B
BORNER: Hej! Har sett lite exempel på YouTube, och den verkar ju väldigt lovande när det gäller att hålla nere falsklarmen och skilja mellan folk och fä ;-) Är det någon som har installerat dessa kameror utomhus och skulle kunna dela med sig av erfarenheterna? Vad kostar dom i Sverige?
0 svar · 829 läst
U
Ugglebo: Hej Finns keystone-moduler med de flesta typer av audio/video kontakter. Kombinera sedan bara med centrumplattor för keystone från den tillverkare du vill. Modulerna brukar finnas med både löd, krone eller kontaktanslutning på "baksidan". Du kommer dock behöva använda flera dosor för att få till 5.1. Tror de flesta centrumplattor tar max 2st keystonemoduler. Kolla tex. cabletronic.se
11 svar · 2,5k läst
·
slaskman
slaskman: Tackar så mycket :D
3 svar · 3,1k läst
F
f91jsw: [citat] Jag tänkte på TS som behövde en lösning under en begränsad tid.
13 svar · 1,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] En klassiker! Har en gång i början på nittiotalet kört internet över en felkopplad kabel vars enda signalväg var överhörning... Men TCP funkar ändå. Den händig tittar på de räknare som OS/Routrar har för felaktiga paket, korta paket osv. Dessa skall stå på "noll" i ett korrekt installerat nätverk (både hård/firmware). Jmf (på Linux): sax@stentor:~$ ifconfig eth0 Link
4 svar · 1,2k läst
M
Mats: De har tagit bort sina skenor ur sortimentent som det verkar. Blir bara mer och mer rusta över den butiken tyvärr.
3 svar · 3,3k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Lite najsare!
8 svar · 6,8k läst
S
SteffeM: Hej, jag är lite sugen på att köpa en Mac mini som server då det i hushållet finns ett antal mac dator och iphone/Ipad. Sedan även köra någon virtuell maskin på den också, då jag har behov av en windows burk för div hem automations prylar. Dock är det ju detta på lagring, har läst här men inte blivit mycket klockare. Vad har ni för rekommendationer, behöver ha ca 3-4Tb
15 svar · 4,6k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Jag skulle gjort såhär: 1) Högtalarkabel från central plats till varje plats där du eventuellt vill ha högtalare nu eller i framtiden. 2) Sätta antingen separat multizons-förstärkare (t.ex. http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-815) och Sonos Connects, eller inte en separat förstärkare och Sonos Connect:Amps istället i centralen. Tänk på att de måste
5 svar · 2,8k läst
A
AndersPH: Jag bor i en bostadsrättsförening, JM hus, som har Lexcomhem systemet. Som boende ansvarar vi själva för "teknikskåpet" och när Lexcom moduler går sönder. Jag undrar om det finns alternativ till Lexcomhem och speciellt deras TV/Radiomodul?
0 svar · 796 läst
Vispen74
Vispen74: [citat] Då har det blivit något knas med din registrering, för mailet med länken för aktivering kom efter ca 20 sekunder från det att man fylt i alla uppgifter, och därefter var det bara att logga in efter att ha aktiverat kontot. Jag rekommenderar en omregistrering om du vill ha DLS IV.
3 svar · 1,4k läst
K
KarlOlov: wifi räcker in i garaget/verkstaden om man står stilla vid ett fönster så.... ja det är frågan om trådlöst fungerar. Tanken är att driva en mindre bilverkstad i lokalen så den andra frågan är om ett "hemlarm" fungerar i den miljön med slipdam och svetsrök. Det känns dumt att betala dyrt för något som kanske inte kommer att fungera för mig.
3 svar · 1,8k läst
tharnstrom77
tharnstrom77: [citat] Hej Håkan! Intressant detta! Hur dyra är sådana här prylar och hur svårt är dett att installera? Vilka nackdelar har du upplevt? Det positiva får du gärna också gärna skriva lite om!
12 svar · 10,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nu är jag en glad e-bokslånare igen. :) Vet egentligen inte exakt vad jag gjorde men under en ny ikon i senaste versionen av Aldiko som heter "Datateke" hittade jag de böcker jag sist lånade. När jag försökte öppna en bok fick jag en uppmaning från Adobe att signa in på mitt konto eller öppna ett nytt. Jag registrerade mig på Adobe och helt plötsligt kunde jag öppna boken OCH låna
5 svar · 1,3k läst
A
AndersS: [citat] Vill bara dubbelkolla. Är det ditt larm kopplat till larmcentral? Om så är fallet kopplas det till larmcentralen via mobilnät? Och ditt larm kopplas inte via dina tele/kopparledningar till larmcentral. Skiftande hastigheter på din xDSL kan även vara störningar från dåliga koppartrådar/skarvar i marken och tillsamman med kopplingsskåp där andra xDSL kan orsaka störningar hela
17 svar · 2,5k läst
NetNut
NetNut: Svårt att säga någon generell orsak, kan vara någon av termostaterna, dålig kontakt i programverket, finns tidigare trådar om samma sak, ibland är det elektroniken på styrkortet som gett upp. Har maskinen avhärdare ? Avsaknad av salt kan ge flammig disk liksom brist på spolglansmedel. Har du testat och kalkat av maskinen ? Lättaste sättet är att stoppa i 25-30 gram citronsyra i
1 svar · 1,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det är definitivt viktigt om du vill krama ut så hög hastighet som möjligt. Problemet är inte den korta sträckan du skarvar på utan kombinationen med den långa kabeln till ditt hus. Om 20% av signalen reflekteras kommer den att ligga och skvalpa fram och tillbaka på den långa ledningen och ödelägga alla möjligheter till snabb trafik.
21 svar · 4,4k läst
NetNut
NetNut: Byggde min egen för många år sedan då jag själv hade väldigt tajt budget och ändå ville ha bra ljud. Snickrade ihop en låda av MDF där jag sedan placerade en gammal Sony bilstereo, gammal bilantenn, två 6*9" högtalare och en gammal mascot nätdel. Denna spelade högre än många dyra lyxvarianter från bosch och andra märkestillverkare och hade klart bäst mottagning av allihop. Har
3 svar · 2,4k läst
thewolf
thewolf: Jag har planerat att göra samma sak. Planen är att köra med galaxy 16 och sedan koppla en larmutgång till en ingång på logon och programmera vad logon ska göra när den ingången aktiveras. Typ blinka med fasadbelysningen samt alla fönsterlampor :D
1 svar · 1,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ramlade på Circuit Lab som visade sig vara ett väldigt smutt schemartitnings program och simulator för elektronikkonstruktioner. Det bäst är att det hela körs helt i webläsaren, inga installationer alls på datorn. Helt perfekt för småprojekten för hemmet! Ritade ihop och simulerade prylen nedan på i stort sett nolltid. (Bygg den inte, vissa komponenter är åt skogen!)
0 svar · 762 läst
·
C
Casca: Om installatörskoden inte är ändrad så är den 5555. Snabbtipset för att slippa telefonräkningen är att koppla ut telelinjen, trådarna som ligger på ring och tip är telefonlinjen Dock får du garanterat en felnotering om detta. Du kan annars göra som krille85 säger och blåsa larmet och programmera om, håll tummarna för att installatörspärren inte är inkopplad för då är du
2 svar · 5,3k läst
V
VillaAnna: Eljo har släppt högtalar anslutning i sin nya serie Exxakt. Monteras i apparatdosa, utvändiga dosor, hörnsosor mm. Anslutningarna är så kallade klämkopplingar. En centrum platta har plats för 4anslutningar = 2högtalare.
13 svar · 2,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Tråden fick mig att fundera på om jag skulle få ändan ur vagnen och göra något åt de sista magasinen som står i källaren och dammar. Om man är gammal och lat, var skall man lämna in dem om man vill ha ett bra resultat? Säg att jag *inte* vill sitta och ta bort damm till förbannelse utan vill ha "perfekta" dior (en hel del Kodachrome) till rimlig kostnad. Vad ligger fö kostnaderna
20 svar · 3,9k läst
O
omegapilot: Hej, Jag har PC1616, BGSM 120 en Sony Ericsson smartphone av senare modell. Telefonen fungerar att kvittera med, men bara ibland. Väldigt konstigt. Jag gör samma varje gång och följer handboken för kvittens. dvs långa tryck på ngn tangent. Jag använder larmformat 09 i sekvens 350. Ibland kan jag lyckas få meddelat om vilken sektion som ha löst men oftast inte. Ibland kan jag dessutom
6 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.safecast.se/ Bra sortiment och bra priser för några år sedan. Kring 3k får man riktigt bra saker för hemmabruk. Vad gäller temperaturen så handlar det vad jag vet mest om att välja lämpliga batterier, alternativt ha bara sensorn utomhus om det fungerar...
2 svar · 1,4k läst
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Som andra sagt, gå upp lite i kabelarea, en 1,6 kabel i lada samt kulvert för att sedan gå över till en vanlig 1.0 kabel i huset. Räcker mot förmodan inte signalen då finns det inline-förstärkare som drivs med LNB-spänningen kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/parabol/ovriga-tillbehor/linjeforstarkare-950-2200-mhz-p30388
10 svar · 6,3k läst
it-snubben
it-snubben: [citat] Den behöver nödvändigtvis inte synas. Den kan finnas en antenn dolt på vinden. Vissa gör så för att inte "förfula" huset med en antenn på tak eller fasad. [citat] Nja, ytterligare ett alternativ är ju att faktiskt montera upp en riktig antenn också. OM det finns ett koax antennät i huset så dras företrädesvis kabeln från antennen till mediacentralen. Om inte så kan du ju
43 svar · 18,8k läst
·
U
UFC4fun: Så.. har nu fått hjälp av ett av de företag som säljer dessa(Protexus) och vilken service och kunnande! Trots att jag inte köpte larmet genom de fick jag hjälp med att fixa alla saker(hade aldrig fixat det själv). Så nu har man ett fungerande larm och livet leker :)
4 svar · 945 läst
S
solsimon: Kanon! Det som motiverar ett sådant köp är det faktum att jag har ett enda telefonjack i ett hus på 295 kvm. Om man vill ha flera telefoner i huset och inte bara 1 telefon på kontoret på våning 2 så är alternativet att dra nya ledningar och installera fler telefonjack eller att just köpa flera lurar så är kopplade till basenheten som sitter i mitt enda telefonjack. Tack för råden!
21 svar · 3,4k läst
E
Ekträ: Har ett SST-901 över. http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/189944-villalarm-sst-901-kallered-goteborg.html mvh Martin
79 svar · 34,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.