Hej
Har sökt med inte riktigt hittat nån tråd som svarar på min fråga.
Bygger om ett vardagsrum där en platt TV + inbyggda högtalare ska upp på en vägg. Väggen är öppen nu och jag har därför tänkt att dra alla kablar i rör. TV bänken kommer att väggmonteras och uttag för allt som behövs där nere är redan planerat. Från dessa drar jag 3st 50mm rör upp till TVn som mynnar ut i apparatdosor. Frågan är var i förhållande till TVn, är det bäst att dessa kommer ut?
Har varken TV eller väggfäste inhandlat ännu vilket gör det här lite svårt. Hur har ni gjort?
Många fästen man sett på verkar vara av ramtyp vilket skulle innebära att man kan dra ut allt i mitten...
Tacksam för tips
Har sökt med inte riktigt hittat nån tråd som svarar på min fråga.
Bygger om ett vardagsrum där en platt TV + inbyggda högtalare ska upp på en vägg. Väggen är öppen nu och jag har därför tänkt att dra alla kablar i rör. TV bänken kommer att väggmonteras och uttag för allt som behövs där nere är redan planerat. Från dessa drar jag 3st 50mm rör upp till TVn som mynnar ut i apparatdosor. Frågan är var i förhållande till TVn, är det bäst att dessa kommer ut?
Har varken TV eller väggfäste inhandlat ännu vilket gör det här lite svårt. Hur har ni gjort?
Många fästen man sett på verkar vara av ramtyp vilket skulle innebära att man kan dra ut allt i mitten...
Tacksam för tips
Jag drog mitt ganska högt upp vilket jag ångrar då det sitter väldigt nära väggfästet. Skulle jag kunna göra om det nu skulle jag ha det så långt ner som möjligt för att komma åt det enklast, och ha kortast möjliga väg för kablarna.
Surfar precis på väggfästen, det verkar ju finnas ganska många som är "öppna" nedåt... tex
http://www.elgiganten.se/product/lj...1/matsui-vaggfaste-vesa-400-x-400-mm-mat-btl1
och
http://www.elgiganten.se/cms/s-vtqsGQVpcjgAAAE3CElohC3K
Kanske är bäst att lägga uttagen i centrum och nederkant av TVn och sedan leta ett fäste som funkar med det.
http://www.elgiganten.se/product/lj...1/matsui-vaggfaste-vesa-400-x-400-mm-mat-btl1
och
http://www.elgiganten.se/cms/s-vtqsGQVpcjgAAAE3CElohC3K
Kanske är bäst att lägga uttagen i centrum och nederkant av TVn och sedan leta ett fäste som funkar med det.
Ja och många fästen funkar ju så att man hänger teven på övre delen fästet vilket gör att nederdelen lätt kan tippas utåt för lätt åtkomst av kablar nedtill.
Hade själv satt i nederkant sidor och mitten. Sedan fäste typ detta...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/roxcore-rts-111-p57358
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/roxcore-rts-111-p57358
Ja det är en variant, jag tänkte mig dock att de syns mer om de inte ligger i centrum men det kanske inte är något problem med ett sånt tunt fäste.
Självklart kan man ju optimera detta för den tv man kommer köpa med antagligen kommer den bytas framöver medan väggen står kvar så man vill ju göra det så framtidssäkert som möjligt.
Självklart kan man ju optimera detta för den tv man kommer köpa med antagligen kommer den bytas framöver medan väggen står kvar så man vill ju göra det så framtidssäkert som möjligt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
När jag har gjort liknande så har jag använt ELJO Exxact 2x2facksram eller 3x2facksram. Något envägsuttag och några klass II-uttag plus TV-jack. På det flesta grejer är det plattkontakt så då är det bra med många såna. Två 50mm markrör från bredvid uttagen upp till bakom TV. Doslock för dubbeldosa skruvad i väggen sen för att täcka. Blir krångligt med apparatdosor.
http://www.evbutiken.se/exxact-ram-3x2-fack-primo-p-13917-c-1128.aspx
http://www.evbutiken.se/exxact-vagguttag-1vags-jordat-p-13821-c-1126.aspx
http://elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-3-v-klass-ii
//Patrik
http://www.evbutiken.se/exxact-ram-3x2-fack-primo-p-13917-c-1128.aspx
http://www.evbutiken.se/exxact-vagguttag-1vags-jordat-p-13821-c-1126.aspx
http://elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-3-v-klass-ii
//Patrik
På dom modeller av tv jag har och haft så sitter alla anslutningar bak på sidorna, ingångar på en och ström på motsvarande... Patriks alternativ med fackramar låter snyggt och praktiskt... Önskar jag själv gjorde detta när vi helrenoverade huset, men kunde inte bestämma hur vi skulle möblera så det hade blivit en jäkla massa rör för att kunna koppla om varje gång damen i huset ändrat sigmarcand skrev:Ja det är en variant, jag tänkte mig dock att de syns mer om de inte ligger i centrum men det kanske inte är något problem med ett sånt tunt fäste.
Självklart kan man ju optimera detta för den tv man kommer köpa med antagligen kommer den bytas framöver medan väggen står kvar så man vill ju göra det så framtidssäkert som möjligt.
Finns det något litet skåp man kan fälla in med uttagen i så det går att gömma kablar samtidigt?Patrik_Hed skrev:När jag har gjort liknande så har jag använt ELJO Exxact 2x2facksram eller 3x2facksram. Något envägsuttag och några klass II-uttag plus TV-jack. På det flesta grejer är det plattkontakt så då är det bra med många såna. Två 50mm markrör från bredvid uttagen upp till bakom TV. Doslock för dubbeldosa skruvad i väggen sen för att täcka. Blir krångligt med apparatdosor.
[länk]
[länk]
[länk]
//Patrik
Jo lite krångligt är det men jag hade tänkt mig slippa karva hål i täcklocken och köra med Exxact blindlock med hål i. Vilket som funkar säkert. Det känns dock som att hur man än planerar så kommer man få drag kabeln ut ur hålet bakom TV och sedan nedåt till ingången på TVn för att sedan böja den 180 grader upp igen. Känns svårt att placera hålen i väggen så att dessa är anpassade till TVns ingångar.Patrik_Hed skrev:När jag har gjort liknande så har jag använt ELJO Exxact 2x2facksram eller 3x2facksram. Något envägsuttag och några klass II-uttag plus TV-jack. På det flesta grejer är det plattkontakt så då är det bra med många såna. Två 50mm markrör från bredvid uttagen upp till bakom TV. Doslock för dubbeldosa skruvad i väggen sen för att täcka. Blir krångligt med apparatdosor.
[länk]
[länk]
[länk]
//Patrik
Precis som du skriver är planen 3st 2x3 facksramar. Det är mycket som ska rymmas, DVB i olika format, Ethernet, Ström och ingångar upp till TVn. Tar tacksamt emot tipset om klass-II uttag, det hade jag missat.
Jag kollade vilken volym som högtalarna behövde och byggde lådorna efter det. Klädde först med bitumen från biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-369213/ och sedan det vita du ser är dämpull oxå från biltema. Pratade med några som håller på bygger hifi ljud och dom rekommenderade detta.
Kanske känns lite extremt men förhoppningsvis gör man detta bara en gång
och då kommer man inte ångra sig sen när väggen är igenbyggd.
Kanske känns lite extremt men förhoppningsvis gör man detta bara en gång
Klicka här för att svara

