2 753 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Högtalare till trådbundet nätverk?
Jag har håller på med förbereda för ett nätverk då jag ändå renoverar och jag har lagt in vp-rör och satt in ett dubbelt nätverksuttag i varje rum.
Jag är också lite sugen på att ha infällda högtalare i flera rum. Tanken är att man ska kunna koppla in sin Ipod eller liknande och spela upp musiken i samma rum genom de infällda högtalarna. En annan tanke jag har är det kunde vara kul att ha lite mer kontroll på högtalarna och koppla in dem på nätverket. Att kunna spela upp ljud från dator/tv/server/ipod i hela huset/enbart vissa rum etc.
Finns det några färdiga lösningar för detta? Har sökt lite men förstår inte så mycket av det tekniska. Vill också ha det hyfsat framtidssäkert.
Jag är också lite sugen på att ha infällda högtalare i flera rum. Tanken är att man ska kunna koppla in sin Ipod eller liknande och spela upp musiken i samma rum genom de infällda högtalarna. En annan tanke jag har är det kunde vara kul att ha lite mer kontroll på högtalarna och koppla in dem på nätverket. Att kunna spela upp ljud från dator/tv/server/ipod i hela huset/enbart vissa rum etc.
Finns det några färdiga lösningar för detta? Har sökt lite men förstår inte så mycket av det tekniska. Vill också ha det hyfsat framtidssäkert.
Jag har ett sådant system som heter Sonos (finns på Hifi klubben) och är grymt nöjd med det. Med det kan jag spela upp all min musik, lyssna på internetradio och det bästa som jag tycker är att det att går köra Spotify. Jag kan lyssna i vardagsrummet och sambon i bad tex. Vi styr musiken med IPad och IPhone och det funkar bra. Glömmer du ett nätverksuttag någonstans eller vill ha musik i trädgården så går det köra trådlöst också men jag upplever att den tappar kontakten ibland då.
Som du förstår är jag nöjd med systemet och det är rätt prisvärt också. Lycka till
Som du förstår är jag nöjd med systemet och det är rätt prisvärt också. Lycka till
Framtidssäkert är nog det svåraste, det kommer hela tiden nya prylar och nya standarder. Jag har sett många mycket bra produkter självdö då de inte sålts tillräckligt mycket för att spridas tillräckligt. Vill man ha något som går att köra via nätverket och dessutom kontrollera i varje rum så behövs det lite grejor.
En diskret installation med högtalare i taket behöver förutom högtalare en förstärkare och sedan en mediaspelare med/utan skärm, smidigast är ju med skärm då man lättare ser vad som finns.
Sedan är det bara att lägga en massa musik i en mapp, göra spellistor och sedan kan alla njuta av sin favoritmusik.
En diskret installation med högtalare i taket behöver förutom högtalare en förstärkare och sedan en mediaspelare med/utan skärm, smidigast är ju med skärm då man lättare ser vad som finns.
Sedan är det bara att lägga en massa musik i en mapp, göra spellistor och sedan kan alla njuta av sin favoritmusik.
Går dra rätt så framtidssäkert kablage iaf, se mitt inlägg här:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/190584-inbyggt-ljudsystem-nytt-hus.html#post1490446
Sen kan du ju ha Sonos-enheter både centralt och distribuerat ifall du vill ha lokala analoga ingångar (av någon anledning
) i dina rum.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/190584-inbyggt-ljudsystem-nytt-hus.html#post1490446
Sen kan du ju ha Sonos-enheter både centralt och distribuerat ifall du vill ha lokala analoga ingångar (av någon anledning
Ok, hade inte förstått att Sonos kunde vara trådbundet. Säg att jag vill ha en zon i köket, vardagsrummet och dotterns rum. Hur ska det då se ut?
Har jag 3 stycken connect amp stående vid routern och från dessa högtalarkablar som går ut till respektive rum och högtalare? Då antar jag att jag kan streama från datorn inkopplad till nätverket?
Hur streamar jag då från min androidmobil?
Har jag 3 stycken connect amp stående vid routern och från dessa högtalarkablar som går ut till respektive rum och högtalare? Då antar jag att jag kan streama från datorn inkopplad till nätverket?
Hur streamar jag då från min androidmobil?
Jag skulle gjort såhär:kalubah skrev:
1) Högtalarkabel från central plats till varje plats där du eventuellt vill ha högtalare nu eller i framtiden.
2) Sätta antingen separat multizons-förstärkare (t.ex. http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-815) och Sonos Connects, eller inte en separat förstärkare och Sonos Connect:Amps istället i centralen. Tänk på att de måste vara kopplade till ditt nätverk. Om du vill kan du nöja dig med att koppla in bara en och låta de andra prata med varandra trådlöst, jag gjorde som så att jag kopplade ihop mina via nätverksportarna på själva Connectsen. Känns stabilare
3) Flytta all din annan nätverksutrusting till centralen och dra de kablar dit som behövs för att göra det.
4) OM du vill framtidssäkra:
4.1) Dra högtalarkabeln via en plats där du kan sätta en volym-/musikkontroll i väggen i framtiden om du vill.
4.2) Dra Cat6 till varje volym-/musikkontroll-plats
4.3) Se till att dokumentera var dessa platser är så att du vet var du ska göra hål i väggen om du vill det i framtiden.
4.4) Dra minst en Cat6 från centralen till varje rum för framtida kommunikation.
4.5) Dra runt fyra Cat6 från centralen till varje plats där du eventuellt vill ha en TV.
Nej på bägge, det går inte. Sonos-enheterna spelar musiken, inte din dator eller telefon. Varför vill du streama från telefonen eller datorn? Du kan dock, om du vill, koppla in saker på line in på dina Sonos-enheter och då kan det ljudet spelas i vilka zoner du vill. Jag har en Airport Express inkopplad så det går streama från dator (med iTunes eller Airfoil på) och iPhones, framförallt för fästmöns skull som kör iPhone. Om hon börjar spela via Airplay på sin iPhone så switchar ena Sonosen automatiskt till den ljudkällan och hon behöver inte slå på någon förstärkare eller ändra några ingångar för att spela musik.kalubah skrev:
Själv så använder jag bara Sonos-apparna, både på dator och Android-mobilen.
Klicka här för att svara