har jag fått en starkare signal men mycket störningar som letar sig in i den.

En följdfråga på detta. Om man inte har analog telefoni, utan bara IP, behöver man då ha filtret inkopplat över huvud taget? Borde det inte gå att mata en ofiltrerad signal (förre komponenter borde ge starkare signal?) och ta signalen direkt från teleporten på modemet och koppla mot patchpanelen?
(Vad används egentligen den kabeln som kopplas till PSTN för? Märker att den behöver vara inkopplad för att telefonen ska fungera med Telias orginalfilter)

Bjurran skrev:
En följdfråga på detta. Om man inte har analog telefoni, utan bara IP, behöver man då ha filtret inkopplat över huvud taget? Borde det inte gå att mata en ofiltrerad signal (förre komponenter borde ge starkare signal?)
Det går alldeles utmärkt att göra så. Filtret behövs bara när man vill filtrera ut DSL-signalen från analoga. Vet inte hur mycket filtret dämpar så om det ger bättre signal vet jag inte.

Bjurran skrev:
... och ta signalen direkt från teleporten på modemet och koppla mot patchpanelen?...
Absolut. En enkel RJ11-kabel fungerar.

Tog precis bort filtret och har kopplat modemet direkt. Det blev bättre.
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 10,8 / 18,9
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 23,0 / 39,0
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 12,0 / 11,1

Bjurran skrev:
Som jag tolkar detta har jag fått en starkare signal men mycket störningar som letar sig in i den.
Jag blandade ihop före och efter.. :o

Huvudfrågan kvarstår, tror ni att jag kan vinna något på att byta den gamla kabeln som är kvar till Cat5e? (Cat6 i vp16 undviker jag gärna i fortsättningen efter den här helgen)

Jag tror inte att du vinner något såvida det inte är något fel på den befintliga kabeln. Där du möjligtvis vinna något på att skarvar och anslutningar ses över vid bytet.

För att få så stark signal som möjligt bör du göra följande:

1. Kolla upp var telekabeln kommer in i huset - ju kortare kabel från denna kopplingspunkt till modemet ju bättre signal och kolla så att modemet är kopplat direkt till denna kabel helst utan några skarvar.

2. Patchpanelen i sig kan även denna ge en dämpning/försämring av signalen. Ethernet och ADSL mår inte alltid bra när de är sammankopplade i samma patchpanel - mycket beroende på kvalitet och utforming av panelen.

3. Har själv testat tidigare med nätverkskabel och fått sämre resultat, troligtvis beroende på arean på ledarna - så har jag av egen erfarenhet märkt att en grövre area på kabeln ger högre kvalitet/signalstyrka och högre hastighet - i många gamla lägenheter sitter det fortfarande 0.5/0.75mm2 kabel in i anslutningsdosan vilket ger bra signalstyrka.

4. Ett ADSL filter filtrerar inte bara bort datasignalerna utan filtrerar även bort den analoga signalen (tal och ton) så att modemet inte störs av detta - har varit ute för att hastigheten droppat rejält när någon pratat i telefon då filtret inte varit inkopplat.

Ett litet tips är att leta upp ingående telekabel och koppla in ett telejack där utan att ansluta den vidare och se vilken signalkvalitet du får då - då har du något att jämföra med om du skall experimentera mer.

Jag har bråkat med detta ganska många år, och vet att signalen till huset är skitdålig. Åskan har slagit ut de flesta paren i den kabeln som går till mitt och grannens hus, och kabeln skulle behöva bytas (detta håller även de tekniker som varit på plats med om).
Jag har full koll på exakt hur kablarna går i huset. Det jag gjort nu är att leda om signalen för att minimera antalet skarvar innan det första uttaget. Nu sitter det en skarv vid inkommande, och två skarvar innan det når fram till ett telefonuttag som sitter kopplat som första uttag. de övre anslutningarna från dessa (returen) går till en separat cat5e FTP patchbox (GND ej inkopplad) som kommer få vara min telekopplingsplint. Alla uttag sitter till kopplade till en helt separat 24-portars patchpanel.

Hur som, troligtvis kommer jag inte få något bättre innan nätet utanför huset moderniseras. Jag letade precis igenom min server och hittade mina värden från när jag mätt upp vid inkommande ledning för snart ett år sedan (annat modem, vet inte om man kan jämföra värden):

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 12,5 / 18,0
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 22,0 / 37,0
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 12,0 / 11,0

Btw, vad är det för kabelarea på cat5e/cat6?

NetNut skrev:
4. Ett ADSL filter filtrerar inte bara bort datasignalerna utan filtrerar även bort den analoga signalen (tal och ton) så att modemet inte störs av detta - har varit ute för att hastigheten droppat rejält när någon pratat i telefon då filtret inte varit inkopplat.
Jag antar att detta bara gäller när någon fortfarande har analog telefon? Ser inte hur IP-telefoni skulle kunna ge denna form av störning annars.

Bjurran skrev:
Jag antar att detta bara gäller när någon fortfarande har analog telefon? Ser inte hur IP-telefoni skulle kunna ge denna form av störning annars.
Bjurran skrev:
Det jag gjort nu är att leda om signalen för att minimera antalet skarvar innan det första uttaget. Nu sitter det en skarv vid inkommande, och två skarvar innan det når fram till ett telefonuttag som sitter kopplat som första uttag. de övre anslutningarna från dessa (returen) går till en separat cat5e FTP patchbox (GND ej inkopplad) som kommer få vara min telekopplingsplint. Alla uttag sitter till kopplade till en helt separat 24-portars patchpanel.
Jag misstolkar säkert, men det låter som om du har flera jack inkopplade på inkommande ledning OCH IP-telefoni?

Koppla i så fall bort allt efter det första jacket, IP-prylarna sitter väl på nätverkssidan?

Bjurran skrev:
Btw, vad är det för kabelarea på cat5e/cat6?
Rent allmänt så är det inte bra att byta mellan olika kabeltyper om impedanserna är olika (och det är de troligen). Man får reflektioner i skarvarna som hjälper till att dra ner S/N. Samma sak med skarvarna, dom skapar reflektioner.

Bäst vore nog att dra exakt samma kabel som tidigare.

Bjurran skrev:
Precis. Så är det. Det är bara vid POTS (ångtelefoni) och ADSL på samma lina som man behöver filtret. Utan filter så upplever man ofta en liten förbättring (som du sett i ditt fall).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.