2 158 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
PS 3 som mediaspelare
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Är det ngn som använder PS 3 som mediaspelare, och som kan tänka sig en liten utvärdering? Jag menar, BD-spelare, mediaserver samt spelkonsoll i ett måste väl vara kanon...
Hej,
Vi har 2 sorters mediaspelare hemma hos oss. PS3 och Xtream Sidewinder. PS3 är helt klart den bäste och förvisso dyraste. Enda nackdelen med PS3 är att den inte i dagsläget klarar matroska containern. I så fall måste man forma om dessa. Å andra sidan spelar den BD utmärkt. Den har ett snyggt gränsnitt och framförallt spolning och indexsökning funkar klockrent. Speldelen är väl mest en bonus.
Vi har 2 sorters mediaspelare hemma hos oss. PS3 och Xtream Sidewinder. PS3 är helt klart den bäste och förvisso dyraste. Enda nackdelen med PS3 är att den inte i dagsläget klarar matroska containern. I så fall måste man forma om dessa. Å andra sidan spelar den BD utmärkt. Den har ett snyggt gränsnitt och framförallt spolning och indexsökning funkar klockrent. Speldelen är väl mest en bonus.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Då blir det nog en sådan. Har funderat ett tag på mediaspelare/BD-spelare, och PS3:an är nog det som passar mig bäst. För som sagt, speldelen är ju en bonus...
Jag kör PS3:an som mediaspelare. Spelar typ aldrig spel...
Som mediaspelare är den kanon! Jag streamar via trådat nätverk, mha PS3 Media Server, mycket kompetent mediastreamare. Har för mig att den även fixar matroska containern (transcode), men kan ha fel... Den fantastiska spolningen och indexssökningen funkar finfint även vi streaming.
Som mediaspelare är den kanon! Jag streamar via trådat nätverk, mha PS3 Media Server, mycket kompetent mediastreamare. Har för mig att den även fixar matroska containern (transcode), men kan ha fel... Den fantastiska spolningen och indexssökningen funkar finfint även vi streaming.
PS3 Media Server fixar .mkv. Man bör dock ha en pc/mac av nyare modell. Min iMac med nedanstående spec fixar det oftast...
Skall det fungera bra kan man glömma trådlöst.
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 3,06 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 4 GB
Skall det fungera bra kan man glömma trådlöst.
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 3,06 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 4 GB
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Jag har tråd draget mellan dator-router-tv, så att trådat blir det. Och det lutar alltmer åt PS3:an, måste kunna motivera en spelkonsoll hemma då dottern bara är 5 månader....
Mediaserver lär du aldrig få in i PS3an.[SKPG]Zamora;1182777 skrev:
DVD/BD, Netflix och spel fungerar kanon på PS3. Play-kanaler har jag inte provat på den. PS3 Media Server är en bra mjukvara, den klarar mycket.
Om det är en bra lösning beror lite på exakt vad du vill spela upp. En del nya filmer har ett kopieringsskydd som heter Cinavia. Om du rippar en sån film för att lägga på din server och spela upp via PS3 kommer det inte fungera. Cinavia ligger i ljudspåret och är mycket svårt att få bort utan kvalitetsförluster och en hel del jobb.
Jag slutade använda PS3an för material som ligger på min server och kör istället via en HTPC med XBMC. Där finns dessutom bra plugin för play-kanalerna.
Edit: Oj, såg nu att det var ett gammalt ämne som säkerligen är överspelat vid detta laget. Ny på forumet och inte van vid hur den letar upp intressanta artiklar..
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
En liten uppdatering av en två år gammal tråd: Det blev en Boxee som sedan såldes då jag ej var riktigt nöjd med den. Nu följer jag tråden om smart-tv med stort intresse.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Försökte koppla in tangentbord, inget av 3 st USB-tangentbord fungerade. Spotifyappen var kass samt att jag saknade en app som kunde styra boxeen utan att TV:n var på.
Klicka här för att svara