Hej allihopa!
Min skanner funkade inte alls med win 7 (var problem med drivisarna redan med win 2000) och skrivaren började leva sitt eget liv genom att patronerna åkte i full fart från sida till sida så hela skrivaren flyttade sig i sidled. Så nu tänkte jag få ihop allt i en maskin. Hade tänkt mig en färglaser med dokumentmatare för 2-3000:-
Dom jag kikat lite närmare på är
Samsung CLX-3185FW
604060.jpg
HP LaserJet Pro M175nw
858455.jpg
HP LaserJet Pro CM1415fnw
717159.jpg
Canon i-Sensys MF8030CN
481965.jpg
Just nu lutar det mest åt Samsungen, men är lite nyfiken på HP M175, dock verkar den vara dyr i drift men det kanske går att lösa med refill? Någon som testat Refilltoner? I första skedet var jag helt inne på Canonen efter att ha läst detta test men så hittade jag detta där storerbror (tror jag) fick ganska dåligt betyg. Sen saknar den wifi, vilket inte är nödvändigt i dagsläget men routern och NASen kan i framtiden få flytta på sig och då blir wifin användbar. Men priset var lockande.
Vad finns det för bra att ha funktioner på en sån här maskin? På jobbet har vi stora pjäser men dom har inte så mycket finesser, det är mest att tokmata allt man ger dom, färg som svarvitt, A3 eller A4. Alla tips och rekommendationer emotages varmt då detta inte är mitt område.

Idag är sjukt nog bläckstråleskrivare ofta billigare i drift än laserskrivare. Dessutom är det mindre pengar som skall ut varje gång det skall bytas patroner så det är också en fördel. Sedan är det även skönt att slippa de eventuella hälsoproblemen som kan uppstå med laserskrivare och tonerdammet de kastar upp i luften.

Jag köpte därför själv en Brother MFC-J6510DW vilken är den bästa skrivaren jag ägt:
http://www.netonnet.se/art/dator/sk...are-black-a3/brother-mfc-j6510dw/152661.4107/

Finns på kampanj på CDON nu för endast 1890:-

Trådlös med Wifi, A3, Arkmatare, Fax, Färg, Dubbelsidig uskrift, Scanner och så är den snabb, tyst och svanen-märkt. Man byter alla patronerna i den för 900 kr. Den svarta håller 2400 sidor och färgpatronerna 1200 så det är nästa lika länge som vissa laserskrivare. Brother gör riktigt bra drivrutiner också tycker jag, delar skrivaren på tre datorer trådlöst med både Vista och Windows 7 utan problem. Man kan scanna trådlöst direkt till PDF med programvaran vilket är uppskattat.

Okej ska kika på den. Har bara haft bläckskrivare tidigare och har haft problem med att det ibland tagit väldigt länge mellan utskrifterna och patronerna torkat ihop, därav funderingarna på laser. Men problemet med trokade bläckpatroner kanske är löst idag?

Om man har skrivaren på stand-by under längre perioder så har jag för mig att den ibland kör något rengöringsprogram för att motverka det. Jag skriver bara ut papper bara någon gång i veckan men har inte haft några problem.

Helioz skrev:
Idag är sjukt nog bläckstråleskrivare ofta billigare i drift än laserskrivare.
Nog för att det händer mycket på teknikfronten, men det där skulle jag gärna vilja se lite siffor på innan jag sväljer :D

Segge skrev:
Men problemet med trokade bläckpatroner kanske är löst idag?
Vi har en 18.000:- bläckstråleskrivare på jobbet, ca 2 år gammal tror jag. Bläckpatronerna torkar ihop på den. (Skriver nästan uteslutande svart)

Jag har en Samsung CLX-3175, föregångaren till den du tittar på, och jag är helnöjd med denna för vanligt hemmabruk. Bra på att skriva ut text i svartvit eller enklare figurer i färg, men mindre bra på att skriva ut t.ex. foton.

Tidigare hade jag bara prövat olika bläckstråle skrivare och jag tycker alltid att dessa krånglar. Bläckpatroner som torkar eller tar slut, eller så spiller den ut bläck över halva skrivaren så att alla utskrifter blir kladdiga. Min färglaser har fungerat klockrent utan några som helst driftstörningar, så från mig så är svaret självklart: aldrig mera bläckstråle. Men jag har bara prövat denna färglaser, så jag vet inte ifall någon konkurrent är ännu bättre.

Kör sedan ett bra tag med färglaser istället för bläckstråle, i mitt fall bekvämare och framför allt snabbare utskrifter, och naturligtvis fördelen att de tål lite fukt, blir en bläckstråleutskrift fuktig eller blöt så är den inte vidare snygg. Har även kvar bläckstråleskrivaren, men sist jag skulle skriva ut så ville inte alla färger....

mexitegel
Som exempel hade jag innan en ganska bra färglaserskrivare, Xerox Phaser 6280N. Den hade fyra toners och köpte man högkapacitetstoners så kostade den svarta 1500kr (7000 sidor) och cyan, gul, magenta kostade 2000 kr/st och klarade ca 6000 sidor. Alltså kostade det cirka 7500kr att byta alla toners, en enorm summa att lägga ut på en gång och ca 3 ggr högre pris än inköpspriset på skrivaren (2500 kr).

På min nya skrivare klarar den svarta patronen 2400 sidor och färgpatronerna 1200 sidor styck och ett paket med alla fyra patroner kostar ca 900 kr. Alltså kan jag byta alla patroner ca 8 ggr och få ut 19 200 sidor svart och 9 600 i varje färg för samma pengar som det kostade att byta alla toners en gång i laserskrivaren.

Dessutom har man med en bläckstråleskrivare möjlighet att köra sk. continuous ink system vilket kan skära ner kostnaden något enormt om man är beredd att riskera garantin.

T.ex är även Samsung CLX-3185FW skrivaren ovan dyrare än min bläckstråleskrivare. Där kostar varje toner ca 450 kr och klarar endast 1000 sidor/st. Alltså ca 1800 kr att byta alla toners och färre antal sidor per toner.

Redigerat:
Spännande, det trodde jag faktiskt inte :)

Helioz skrev:
Finns på kampanj på CDON nu för endast 1890:-
Fy fan för dig.
Nu var jag tvungen att beställa en (och hela Fablernas Värld-serien på dvd)!

:mad:

Den klara nackdelen med laser som jag ser det är ju att foto-utskrifter blir livlösa.

Sweet...

Såg på¨Misco att man kunde få...

"För 3 Års-På-Platsen Garanti krävs att produkten registreras på www.brother.se inom 30 dagar från inköp".

På Dustin Home står det
"
Garanti2 år, Inskicksservice"

CDON
Två års garanti

Brothers hemsida
3 år På-Platsen-Garanti erhålls vid produktregistrering inom 60 dagar på www.brother.se annars gäller 2 års inskicksgaranti.

Redigerat:
Lymmeln: Med andra ord erbjuder alla samma villkor ;). De har bara dålig koll på att det går att få bättre garantivillkor om man registerar den.

Japp!

Lite illa då kunden har en del att förlora/vinna och säljarna inget att förlora. Rätt juste med "på platsen" garanti

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.