Vi ska flytta in i ett hus som vi ska hyra en tid. Idag har vi stadsnät med fiberoptik vilket vi inte kan ta med oss. Hur löser man internet frågan bäst? finns det någon trådlös historia för man vill ju inte ha 4 abbonemang på mobila eller går det att dela på någe vis? är helkass på detta så hjälp mottages tacksamt. Obs det får inte vara för dålig hastighet.

Det finns routrar som gör att du kan dela även trådlösa internetuppkopplingar i ett lokalt nätverk LAN. Bra hastighet på ett sådant får du ju bara om du har tillgång till 4G. 3G fungerar men är ni flera som ska dela på det samtidigt, skulle jag inte vara nöjd med hastigheten.

Ok jag hörde någon som sa något liknande. Vi är nog 4 datorer som ska dela. Vi bor i Falun å jag tror att det finns 4g här

Ja, köp inte en Dovado router vad ni gör, det bäddar för problem (kolla mobilabredband.se), Kör själv med Huawei B593 4G-router, köpt av Telia. Stabil och snabbt som tåget!

Håller med om Dovadon, synd för burken har bra finesser. Ut åker den med det snaraste. Tyvärr.

Nu äntligen har de släppt en uppdatering som gör att Dovado går att använda som 4G router med lite stabilitet! Det tog bara 1,5 år.... Jag testkörde en vecka utan problem alls, men då mitt förtroende helt försvunnit för denna tillverkare, så använder jag en annan router i alla fall som jag köpte då Dovado inte höll måttet.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Jag har inte laddat ner 5.0.16 än, men man är lite luttrad eftersom jag inte sett någon som helst förbättring sedan 5.0.

Håller med om att förtroendet är borta. Har ett stort behov att styra värmen i fastigheten där Dovadon är installerad via Tellstick, men vem vågar göra det när eländet kraschar regelbundet.

Man får hoppas på ett mirakel den här gången.

mycke_nu skrev:
Jag har inte laddat ner 5.0.16 än, men man är lite luttrad eftersom jag inte sett någon som helst förbättring sedan 5.0.

Håller med om att förtroendet är borta. Har ett stort behov att styra värmen i fastigheten där Dovadon är installerad via Tellstick, men vem vågar göra det när eländet kraschar regelbundet.

Man får hoppas på ett mirakel den här gången.
Sätt en vanlig enkel timer på routern, så den slår av i tex 1 min varje dag. Då har du ju löst problemet ;-)

Har någon av er en smartphone (Iphone eller Android)? I så fall är det enklaste att använda telefonen som wifi-hotspot, förutsatt att mottagningen på telefonen är OK.

Drar dock sjukt med batteri.

f91jsw skrev:
Har någon av er en smartphone (Iphone eller Android)? I så fall är det enklaste att använda telefonen som wifi-hotspot, förutsatt att mottagningen på telefonen är OK.
Det är ju en möjlighet i många fall, men jag behöver även en router med portmappning och LAN ingång för anslutning av en kreditkortsterminal. Dessutom skall det vara busenkelt och bara fungera så min Hustru klarar det själv utan support.

Det som knäcker 4GR i mitt fall är Apple Airplay, det funkar max åtta timmar. Mycket frustrerande när man försöker driva en verksamhet som är beroende av att hårdvaran fungerar.

Nu stoppade jag in 5.0.16 på förmiddagen, vi får se hur det går.

Noseone skrev:
Drar dock sjukt med batteri.
Det är ju inget problem när man är hemma och kan ha telefonen kopplad till laddare eller i docka.

mycke_nu skrev:
Det är ju en möjlighet i många fall, men jag behöver även en router med portmappning och LAN ingång för anslutning av en kreditkortsterminal. Dessutom skall det vara busenkelt och bara fungera så min Hustru klarar det själv utan support.
Jag tänkte på TS som behövde en lösning under en begränsad tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.