2 737 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
DSC och IT-120
Någon som vet om det går att få tag på en IT-120-modul till DSC i Sverige/Europa? På DSC hemsida står det bara North America. Däremot står det Worldwide på IT-100 men där har man ett seriellt interface istället för web services över ethernet.
Det är väl kanske inte supervanligt att vilja kommunicera med sitt larmsystem, antar att det är därför jag har svårt att få svar.
Hur som helst, jag har googlat som en tok och hittade till slut en produkt som verkar väldigt intressant. EnvisaLink 2DS: http://www.eyez-on.com/EZMAIN/envisalink2ds.php
Den verkar likna IT-120 eftersom den har en nätverksanslutning och ett TCP/IP-interface (istället för serieport som IT-100 har). Den är bara något dyrare än IT-100 men betydligt billigare än IT-120.
Produkten går bara att beställa från USA, HomeSecurityStore vill ha smått otroliga $100(!) för att skeppa den till Sverige. Men när jag pratade med Eyez-On direkt så kunde de skicka den till Sverige för $25. Det blir alltså $25 + $119 = SEK 1000 (exkl svensk moms).
Planerar att skriva någon form av öppen mjukvara för att kommunicera med EL-2DS också.
Någon som känner till EnvisaLink eller kanske rentav har en redan?
Hur som helst, jag har googlat som en tok och hittade till slut en produkt som verkar väldigt intressant. EnvisaLink 2DS: http://www.eyez-on.com/EZMAIN/envisalink2ds.php
Den verkar likna IT-120 eftersom den har en nätverksanslutning och ett TCP/IP-interface (istället för serieport som IT-100 har). Den är bara något dyrare än IT-100 men betydligt billigare än IT-120.
Produkten går bara att beställa från USA, HomeSecurityStore vill ha smått otroliga $100(!) för att skeppa den till Sverige. Men när jag pratade med Eyez-On direkt så kunde de skicka den till Sverige för $25. Det blir alltså $25 + $119 = SEK 1000 (exkl svensk moms).
Planerar att skriva någon form av öppen mjukvara för att kommunicera med EL-2DS också.
Någon som känner till EnvisaLink eller kanske rentav har en redan?
Redigerat:
Kikat lite på EnvisaLinken där, den såg intressant ut tills man insåg att den verkar (är?) låst till att kommunicera med eyez-on-servrar.
För att vara lite nyfiken, vad är det du vill göra med interfacet? Har själv en del saker jag skulle vilja få till med mitt 1864.
För att vara lite nyfiken, vad är det du vill göra med interfacet? Har själv en del saker jag skulle vilja få till med mitt 1864.
Vart såg du det? Jag har också förståt det som att den pratar med deras servrar men gissade att man kunde slå av det. Om inte annat så borde man kunna hindra den från att kommunicera ut mot Internet. Det är faktiskt en av de funderingarna jag har ställt till Eyez-On innan jag lägger en beställning. Väntar fortfarande på svar.eran skrev:
Min plan är godtycklig styrning och statusavläsning av alarmet. Jag kommer sannolikt skriva egen (öppen) mjukvara för att kommunicera med modulen och sedan koppla det till dels en väggmonterad surfplatta och dels familjens egna smartphones. Ett exempel är att man skannar en NFC-tagg i sovrummet med mobiltelefonen som i sin tur släcker ner hela huset och aktiverar skalskyddet.
Jag satte är inom parentes med ? för jag inte lyckats klura ut just vad den kan. Om man kan hålla det hela "lokalt" verkar det ju mycket trevligt. Synd jag inte hann kolla in tidigare så hade vi kunnat dela frakt.
Följer dina framsteg med intresse.
Beställde du direkt från hemsidan?
Följer dina framsteg med intresse.
Beställde du direkt från hemsidan?
Frakten gick på $25 (175kr) så det var inte hela världen kanske. Iofs tror jag inte att de har skickat den ännu, så det går säkert fortfarande att lösa om du vill. Hör av dig isåfall så kontaktar jag Eyez-On. Oavsett kommer jag att rapportera mina resultat här!eran skrev:
Gömde. Ja, jag beställde direkt från eyez-on.com till slut. HomeSecurityStore ville ha $100 i frakt vilket kändes lite mastigt. Från AARTech har jag inte hört vad fraktkostnaden är ännu. Får antagligen veta på måndag. Men eftersom eyez-on bara ville ha $25 så beställde jag därifrån direkt utan att invänta svar från AARTech.eran skrev:
Nu är den inkopplad. Fungerar än så länge utan problem. Kan surfa in till den i browsern och slå på/av larm.
Den verkar inte ha stöd för DLS tyvärr: http://forum.eyez-on.com/FORUM/viewtopic.php?f=6&t=396&sid=f99b650d9b172d38332eed55246a68b0
Den verkar inte ha stöd för DLS tyvärr: http://forum.eyez-on.com/FORUM/viewtopic.php?f=6&t=396&sid=f99b650d9b172d38332eed55246a68b0
Jodå, jag har inte haft så mycket tid ännu men det lilla jag har testat har fungerat bra. Laddade ner en android-app som jag kunde prata med larmet med lite. Har även programmerat lite själv med den och det ser ut att fungera bra. På sista tiden har det dock blivit lite mer KNX än larm.
Min tanke är att skriva en bindning för DSC/EnvisaLink till open source-projektet openhab som antagligen kommer vara en central del i vårat framtida hus. Sen är tanken att man ska kunna, t.ex. slå på skalskyddet direkt från en väggknapp (via KNX) i sovrummet innan man går och lägger sig.
Min tanke är att skriva en bindning för DSC/EnvisaLink till open source-projektet openhab som antagligen kommer vara en central del i vårat framtida hus. Sen är tanken att man ska kunna, t.ex. slå på skalskyddet direkt från en väggknapp (via KNX) i sovrummet innan man går och lägger sig.
Du behöver inte nödvändigtvis koppla på en extern webbtjänst. Du kan kommunicera med den lokalt genom deras egna kommunikationsprotokoll (som går över IP).bozman skrev:
Jag har inte kommit mycket längre och tror inte att jag kommer att ha tid att göra något förrän nästa vår när huset börjar bli klart.
Klicka här för att svara