4 397 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Byta telekabel i rör för bättre SNR
Lite förtydliganden till. Jag är helt säker på att jag inte har något annat uttag kopplat innan det uttag där jag kopplat mitt modem. Däremot kunde de personerna som drog VP-rör hos min hustillverkare inte böja rör korrekt utan tycker att skarpa 90-gradersböjar är trevligt, vilket gör att det är nästan omöjligt att dra om kabel i de få rör som ens sitter ihop i skarvarna. Detta gör att jag fått behålla en del gammal kabel som passerar fd. uttag och kopplingsdosa, och där fått gjort en ordentlig skarv på dem.
Jag har några vanliga teleuttag kvar där det inte varit möjligt att dra in dem till patchpanelen, men dessa har kopplats om och matas på vilken signal som än finns kvar efter att allt kopplats om i patchpanelen. Byglar 4o5 - 3o6 och matar ut returen till de få gristrynen som finns kvar,men detta är helt på IP-telefonisidan och borde inte påverka min inkommande. Ser inte ens hur en överhörning mellan paren i telekabeln skulle kunna orsaka störningar här, eftersom IP-telefonin kommer igång först efter att en korrekt anslutning upprättats.
Om det nu är störningar jag får in på kabeln, vilka frekvenser jobbar ADSL på? Funderar på om jag skulle kunna använda mitt gamla oscilloskop för att lokalisera vad som letar sig in i kabeln.
Jag har några vanliga teleuttag kvar där det inte varit möjligt att dra in dem till patchpanelen, men dessa har kopplats om och matas på vilken signal som än finns kvar efter att allt kopplats om i patchpanelen. Byglar 4o5 - 3o6 och matar ut returen till de få gristrynen som finns kvar,men detta är helt på IP-telefonisidan och borde inte påverka min inkommande. Ser inte ens hur en överhörning mellan paren i telekabeln skulle kunna orsaka störningar här, eftersom IP-telefonin kommer igång först efter att en korrekt anslutning upprättats.
Om det nu är störningar jag får in på kabeln, vilka frekvenser jobbar ADSL på? Funderar på om jag skulle kunna använda mitt gamla oscilloskop för att lokalisera vad som letar sig in i kabeln.
Man skall nog inte göra några antaganden om vad som försiggår på ledningarna innan IP-telefonin är igång. Vi har tex en ganska hög brusnivå ut från Telias IP-burk även när det inte finns någon kopplingston.
Koppla bort IP-burken från telefonledningen och alla telefoner och se om det gör någon skillnad. Sedan vet man i alla fall om det är störningar som kommer in den vägen.
Koppla bort IP-burken från telefonledningen och alla telefoner och se om det gör någon skillnad. Sedan vet man i alla fall om det är störningar som kommer in den vägen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 203 inlägg
25.8 kHz till 1104 kHz. Alltså ett ganska brett band. Det blir nog svårt att se något med ett oscilloskop, man behöver realistiskt sett en spektrumanalysator och helst ett anpassat mät-o-test-verktyg.Bjurran skrev:
Wikipedia är en bra början för att få en överblick; http://en.wikipedia.org/wiki/Adsl
Vad gäller kabeltyp så brukar man remokendera att inte använda cat6 utan rätt kabel för telefoni. De har olika impedans (100 Ohm för Cat6 och 120 Ohm för telekabel), så du kommer att få en onödig reflex i övergången. Använd t.ex. ELQXBE.
Det här med impedansen i kabeln är något jag hör olika saker om hela tiden. Många säger att det är riktigt viktigt, vissa säker att det inte spelar någon roll eftersom det bara är några få meter kabel vi talar om i huset. Att skarvar måste vara korrekta förstår jag, men spelar impedansen så stor roll vid korta sträckor? Hur ställer ni er i frågan?
Min erfarenhet är att det räcker med korta sträckor för att du skall få problem med signalreflektion osv.
Kommer ihåg när vi körde 10base2 nätverk med koaxkabel (läääänge sedan), råkade man glömma ett slutmostånd så dog halva nätverket, satte man ett 75 ohms slutmotstånd fick man ibland felsöka hela nätverket tills man hittade boven i dramat.
Nar du blandar kabel med olika impendans och längder får du alltid sämre signalkvalitet, detta även med korta kablar (kan räcka med en meter).
Kommer ihåg när vi körde 10base2 nätverk med koaxkabel (läääänge sedan), råkade man glömma ett slutmostånd så dog halva nätverket, satte man ett 75 ohms slutmotstånd fick man ibland felsöka hela nätverket tills man hittade boven i dramat.
Nar du blandar kabel med olika impendans och längder får du alltid sämre signalkvalitet, detta även med korta kablar (kan räcka med en meter).
Det är definitivt viktigt om du vill krama ut så hög hastighet som möjligt.
Problemet är inte den korta sträckan du skarvar på utan kombinationen med den långa kabeln till ditt hus. Om 20% av signalen reflekteras kommer den att ligga och skvalpa fram och tillbaka på den långa ledningen och ödelägga alla möjligheter till snabb trafik.
Problemet är inte den korta sträckan du skarvar på utan kombinationen med den långa kabeln till ditt hus. Om 20% av signalen reflekteras kommer den att ligga och skvalpa fram och tillbaka på den långa ledningen och ödelägga alla möjligheter till snabb trafik.
Klicka här för att svara