P
Funderar på att byta ut ADSL från BBB till 4G från BBB/Telenor men har ingen koll på hur täckningen är i Huddinge-Stuvsta. Har provat Telia och det vart i bästa fall 3G så de kan vi glömma. Är det någon här på forumet som har 4G från Telenor och bor i trakterna? PTS har tagit bort all info om master så det går ju inte att kolla avstånd till närmaste mast heller.

Sorry, men du har ingen nytta av information från andra forummedlemmar om dom inte bor granne med dig. Du behöver bo 5-600 meter från rätt mast och ligga rätt i sektorn för att få bra speed. Finns bara ett sätt och det är att testa själv.... Detta gäller i synnerhet i Stuvsta som ju bitvis är väldigt kuperat.

P
Kanske någon har koll på var masterna ligger? Själv bor jag mitt över Huddingevägen sett från Huddingegymnasiet.
Telenor lovar guld och gröna skogar med full täckning i hela området medans OpenSignal maps endast visar på täckning längs med Huddingevägen. Kan ju alltid beställa och skicka tillbaka men det är ju en massa bök med det också.

Ja, jag sitter i samma sits som du med BB adsl och testade faktiskt ett 4G bredband från Telenor/BB. Det funkade sådär och fick åka tillbaka igen i väntan på att Telia får upp sin mast här i området. Inget tjafs om det och det var en smidig process att returnera.

P
Telia har vi testat med en kompis abonemang och det var ganska dött på min tomt i alla fall.

MathiasS skrev:
Ja, jag sitter i samma sits som du med BB adsl och testade faktiskt ett 4G bredband från Telenor/BB. Det funkade sådär och fick åka tillbaka igen i väntan på att Telia får upp sin mast här i området. Inget tjafs om det och det var en smidig process att returnera.
Tänk på att du har rätt låga GB gränser på de flesta 4G abb. Dvs laddar du ner för mycket film så kan leverantören säga upp ditt abb.

P
100 GB/månad på BBB och Telenor. Bredbandsbolaget kunde dock inte leverera telefoni så jag får i sådana fall byta till Telenor.

Suhagg skrev:
Tänk på att du har rätt låga GB gränser på de flesta 4G abb. Dvs laddar du ner för mycket film så kan leverantören säga upp ditt abb.
Ja det är ett problem men ett ännu större problem är att peer to peer trafik antagligen kommer blockas om den inte redan är det.......

Men, jag är i första hand ute efter ett lite snabbare alternativ till min slöa adsl för att kunna jobba hemmifrån. Då blir det inte mer data än vad företagsabb orkar med.

Peter_K skrev:
100 GB/månad på BBB och Telenor. Bredbandsbolaget kunde dock inte leverera telefoni så jag får i sådana fall byta till Telenor.
.......det är ju bara två filmer....:)

P
2 filmer! det blir stora filer det.

Peter_K skrev:
Verkar inte gå att teckna BBB utan minst 24mån bindningstid. Vilket skit, skulle aldrig gå med på de villkoren.
Har du hittat obundet abb utan modem?

P
Nej de är på 24 mån båda två. Man har dock 14 dagars returrätt om det inte funkar. Tur det, sitta med noll 4G i 24 månader :)

Tror inte 4g nätet är lika snabbt om några månader när alla mobiltelefoner också börjar ha det. Då blir belastningen på masterna riktigt hög och man sitter och betalar en massa pengar för hastigheter som man bara kommer upp i på Söndagnätterna.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.