18 752 läst ·
43 svar
19k läst
43 svar
Stjärnnät specifikation
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Hmm.. Vi har CAT6 indragen i huset. Är det ny standard?
Lyfter en gammal tråd. Jag vet inte om jag missförstått någonting, men detta stjärnnätet ska ju sakna aktiv utrustning och då borde jag alltså kunna dra upp 3-4 cat5e eller cat6-kabel till övervåningen och koppla in dom till mediacentralen på nedervåningen?
En snickare sa att jag behövde en hub eller liknande på övervåningen. Jag förstår dock inte varför.
Tanken är ju att kunna köra 2-3 tv-apparater på övervåningen genom rj45-kontakterna (har ip-tv från telia).
En snickare sa att jag behövde en hub eller liknande på övervåningen. Jag förstår dock inte varför.
Tanken är ju att kunna köra 2-3 tv-apparater på övervåningen genom rj45-kontakterna (har ip-tv från telia).
Tanken med ett stjärnnät är precis som du skriver, att man drar alla kablar från en central punkt till varje uttag. Den centrala punkten är där du har modem, router mm..
Du ska alltså dra upp kablar till alla uttag du skall ha på övervåningen från en och samma central. Jag föreslår att du sätter dubbeluttag, dra då två cat6-kablar till varje uttag.
I mitt hus var det bara två 20mm flex-slangar dragna från bredbandscentralen till övervåningen, vilket är otroligt underdimensionerat, så jag öppnade golvet och drog åtta stycken till. Ska du ha fyra dubbeluttag på övervåningen så blir det åtta TP-kablar, vilket redan är trångt i de två rören. Vill du sedan ha TV uttag också så tillkommer fyra coaxial-kablar, då är du uppe i tolv kablar totalt. Anledningen till att sätta dubbeluttag är att om du tex. kopplar iptv till ett uttag och samtidigt vill ha en htpc, tv-spel eller liknande så måste du ha dubbeluttag. Du behöver alltså ingen hub på övervåningen så länge du drar alla kablar till en och samma punkt. Det är det som är stjärnnät.. Sedan finns det möjlighet att sätta en hub vid ett uttag om man vill koppla in flera datorer i ett rum.
Hoppas jag inte krånglar till det för mycket för dig. Det finns en bra nätverksskola du kan läsa här på forumet också..
http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-natverksskola.html
Du ska alltså dra upp kablar till alla uttag du skall ha på övervåningen från en och samma central. Jag föreslår att du sätter dubbeluttag, dra då två cat6-kablar till varje uttag.
I mitt hus var det bara två 20mm flex-slangar dragna från bredbandscentralen till övervåningen, vilket är otroligt underdimensionerat, så jag öppnade golvet och drog åtta stycken till. Ska du ha fyra dubbeluttag på övervåningen så blir det åtta TP-kablar, vilket redan är trångt i de två rören. Vill du sedan ha TV uttag också så tillkommer fyra coaxial-kablar, då är du uppe i tolv kablar totalt. Anledningen till att sätta dubbeluttag är att om du tex. kopplar iptv till ett uttag och samtidigt vill ha en htpc, tv-spel eller liknande så måste du ha dubbeluttag. Du behöver alltså ingen hub på övervåningen så länge du drar alla kablar till en och samma punkt. Det är det som är stjärnnät.. Sedan finns det möjlighet att sätta en hub vid ett uttag om man vill koppla in flera datorer i ett rum.
Hoppas jag inte krånglar till det för mycket för dig. Det finns en bra nätverksskola du kan läsa här på forumet också..
http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-natverksskola.html
Man kan i vissa fall spara en hel del kabel om man sätter en hub (switch) lokalt på ett våningsplan. Dra en kabel till switchen och grena vidare därifrån. För data finns det ingen större anledning att dra varenda tåt till en central patchpanel.
Själv har jag en switch på varje våning plus en lokal switch i TV-möbeln (internet till TV, Apple TV, PS3, etc). Annars skulle det bli rent galet mycket kabel i huset.
TV är en annan sak, jag skulle tro att man inte köra IP-TV genom vanliga switchar utan måste ansluta varje kabel till Telias TV-switch.
Själv har jag en switch på varje våning plus en lokal switch i TV-möbeln (internet till TV, Apple TV, PS3, etc). Annars skulle det bli rent galet mycket kabel i huset.
TV är en annan sak, jag skulle tro att man inte köra IP-TV genom vanliga switchar utan måste ansluta varje kabel till Telias TV-switch.
Hej! Jag är ny här och jag hoppas att det är ok att jag hoppar in i er tråd med min väldig otekniska och simpla fråga. Vi har just flyttat in i ett nytt hus där det finns ett stjärnnät, och fiber via Telia. Vi har ett abonnemang till TV:n och i mediecentralskåpet sitter en sladd från modemet till det uttaget vi har huvudtv:n. Den biten var enkel.
Nu skulle vi vilja sätta upp extra TV:n uppe och det enda vi egentligen vill ha där är SVT Barnkanalen, alltså en vanlig gratiskanal. Nu undrar jag måste vi då ha ett tvilling-abonnemang från Telia som kostar 69:-/mån när allt vi vill ha är en marksändkanal? Det finns ju inget vanligt antennuttag vi kan dra TV:n till. Funkar det med en kabel till från modemet/routern till nätverksuttaget på övervåningen? Eller kan man då bara titta på en kanal åt gången på de båda TV apparaterna? Tycker det känns konstigt om man genom att man har ett stjärnnät blir låst till att betala för att titta på något som var gratis (via tv-licensen) i vårt gamla low-tech hus!
Är det någon som känner för att förklara för mig? Extra tv:n har en inbyggd digitalbox om det spelar någon roll.
Tackar på förhand!
Nu skulle vi vilja sätta upp extra TV:n uppe och det enda vi egentligen vill ha där är SVT Barnkanalen, alltså en vanlig gratiskanal. Nu undrar jag måste vi då ha ett tvilling-abonnemang från Telia som kostar 69:-/mån när allt vi vill ha är en marksändkanal? Det finns ju inget vanligt antennuttag vi kan dra TV:n till. Funkar det med en kabel till från modemet/routern till nätverksuttaget på övervåningen? Eller kan man då bara titta på en kanal åt gången på de båda TV apparaterna? Tycker det känns konstigt om man genom att man har ett stjärnnät blir låst till att betala för att titta på något som var gratis (via tv-licensen) i vårt gamla low-tech hus!
Är det någon som känner för att förklara för mig? Extra tv:n har en inbyggd digitalbox om det spelar någon roll.
Tackar på förhand!
Anledningen till att ha ett stjärnnät är att du ska kunna välja vad du vill patcha till varje uttag (data, tv, telefon..). Om du bygger nätet på att dra en kabel upp till övervåningen och där sätta en switch som du grenar ut från så låser du dig rejält. Dessutom måste du ju ändå dra en kabel från switchen till varje uttag.? Du kanske sparar några meter kabel per uttag, men vad har det för betydelse i slutändan? Säg till exempel att dottern växer upp och vill ha både tv och dator på sitt rum. Har du då bara dragit en kabel upp till övervåningen så kan du bara välja dator eller tv på hela övervåningen.. Antingen får dottern ha dator på rummet, men då kan inte resten av familjen se på tv i allrummet uppe, eller så får hon skippa datorn på rummet, då kan resten av familjen se på tv.. Ännu större blir problemet om hon dessutom vill ha fast telefon på rummet. En annan aspekt är ju att man inte vet vad som kommer behövas i framtiden. Man kan ångra sig rejält om man står där om fem år och inte kan komplettera sitt nätverk bara för att man inte drog ner alla rör till centralen..
Svar till Treo76
Är du säker på att det inte finns koaxialkabel draget i stjärnnätet ? Verkar konstigt i så fall.
Man brukar dra både koax och TP fram till de flesta uttag, det bygger på samma princip. Man sätter upp en antenn som man drar kabel ifrån in till mediacentralen, bredbandscentralen eller vad man nu kallar den. Därifrån splittar man signalen (bara om man kör marksänd tv) i en vanlig splitter till varje uttag. Öppna uttaget i det rummet du vill ha TV och kolla om det ligger någon koaxkabel i dosan.. Annars kanske det går att dra en om det får plats i röret. En förutsättning är ju förstås att du har en antenn uppsatt på huset.
Bor du nära en sändare kan det ju funka med en bordsantenn också..
Är du säker på att det inte finns koaxialkabel draget i stjärnnätet ? Verkar konstigt i så fall.
Man brukar dra både koax och TP fram till de flesta uttag, det bygger på samma princip. Man sätter upp en antenn som man drar kabel ifrån in till mediacentralen, bredbandscentralen eller vad man nu kallar den. Därifrån splittar man signalen (bara om man kör marksänd tv) i en vanlig splitter till varje uttag. Öppna uttaget i det rummet du vill ha TV och kolla om det ligger någon koaxkabel i dosan.. Annars kanske det går att dra en om det får plats i röret. En förutsättning är ju förstås att du har en antenn uppsatt på huset.
Bor du nära en sändare kan det ju funka med en bordsantenn också..
Nu är jag ingen expert, men man separerar väl olika trafik i olika vlan. Då funkar det väl inte att dra upp en kabel och sen en switch om man ska köra IP-TV och internet.mycke_nu skrev:Man kan i vissa fall spara en hel del kabel om man sätter en hub (switch) lokalt på ett våningsplan. Dra en kabel till switchen och grena vidare därifrån. För data finns det ingen större anledning att dra varenda tåt till en central patchpanel.
Tanken är att ha det som på nedervåningen att det är en kabel till varje rum, och kablarna kommer ju inte att synas eftersom de ligger i väggarna.
Bruno:
Vi har endast ett uttag per rum på nedervåningen och det funkar faktiskt bra eftersom jag kör wifi och tänker göra så fortsättningsvis också. Uttagen är väl främst tänkt för TV till de olika rummen. Men det är klart att det blir besvärligt om man ska ha TV och internet i samma rum.
Förstår jag dig rätt att man kör parallella kablar till varje rum då? Dvs istället för 4 kablar till 4 rum så kör man 8 kablar till 4 rum?
Om man nu kör enbart ett uttag per rum och sen vill ha både tv och internet i samma rum. Går det att lösa?
Du vet inte hur det fungerar med IP-TV från telia. Nu har vi ju en port på bredbandsroutern från Telia som vi kopplat till TV-boxen. Om vi nu vill ha 2 till tv-apparater på övervåningen, måste man ha två till likadana tv-boxar? Och det finns nog bara 4 utgångar på bredbandstoutern, en för TV två för internet och en för telefoni.
Redigerat:
Hej Bruno!
Tack för svaret. Men oj nu blev det tekniskt
Jag har ingen aning om vad vi har. Vi köpte ett hus som var nytt för ett år sedan men som någon annan har bott i ett år, så har aldrig haft kontakt med dem som byggde huset. Vi fick en himla massa papper men jag lyckas inte få ut något förståeligt om stjärnnätet därifrån. Jag kan inte se någon antenn på huset, den kan väl inte vara så pytteliten att den inte syns på flygfoton från mäklaren? Så om vi inte har en antenn så är det bordsantenn eller att bittert ge Telia ytterligare 69:-/mån som gäller?
Tack för svaret. Men oj nu blev det tekniskt
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Den behöver nödvändigtvis inte synas. Den kan finnas en antenn dolt på vinden. Vissa gör så för att inte "förfula" huset med en antenn på tak eller fasad.Treo76 skrev:
Nja, ytterligare ett alternativ är ju att faktiskt montera upp en riktig antenn också. OM det finns ett koax antennät i huset så dras företrädesvis kabeln från antennen till mediacentralen. Om inte så kan du ju dra kabeln direkt till det rum där tvn är.Treo76 skrev:
Klicka här för att svara