Teknik
[SKPG]Zamora: Är det bara för en kabel så blir en sådan här bra. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/uttag-tillbehor/combiner-%28sat-antenn%29/komplett-uttag-tv-radio-sat-p30458 Tusan så lång länken blev....
bjogul: [citat] Testa belysningsdelen av forumet: http://www.byggahus.se/forum/belysning/
Müssli: [citat] En fördel är formen, det passar helt enkelt med en platt antenn i vissa fall. Sen vill jag minnas att den är mer "rak" i förstärkningen, alltså teoretiskt ska den förstärka signalen hyfsat lika över hela frekvensbandet. En traditionell antenn har ofta högst förstärkning vid en viss frekvens, även om den självklart förstärker hela frekvensbandet.
boendes: Hej, Har försökt förjupa mig och skaffa en uppfattning om vilket GSM-larm som är lämpligast (om man ej vill ha via t.ex. securitas med månadskostand) utan att istället ha en engångskostnad och eget SIM-kort i. Det fastnat för mest är Gripen Guard SST-901 http://www.aft.se/product.php?id_product=93. Någon som har erfarenhet av detta larm? Vad kan vara bra/dåligt? Vad kan man göra med
dengroth: Det finns massor av ip-kameror på marknaden som har det du efterfrågar. Kolla dustin home, clas ohlson, webhallen. En kamera kan ge dig larm via email vid detektering av rörelse och kan då konfigureras att skicka bilder. Dessa kameror har kommit ner rejält i pris på senare år och enkla modeller kan fås till en riktigt överkomlig peng.
Mats: Jo det är jättekul med all in one larmen. Vet om ett ställe där tjuven bröt upp ytterdörren. Larmet börjar varna och tjuven snor larmet. Inget annat utan enbart larmpanelen försvann ...
h64: Skönt att det ordnar sig. Är själv sonosfrälst så jag är säker på att du blir nöjd. Du kanske skulle hålla en demonstration för grannarna först så som förstår det fina med sonos. Så kanske dom blir lite mer toleranta inför din musiksmak :)
Snickerick: HEjsan Någon som känner till om det finns något system med fjärrstyrda elektroniska radiatortermostater som också styr framledningstemperaturen så att man får ett "optiamalt" system? Dvs, alla rum får tillräckligt varm framledning för att kunna uppnå inställd temperatur, men inte mer än så?
tab_80: Hej! Jag vill bara komma med ett litet tips för er som tänkt byta från luftburen till markburen telefon in i (nya) huset. Bakgrund: Vi köpte ett fritidshus som vi rev och byggde sen nytt hus på samma plats. Fritidshuset hade luftburen telefoninkoppling och kabeln kopplade vi loss från huset och tejpade upp vid stolpen i tomtgräns innan rivning. Vi hade vid schaktningen lagt ned rör från
anders07: Tack! Den var betydligt billigare än de jag hittat men fortfarande rätt smaskig prislapp... Jag funderar lite på att bygga något själv med något liknande denna. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-514-22&toc=19911 //Anders
Pucco: En färgklick för att lysa upp kanske. Ser ut som en liten gul badanka. http://www.mobilgiganten.com/rt/telecom/fast-telefoni/tradlosa-telefoner/butler-2010-outdoor-ipx7.aspx
mycke_nu: Det blir väldigt mycket etableringskostnader för maskiner och utrustning om man bara skall ansluta en kund. Tillkommande abonnenter i vårt sockennät kan nog kallt räkna med att betala minst 10 000 extra.
Mats: Då detta återigen har utvecklats till religonskrig så plcokar jag fram hänglåset. /Mats
puttrix: Borde ju funka.. eller kan det vara så att du inte har inkopplat automatiskt tillslag? "Slå in: [6][Masterkod]. Alternativ.[2] - Automatiskt tillslag, in/urkoppling. [2] - Automatiskt tillkoppling, in/urkoppling: [6][Masterkod][2] Summern ljuder 3 korta pip vid inkoppling av funktionen och ett långt pip vid urkoppling. Automatisk tillkoppling sker varje dag på den tid som är programmerad
Nyfniken: [citat] Ja. Det finns nog ingen jättestor fördel med att ta det i samband med bygget. Har man möjlighet så är det ju bra att se till att ha djupa dosor.
timmelstad: [citat] Jag maxar min 100Mbit-förbindelse dagligen. (Och med det vill jag inte på något sätt påstå att det är "normalt", ska poängteras! :D )
Mackan999: Personligen är jag också HELT ointresserad av telefon och tv så för min del blir det ingen skillnad på kostnader. Men tycker det är värt det ändå.
pelpet: Kolla med Tele2 om ni kan köra bredband via deras kabelnät, eller om ändutrustningarna kan uppgraderas så att det går. Om det funkar så slipper ni grävning för fiber, och tele2s pris för 100 Mbit/s är konkurrenskraftigt.
Demmpa: Ring bredbandsoperatören och be dom mäta kabeln, eventuellt får du även ringa teleoperatören. Dom kan få fram väldigt mycke på en distansmätning. Du kan, om du vill betala, beställa utbyte av sista biten av kabeln/tråden, men det kommer att kosta.
per-o: Precis vad jag tror jag lyckats med! Efter att ha hittat en liten guide på engelska så var det så enkelt..eller dåligt informerat i anvisningen. Man skulle köra in alla sektioner i en följd efter sekvens 001. Verkar inte larma hipp som happ längre. Får prova med något gångtest imorgon om det fungerar,dyker troligen upp mer problem med tanke på att garaget är inblandat med brytare i