Hej !!
Vi ska bygga ett Villa Kalmar eller eventuellt Nybro.
Vi har möjlighet att dra in fiber i huset och vår säljare säger då att smålandsvillan står för den extrautrustning som behövs i stjärnnätet och att det skall motsvara ett värde av 10.000:-. Jag har bett om en spec. på exakt vad det är för utrustning som sätts in utöver standard, men har ännu inte fått det så jag försöker här i stället.
Vad sitter det för utrustning som standard och vad är det för extrautrustning som sätts in om man väljer fiber (kabel, uttag, patchpaneler).
Hur många kablar, Coax repektive Tp är dragna till varje uttag och finns det plats i rören för fler kablar om man skulle behöva det ?
Är det cat6 på alla kablar, uttag och paneler, vilket ju är väldigt viktigt ?
Mvh.
Bruno.
Vi ska bygga ett Villa Kalmar eller eventuellt Nybro.
Vi har möjlighet att dra in fiber i huset och vår säljare säger då att smålandsvillan står för den extrautrustning som behövs i stjärnnätet och att det skall motsvara ett värde av 10.000:-. Jag har bett om en spec. på exakt vad det är för utrustning som sätts in utöver standard, men har ännu inte fått det så jag försöker här i stället.
Vad sitter det för utrustning som standard och vad är det för extrautrustning som sätts in om man väljer fiber (kabel, uttag, patchpaneler).
Hur många kablar, Coax repektive Tp är dragna till varje uttag och finns det plats i rören för fler kablar om man skulle behöva det ?
Är det cat6 på alla kablar, uttag och paneler, vilket ju är väldigt viktigt ?
Mvh.
Bruno.
Intressant fråga! Vi har beställt en Villa Värnamo och det ska finnas möjlighet med fiberkablar in till huset, så vi vill också få reda på vad men får från stjärnnätet.
När det gäller nätverkskablarna så kräv kat 6, annars kan det bli problem med bredbandet med fiber för den lär ge nästan 100 Mbit/s vilket inte kat 5 klarar.
När det gäller nätverkskablarna så kräv kat 6, annars kan det bli problem med bredbandet med fiber för den lär ge nästan 100 Mbit/s vilket inte kat 5 klarar.
va?ollefisk skrev:Intressant fråga! Vi har beställt en Villa Värnamo och det ska finnas möjlighet med fiberkablar in till huset, så vi vill också få reda på vad men får från stjärnnätet.
cat 5 klarar 100Mbps helt utan problem.
cat 5e är väl att rekommendera dock, vilket även klarar 1000Mbps utan större problem
cat 6 är mest onödigt dyrt att använda i hemmanät, det lämpar sig bättre i serverhallar där det finns tusen miljoner andra kablar och kraftiga strömkablar i närheten. Själv kör jag cat 5e överallt hemma utan några som helst problem.
Vad gäller dragningen i huset så är det 2x TP, 1x COAX draget till varje uttag från mediecentralen i tvättstugan. Vissa rum har 2st uttag, vissa rum har bara 1 uttag, till åvanvåningen går ett antal tomrör helt utan dragna kablar.
En bild på själva mediacentralen finns här: henrik
Den är dock liggande där, så rotera antingen era huvuden, eller skärmen 90 grader
Vad jag vet så är cat 5e minimikrav och cat 6 rekommenderas för framtiden så ska man dra ett nätverk i ett nytt hus så är det bäst att inte snåla med kablarna.henrike skrev:va?
cat 5 klarar 100Mbps helt utan problem.
cat 5e är väl att rekommendera dock, vilket även klarar 1000Mbps utan större problem
cat 6 är mest onödigt dyrt att använda i hemmanät, det lämpar sig bättre i serverhallar där det finns tusen miljoner andra kablar och kraftiga strömkablar i närheten. Själv kör jag cat 5e överallt hemma utan några som helst problem.
Min info har jag fått från bla Bredbandsbolaget och Telia.
Ja, vill man slänga pengar i sjön så visst, du lär ändå aldrig kunna köra 10Gbps över dina cat6 kablar i huset i framtiden (vilket är nästa steg efter 1000Mbps).ollefisk skrev:
Och när cat 5e klarar 1000Mbps utan problem ser jag ingen anledning till cat6 hemma. Och då jobbar jag på en Internetoperatör.
Det som ingår är endast det passiva nätet, alla aktiva prylar får du ombesörja själv.neo1 skrev:
Dvs router/modem/fiberkonverterare/switch osv ingår inte.
Det enda som "mediecentralen" innebär är att de fysiska kablarna är dragna i rör till varje rum och till en central plats i huset (som jag tror i alla modeller är tvättstugan) där man kan sätta sina aktiva prylar.
Om man sedan inte inreder åvanvåningen kan man använda ett tomt rör som går upp och ställa sin router/osv däruppe utan att man hör den på nedervåningen.
henrike skrev:Det som ingår är endast det passiva nätet, alla aktiva prylar får du ombesörja själv.
Dvs router/modem/fiberkonverterare/switch osv ingår inte.
Det enda som "mediecentralen" innebär är att de fysiska kablarna är dragna i rör till varje rum och till en central plats i huset (som jag tror i alla modeller är tvättstugan) där man kan sätta sina aktiva prylar.
Om man sedan inte inreder åvanvåningen kan man använda ett tomt rör som går upp och ställa sin router/osv däruppe utan att man hör den på nedervåningen.
Du vet inte om man kan använda mediecentralen om man bara kan få adsl och inte fiber indraget i huset, kan man kopla in modemet i tvättstugan och sen koppla in datorn i olika rum?
Jadå, det är inga problem alls, det du behöver är ju ett ADSL-modem/router med 4 portar på.neo1 skrev:
Från varje uttag på modemet/routern så kopplar du en kabel till uttaget i mediecentralen och då kan du ansluta en dator i uttaget i andra änden, i något av rummen.
Nu är jag inte 100% säker på vart "inkommande" kabel från Telia kommer in, förhoppnigsvis finns det ett rör som går till Mediecentralen för detta, då kan man kanske få in hela modemet i själva mediecentralen (det kan bli lite trångt), eller så får man sätta någon fin konsollhylla precis åvanför där man kan sätta sin router.
Om du har Fiber in i huset behövs ju en konverter som konverterar till "TP-kontakter" dvs sådana du har i din dator. Precis likadant behövs om du har ADSL in i huset, då behövs ju ett "ADSL-modem".
Så vad man har för anslutning IN i huset spelar ingen roll utan Mediecentralen kan användas till vad man känner för, även för TV, då det till varje uttag är draget 2st TP kablar och 1st Coax-kabel.
Jo, jag är ganska insatt i ämnet då jag jobbar med det.Bambi skrev:
Om man kör "fiber" så kan man välja att få alla 3 saker i samma kabel, men för det så används inte "samma" uttag, utan du behöver ju omvandla signalen från "ljus" som det är i en fiberkabel, till det din tv, din telefon och din dator kan förstå.
Så om du har fiber in i huset och vill köra allting i den så behöver du ju tex en box som omvandlar det till tvsignal, en box som omvandlar så dina vanliga telefoner kan användas, och en grej som omvandlar så din dator förstår.
idag finns det boxar som klarar av alla 3 saker på en gång, men lite vanligare är saker som klarar Data och Telefoni samtidigt, och där du använder en separat box till TV, även om du kopplar in.
Tex här i Växjö där jag bor så har WexNet fiber in i villor, där sitter först en Dosa som omvandlar till 8st TP-portar från 1st Fiberport, därefter får man koppla in sin dator, sin IP-telefonibox och sin IPTV-box.
Att rekommendera är väl minst 1 dosa med 2 uttag i varje rum, ju fler desto bättre.
Är något oklart så kan jag försöka förklara bättre.
Hej!
Det är just Wexnet jag ska ha!
Den dosan med två uttag, passar de uttagen till allt, tv , tele, internet, är det samma kabel man anänder mellan uttaget och själva saken (tele, tv, int)?
Jag tror jag kör med dubbla uttag i mina tre sovrum, köket och i tvrummet(vardagsrummet), låter det vettigt?
Sovrummen är uppe, köket och tv-rummet nere så det blir bra spridning på uttagen.
Känns som jag inte riktigt är hundra på funktionen men skulle nog behöva se för att förstå
Verkar som man kan använda många olika kabelsort/teknik inne i huset även man har fiber in, vilken skulle du säga vara "bäst" för framtiden, vilka kablar och installation hade du använt dig av till ditt hus?
mvh
Bambi
Det är just Wexnet jag ska ha!
Den dosan med två uttag, passar de uttagen till allt, tv , tele, internet, är det samma kabel man anänder mellan uttaget och själva saken (tele, tv, int)?
Jag tror jag kör med dubbla uttag i mina tre sovrum, köket och i tvrummet(vardagsrummet), låter det vettigt?
Sovrummen är uppe, köket och tv-rummet nere så det blir bra spridning på uttagen.
Känns som jag inte riktigt är hundra på funktionen men skulle nog behöva se för att förstå
Verkar som man kan använda många olika kabelsort/teknik inne i huset även man har fiber in, vilken skulle du säga vara "bäst" för framtiden, vilka kablar och installation hade du använt dig av till ditt hus?
mvh
Bambi