hej är sugen på ett brandlarm och har lite funderingar.
En kille från securitas presenterade ett verisure larm som verkar bra, problemet med det är att det var jäkligt dyrt (för mig skulle det å på ca:10 000:- + 300kr i månaden) då jag vill ha extra rökdetektorer i garaget/pannrummet.

Men jag såg att verisure brandlarmet går att köpa separat för en billigare peng och utan månadskostnad, dock utan securitas övervak,
Är inte så värst intresserad av inbrottslarm då jag ej äger några dyrbara föremål, bara orolig för att garaget ska brinna ner efter att jag svetsat eller att det ska bli något fel i pannrummet.

Vill du bara att det ska höras i hus och garage så kan du ju klara dig med vanliga brandvarnare som man kan koppla ihop.
Då blir det betydligt billigare.

mats_o skrev:
Vill du bara att det ska höras i hus och garage så kan du ju klara dig med vanliga brandvarnare som man kan koppla ihop.
Då blir det betydligt billigare.
Beror lite på avståndet och byggmaterialen emellan om de "vanliga" med radio sammankopplade brandvarnarna fungerar. Är det långt eller tjocka väggar? Det är dessutom ganska osäker drift eftersom det är batteridrift och när brandvarnaren i garaget varnar för lågt batteri är det väl sannolikt att man inte är där för att höra det. Mao, risk att det faktiskt inte fungerar när man verkligen vill att det ska fungera. Batteriproblemet kan man förvisso åtgärda genom att systematiskt byta samtliga batterier enligt en liten egen logg.

Ett riktigt brandlarm är naturligtvis avsevärt bättre än lösa brandvarnare, både vad det gäller driftsäkerhet och ofta också på kvalitet på detektorerna. Men självklart drar det iväg i pengar. Trådade varianter är normalt säkrare än trådlösa.

En kompromiss i sammanhanget om man inte vill pynta för ett ordentligt larm kan vara nätanslutna sammankopplade brandvarnare t.ex. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=167970693 förutsatt att det är tillräckligt nära till garaget då.

En riktig centralapparat behöver du egentlgen bara om du dels vill kunna styra larmet (typ stänga av när du svetsar) eller om det vid larm ska skickas en signal till någon mottagare, typ larmcentral eller SMS-larm? Vid brandlarm ska man veta att man får en tidsmässigt vettig tjänst om man tecknar någon sådan. Själv jobbar jag vid räddningstjänsten och vet att det är minst 20 min insatstid till mig, så jag har väldigt lite nytta av att t.ex. securitas skulle åka ut och titta om det brinner (om jag inte är hemma) för att sedan ringa 112. Mitt 1700-tals trähus är fullt övertänt vid det laget (20+20 min).

wifi räcker in i garaget/verkstaden om man står stilla vid ett fönster så.... ja det är frågan om trådlöst fungerar.
Tanken är att driva en mindre bilverkstad i lokalen så den andra frågan är om ett "hemlarm" fungerar i den miljön med slipdam och svetsrök.

Det känns dumt att betala dyrt för något som kanske inte kommer att fungera för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.