11 480 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Elektronik på vinden? Riskabelt?
Sida 1 av 3
Vi har ingen "vanlig" telefon, då Telia inte kunde installera fast telefoni hos oss till skälig kostnad, utan vi kör med "fast mobil" istället, vilket innebär att vi istället för inkommande telekabel har en liten elektroniklåda med SIM-kort och antenn kopplad till husets första teleuttag.
I själva verket ligger det alltså ett mobilabonnemang i botten, förklätt med vanligt telefonnummer, och i och med elektronikboxen använder vi vanliga telefoner i huset.
Idag sitter elektronilådan med antenn på en av innerväggarna, men imorgon kommer en installatör och gör lite anpassningar på grund av problem med ljud och mottagning. Han kommer att sätta en liten antenn på fasaden, dra in antennkabel på vinden, och sedan är hans tanke att dra ner antennkabeln till rummet där lådan ska sitta på väggen, nära golvet vid första teleuttaget.
Min tanke var att låta även elektroniklådan vara på vinden, och bara dra ner telekabel till rummet, och snyggt dra över till första uttaget.
Vi har el på vinden, och det går bra att hänga upp lådan där. Det finns förberett VP-rör att dra telekabel ner till rummet, precis nedanför. Allt praktiskt är klart och ok.
Frågan är om elektroniken tål att sitta där uppe??
Det är en "kallvind", dvs där är isolerat med ull nedtill, ovanför innertaket, och sedan är det normal ventilation (två galler i vardera fasaden. Vi använder det idag som förrådsutrymme med flyttkartonger, utemöbler och annat skräp.
Det sitter idag en antennförstärkare där uppe, också den kopplad till el och med elektronik inuti, och det fungerar uppenbarligen helt ok. Men den kanske är bättre inkapslad för att tåla den lilla fukt som kan vara där uppe.
Är det någon som vågar sig på en gissning?
Tål grejorna att hängas på vinden, eller måste vi stå ut med den fula elektroniklådan med antenn inne i huset?
Tacksam för snabba svar...
I själva verket ligger det alltså ett mobilabonnemang i botten, förklätt med vanligt telefonnummer, och i och med elektronikboxen använder vi vanliga telefoner i huset.
Idag sitter elektronilådan med antenn på en av innerväggarna, men imorgon kommer en installatör och gör lite anpassningar på grund av problem med ljud och mottagning. Han kommer att sätta en liten antenn på fasaden, dra in antennkabel på vinden, och sedan är hans tanke att dra ner antennkabeln till rummet där lådan ska sitta på väggen, nära golvet vid första teleuttaget.
Min tanke var att låta även elektroniklådan vara på vinden, och bara dra ner telekabel till rummet, och snyggt dra över till första uttaget.
Vi har el på vinden, och det går bra att hänga upp lådan där. Det finns förberett VP-rör att dra telekabel ner till rummet, precis nedanför. Allt praktiskt är klart och ok.
Frågan är om elektroniken tål att sitta där uppe??
Det är en "kallvind", dvs där är isolerat med ull nedtill, ovanför innertaket, och sedan är det normal ventilation (två galler i vardera fasaden. Vi använder det idag som förrådsutrymme med flyttkartonger, utemöbler och annat skräp.
Det sitter idag en antennförstärkare där uppe, också den kopplad till el och med elektronik inuti, och det fungerar uppenbarligen helt ok. Men den kanske är bättre inkapslad för att tåla den lilla fukt som kan vara där uppe.
Är det någon som vågar sig på en gissning?
Tål grejorna att hängas på vinden, eller måste vi stå ut med den fula elektroniklådan med antenn inne i huset?
Tacksam för snabba svar...
Största faran är att det blir för varmt.
En mobiltelefon är känsligare för höga temperaturer än en antennförstärkare.
Den går troligtvias inte sönder, men funktionen kan bli svajig.
Det kan bli väldigt varmt på en "kallvind" en solig dag.
/Hasse
En mobiltelefon är känsligare för höga temperaturer än en antennförstärkare.
Den går troligtvias inte sönder, men funktionen kan bli svajig.
Det kan bli väldigt varmt på en "kallvind" en solig dag.
/Hasse
Tack för alla svar.
Det blev till slut en lösning där antennen sitter på vinden (den var riktigt ful, så jag ville inte ha den på fasaden) och själva lådan med elektroniken hamnade nere i huset, men lågt, i höjd med teleuttaget. Den var ju mindre nu, och vit, så den passar in rätt ok, trots allt.
Anledningen till att jag valde att inte hänga den på vinden, är att jag själv äger lådan, och garantin inte skulle gälla om det blev skador på den. Då kändes det ok att ha den i huset.
Enligt uppgift från Relacom ska lådan tåla temperaturerna rätt väl (och det var väldigt varmt på vinden redan igår), men vad gäller elektronik och, framförallt, kontakter, kunde de inte lova att det skulle funka, faktiskt på grund av fukten.
Så, jag gjorde tvärtemot det jag önskade och de råd på vägen jag fick, men det blev bra, det också.
Tack igen!
Det blev till slut en lösning där antennen sitter på vinden (den var riktigt ful, så jag ville inte ha den på fasaden) och själva lådan med elektroniken hamnade nere i huset, men lågt, i höjd med teleuttaget. Den var ju mindre nu, och vit, så den passar in rätt ok, trots allt.
Anledningen till att jag valde att inte hänga den på vinden, är att jag själv äger lådan, och garantin inte skulle gälla om det blev skador på den. Då kändes det ok att ha den i huset.
Enligt uppgift från Relacom ska lådan tåla temperaturerna rätt väl (och det var väldigt varmt på vinden redan igår), men vad gäller elektronik och, framförallt, kontakter, kunde de inte lova att det skulle funka, faktiskt på grund av fukten.
Så, jag gjorde tvärtemot det jag önskade och de råd på vägen jag fick, men det blev bra, det också.
Tack igen!
Relacom har mer rätt än de råd du tidigare fått, största risken med att ha elektronik på en vind är korrosionsproblem. Är elektroniken rätt inkapslad och kontakterad är det inte heller ett problem. Så varmt att det skulle bli problem med värme blir det inte på en vind.
Elektronik tar normalt sett inte skada förrän man kommer upp i temperaturer runt 70-80grader. Då börjar en del komponenter att "smälta" och även om det inte slutar att fungera tvärt så får man en avsevärt förkortad livslängd på prylen.
Jag brukar rekommendera att inte lämna elektronik i stängda bilar under soliga sommardagar. Där blir det så varmt att det händer saker med komponenterna.
Annars är normalt det värsta för elektronik att det är stora skillnader i temperaturer, och att det skapar kontaktglapp om lödningarna är det allra minsta bristfälliga. Jag har fått specar från militären där de kräver att elektroniken skall tillverkas att fungera inom området +80 ned till -50 grader, och det är inte så enkelt att bygga elektronik så.
Att många billiga kinesiska saker inte är specade för lägre temperatur än 0 grader eller +10 grader beror i huvudsak på att man i provinserna där elektronik tillverkas inte har minusgrader i väderleken. Då testar man inte det heller, utan skriver vad som gäller för dem. Jag hade många diskussioner med kinesiska tillverkare om elektronik jag ville sätta in i bilar, men svaret var alltid detsamma: "Hur skall vi veta det? Vi har inte snö och minusgrader här!".
Jag brukar rekommendera att inte lämna elektronik i stängda bilar under soliga sommardagar. Där blir det så varmt att det händer saker med komponenterna.
Annars är normalt det värsta för elektronik att det är stora skillnader i temperaturer, och att det skapar kontaktglapp om lödningarna är det allra minsta bristfälliga. Jag har fått specar från militären där de kräver att elektroniken skall tillverkas att fungera inom området +80 ned till -50 grader, och det är inte så enkelt att bygga elektronik så.
Att många billiga kinesiska saker inte är specade för lägre temperatur än 0 grader eller +10 grader beror i huvudsak på att man i provinserna där elektronik tillverkas inte har minusgrader i väderleken. Då testar man inte det heller, utan skriver vad som gäller för dem. Jag hade många diskussioner med kinesiska tillverkare om elektronik jag ville sätta in i bilar, men svaret var alltid detsamma: "Hur skall vi veta det? Vi har inte snö och minusgrader här!".
Kontaktdon som klarar detta blir nog lite för dyra för konsumentelektronik, kika på milspecade don hos Elfa...plus då att de tar längre tid att montera.sennen skrev:
F-kontakter som sitter ute i ur och skur klarar sig förvånansvärt bra. Men å andra sidan kopplar man inte i och ur dem.Fotografen skrev:
Swerot:
Jag hade många diskussioner med kinesiska tillverkare om elektronik jag ville sätta in i bilar, men svaret var alltid detsamma: "Hur skall vi veta det? Vi har inte snö och minusgrader här!".
Vad var det för märkligt svar?! Gissar att det var RH-garanti på prylarna från den tillverkaren. Lyckligtvis finns det lite seriösare tillverkare även i Kina. Undrar vad exvis ett företag som Ericsson skulle säga om ett sådant svar... hmmm.
Ericson gör de flesta ritningar, specar och tester själva innan de lägger ut det på tillverkning i Kina. Då är det inga problem. Men för vanlig konsumentelektronik, typ sådan du köper på Clas Ohlson, Teknikmagasinet eller El-giganten, så är det ofta väldigt snäva temperaturer som anges i manualerna. Det betyder inte att det inte fungerar, utan att det inte är testat.
Skillnaden är att de företagen sällan köper på en egen spec utan köper det som redan finns och "brandar" om det. Så det är inte kinesernas fel utan inköparnas som köper in enbart efter pris. Förtjänsten är det enda som räknas och då har man inte tid eller lust att testa själv.
Det är riktigt att temperaturområdet främst handlar om testning. MIL-specade komponenter testas till 100% ned till låga temperaturer och därför kan funktionen garanteras. Vad gäller fukt så handlar det om kapsling, och där håller inte plastkapslarna som används för konsumentprodukter måttet. Det krävs hermetriska kapsar av exvis keramik.
För kontaktdon i krävande miljöer tillkommer det sedan en hel del krav såsom vibrationstålighet, låsning, mm.
För kontaktdon i krävande miljöer tillkommer det sedan en hel del krav såsom vibrationstålighet, låsning, mm.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Ja, det är tom så att nu när det är svårare att få fram mil-specade kretsar så köper vissa tillverkare upp en batch komponenter med normal spec och testar fram de exemplar som håller mil-spec vad gäller temperatur. Resten säljs som överskott...mycke_nu skrev:Det är riktigt att temperaturområdet främst handlar om testning. MIL-specade komponenter testas till 100% ned till låga temperaturer och därför kan funktionen garanteras. Vad gäller fukt så handlar det om kapsling, och där håller inte plastkapslarna som används för konsumentprodukter måttet. Det krävs hermetriska kapsar av exvis keramik.
För kontaktdon i krävande miljöer tillkommer det sedan en hel del krav såsom vibrationstålighet, låsning, mm.
Det är långt ifrån såhär med alla komponenter men många militära system har extremt lång livslängd utan större omkonstruktioner (även om även det håller på att ändras) och har man då valt en komponent som inte finns på marknaden längre i den version man vill ha så är det bara att bita i det sura äpplet. (Är det ett stort system så köper man dessutom på sig lager ifrån början. Du kommer enl. uppgift "alltid" att kunna köpa en PentiumPro 200MHz som överskott, förty den sitter i ett stort amerikanskt system, kommer inte ihåg vilket på rak arm och de lade på sig ett stort lager i början.)