Teknik
bax: Jag har den i köket. Jag är nöjd utifrån mitt behov, att kunna ha en radio som står och skvalar. Det är inga problem med volymen heller, den kan spela riktigt högt, dock utan bastoner. Dom har ju värre modeller ifall man vill rocka loss riktigt, eller kunna välja ljudkälla.
Joens: Tja, den går ju på batteri om man vill det. Både lik och växel upp till 38v tror jag. De ingångarna som finns borde man kunna köra något för att mäta fuktighet? Annars kan man ju fråga dem. skickat från mina gigantiska dumlur
hek: Köpte precis 2 st sådana här (en till garaget också...) http://www.tme.eu/se/details/dr-15-12/nataggregat-for-din-skena/mean-well/# 80 spänn styck + frakt är helt ok tycker jag.
carlfredrik: Ok. Har last lite mer om den har djungeln och kanner nog att det lutar mer at zwave just nu. Lika bra att kopa nagot stabilt fran borjan att bygga pa under en langre tid. Till att borja med blir det nog en Vera Lite med ett par puckar till.
MB77: Anledningen till att man har en server är väl för att komma åt all data ifrån flera enheter, och utifrån. Eller? Man blir lite förvånad över var vissa har sina servrar… det man har på en server är oftast data man är rädd om. En server bör vara i en kontrollerad miljö, det vill säga inte i en grund eller ett dammigt garage. Bättre att satsa på ett ventilerat skåp som inte
Nimajneb: Finns det ingen kopparlina o köra ADSL på eller en granne som vill dela sitt WiFi nätverk med?
mape17: Har koll på det, jobbade med elinstallationer inom industrin för ett "par år sen". Eller det kanske är 25 år sen... ;-) Brukar låta rören sluta nere i isoleringen och sen tejpa på en blompinne som sticker upp.
pinnladan: Okay! Alla personer du frågar kommer ha olika åsikter om vilket/vilka antivirusprogram och internetläsare du skall välja.. Men om vi säger så här: Med med de du använder nu har du problem? Och Norton har inte direkt förhindrat att du fått problemen, inte heller hjälpt dig att bli av med problemen? Jag tycker du skall följa min lista i inlägget ovan och se om det hjälper. Jag skulle
meckis: Låter som tv:n behöver service! Synd jag inte kan laga den över nätet. Prova att ansluta en video över scart, sedan antenn till video o bläddra kanaler på videons kanalväljare, kan ev bli bättre beroende på var felet är i tvn.om du nu har en gammal video...
Kave: Det beror på, om de ligger på samma mux, ex svt1,svt2 etc går det bra med vilken som. Annars behöver du en med dubbla tuner. Ex DM7020hd. Möjligen blir det en bättre lösning att ha två billigare boxar istället som är helt fristående. du kan ju alltid lägga in timer via webbgränssnittet.
Anonymiserad 48587: Ja, det är korrekt, jag vill slippa IP-adressering och kunna gå direkt mot datornamnet även när jag kommer in utifrån via VPN. Jag har installerat DNS:en i Windows servern men inte haft tid att ta reda på hur jag konfigurerar den med zoner och annat ännu.
pelpet: Tack för all ny kunskap. Att bakhögtalarna faktiskt ska låta svagare tänkte jag inte på. Jag körde lite olika testljud och tänke att det skulle låta lika högt ur alla satelliter då. Logitechs site låg nere så jag kunde inte få tag i någon manual igår, så jag utgick från att level/surround justerade nivån på alla satelliter. Tidigare har jag kört med originalkablar + en och
ergu: Det var inte riktigt vad jag sökte, men tack för svaret. Det slutar med att jag köper en enklare variant av fjärrstyrning. Dvs en fjärrstyrning som endast kan manövreras med sms. Den har 12 ingångar och ett antal utgångar. Då har jag koll på temperatur och magnetbrytare, samt att jag kan slå av och på värmen. Kamerafunktionen har jag inte hittat en enkel smidig lösning på. Det
Jehu: Mera kylskåp....Husqvarna Korall kyl/frys inte så gammal, men knappast garanti kvar. Frysen går, men kylkompressorn startar inte. Det hörs inget 'klick' när jag vrider på reglagetdr ar därför slutsatsen att termostaten är död ska ta isär och titta nästa gång jag är på landet man kanske kan frukta att det inte rör sig om standardelar som lätt kan bytas, utan moduler med elektronik
Troberg: Att gå från 12 V till 9 V är en baggis, det är bara att stabba ner det med en 7809, kostar ett par kronor på Elfa. Har man någotsånär ren inspänning och en någotsånär okritisk strömförbrukare så kan man med gott samvete skippa avstörningskondenstatorerna som rekommenderas till den. Att gå från brytande till slutande funktion är också något man lätt gör med ett relä, eller,
Nerre: Jag skulle vilja tipsa om att skaffa en router som kan köra t.ex. dd-wrt, openwrt, tomato-usb eller nån liknande programvara, och sen installera nginx som webserver på den. Nginx är en webserver som är inriktad på att fungera som en så kallar "reverse proxy". Då kan du konfigurera så att med http://dindomän.com/vp går till värmepumpen och http://dindomän.com/knx går till din knx.
Mats: [citat] Flera kort min ett externt och ett internt. Men konfar man fel så kan vä3d maskinen se båda och då har ju inte den burken något brandväggsskydd
13th Marine: Fanns på sida nummer två: http://www.byggahus.se/forum/teknik/203936-tunn-natverkskabel-vilka-finns-det.html
krijo1: Jag har använt tp-link wr740n (är jag ganska säker på att det var) med framgång. Den kostar inte mycket och sen är tricket att installera dd-wrt på dem. Då går den att köra som en ren access punkt och du får mycket användbara finesser. När man kör flera ap och vill få till någon form av "fattigmans" roaming är det bra att ställa gränsvärdet för min bsndbredd till trådlös
Randulf: Har kommit över ett larmsystem i delar. Det har suttit i en byggbod och monterades ned när boden skulle köras iväg. Finns inga beskrivningar på hur delarna suttit ihop utan, har heller inga koder eller manualer. Tänkte höra om det är någon här som känner till systemet och kanske har manualer, kopplingsscheman etc. Har identifierat alla delar och hittat dem i diverse olika butiker. Men
LGG-01: [citat] Tack. Slutade plugget 1970 så det tog lite tid (söndags morgon) att följa tråden. Med visst i matematiken går det ju inte att div. med noll. Jag har ett besvärande minne från skoltiden där vi skulle härleda en formel och visa hela utvecklingen, det var 3st av 15 elever som klarade detta och där var jag med, MEN skrev på slutet att ekv. var lika med noll, läraren tyckte att jag
alex86: [citat] Det går, men du måste skicka en on signal innan off på fjärren. Tex 1 min innan du vill att allt ska släckas.
Lejon: [citat] Även detta borde fungera då om det är 3-6 sändare som gäller enligt pdf på tidigare inlägg. blir till att beställa lite prylar:-) /Lejon