Tak & Vind
einpajo: Ja, det låter ju rimligt. Skall köpa 20st på vägen hem så får vi se.
charta77: 6000 var min självrisk på, eventuellt skulle anticimex stå för självrisken. Men min skada var så pass liten och torkad, enligt anticimex. Jag valde då att byta ut det som behövdes själv, materialkostnad ungefär 200-300kr. Svårt att uppskatta eftersom jag hade lite liggandes och inköpt får andra ändamål. Det blyrt efter som min noja köpte en flaska boracol åt mig. Men en skiva på
saidlasf: [citat] Hej Förstår inte riktig hur du menar. Vad kostar ett "hantverkarlagt" tak med SAMMA material som Clix eller Gasell?? Mitt val står nämligen inte mellan "traditionellt" plåt tak och något annat utan mellan CLIX och Gasell. Någon annan med erfrarenheter eller pris på CLIX eller Gasell?? Tack på förhand Said
pappskallen: Normalt sett brukar det räcka att lufta på gavlarna, men det beror lite på hur takkonstruktionen ser ut, vill man lufta ytterligare är det i princip bara att ta hål rätt genom råsponten mellan takstolarna och sen fixa en plåthuv med intäckningskrage som man sedan lägger papp på svartmögel på brädorna e´inte så mycket att hänga upp sig på, kolla konditionen på virket genom att
pappskallen: Protan är bra grejor men, brukar bli dyrare än papp och är EJ bättre (no matter what they say!!!!!) svårt att felsöka om något krånglar. är främst framtaget för stora ytor (500 kvm+) men går naturligtvis lika bra att lägga på mindre ytor (Har själv lagt detta material en del) somsagt är det papp innan ser jag ingen anledning att gå ifrån det! Håll dig till svenska
pappskallen: Halmtak e bland det läckraste man kan ha, men man får vara bra polare med kamrer´n......få som klarar av att lägga det!!! decra e ett superbra tak som läggs mycket i danmark (lätt, åldringsbeständigt, starkt och lättmonterat) men kostar oxo en bra slant, kanon där takstolarna ej håller för pannor. ett läckert alternativ om man har estetiskt rätt byggnation är ribbtäckning dvs.
pappskallen: Hej -det här är mitt första svar!!! ;) Ett papptak från -92 ska hålla minst 10 år till men dåliga material och hantverkare förekommer än idag!!!! ta dit en takläggare för besiktning, (brukar och bör vara gratis) Välj mellan auktoriserade firmor från Icopal eller Mataki! för att avgöra vad det är för material måste jag ha en bild eller närmare beskrivning. I 99% av fallen är
AndersG: Håller med... Fel årstid. Men regn & vind... Vattnets vägar är som vår herre outgrundliga..
KarlXII: Självklart. De här klossarna finns lite varstans, men är rätt dyra om man ska ha många. Vi har klossar överallt, i princip, och lät en snickare med tillgång till bänkfräs tillverka dem. Det blev halva priset. I hörn vid snedtak är det dessutom en fördel om de är lite längre än standard eftersom man snedkapar hela klossen. [bild]
Jani: [citat] Vi väljer aluzink till hängrännor, stuprör, fönsterbleck, väggskarv samt till en "sarg/kjol" runt huset, vita plåtar till vindskivor och fotbräda samt röd plåt till taket. Huset blir ljust "vanilj"gult, med vita foder och tegelröda betongpannor. (suktade länge efter vittinges enkupiga äkta tegelpannor).
cubix: Ok. Nu har jag redan lagt takpappen, men får väl ta kontakt med en plåtslagare som fixar plåtdelarna.
Immobil: Jag skulle satsa på Mataki´s variant. Billigare än falsat plåttak, lätt att fixa själv och det håller tätt. ;)
cubix: Föreslår att du begär in prisuppgift från olika företag. Ibland kan även stora företag vara bland de billigaste.
TN: [citat] Inte en chans, blir troligen listtäckt papptak igen :D
norrlandshus_sthlm: rännan monteras i främre flärparna först från röret mot högpunkten hela vägen. tryck sedan ner rännan med knät ända i botten och dra fast rännan i bakflärpen. ge sedan flärpen en smäll med hammaren (annars kommer det vara svårt att montera fot plåten) och hålet i rännan ska vara lika stort som röret. driv ner en kant på ca 5mm ner i omvikningskupan så rinner inte vattnet av
kenka: Det är så jäkla typiskt med entreprenörer som kommer med "det håller hur länge som helst". Akta du går på en nit... Mig byggare sa detsamma. Men som RogerPl säger om det är YAM så lovar jag att det blir problem. Jag får själv lägga om min papp på hela huset efter att en kunnig yrkesman sagt "det håller".
Fasting65: falsade tak kan repareras. Ring en plåtis och be dem kolla upp det.
Inger: Kan bara instämma med Nybyggare och byggimpert. Vi som byggt i Stockholmsområdet fick inte ens veta att det finns plåttak, så det var ju tur att vi inte ville ha det ;D
Nicke_Nyfiken: Hej! Någon som har erfarenhet av undertak av lockpanel? (med tegelpannor över) I Stockholms Läns museums byggnadsvårds sidor står bla "Undertak av lockpanel i takfallets riktning förekommer. Lockpanelen klarar sig utan papp. Vid en omläggning byts bärläkten ut." Räcker det att byta ut skadad panel? Skall de behandlas på något sätt? Någon som renoverat ett sådant tak? Tacksam för
Bob_the_builder: Jo, nog ska man spika genom båda alltid, åtminstone om man ska ha pannor. Vad håller i pappens underkant när det blåser annars? Lite klister? Det är ju bara till för att täta överlappet.
Patrik71: Jag bodde i ett trähus 2 familjs med tegeltak, jag bodde på övervåningen och det läkte in genom taket så det blev fuktigt i innertaket. Det var spån på vindan, det enda som gjordes var att byta ut "dåligt" spån samt repa skadan. Ingen kostsam grej! Patrik
abbe: Hej! vi ville också bygga en takkupa men hittar ingen bra instruktioner och ritningar. Är det nådon som vi var kan man få bra tips???
norrlandshus_sthlm: [citat] eller så jobbade jag på timme åt dig kungen ;) ;D
swede: Hej En färdig skorsten kan du köpa där de säljer braskaminer kostar ca 1000-1500kr per meter :o Kolla på Davidssons efterträdare eller smålandsspisen på 0371 området där får du all info Mvh Göthe
swede: Till Rogerp Normala priser för takomläggning är ca 400kr kvm då ingår benders taktegel,läktning mont av hängrännor vindskiva etc kran ingår ej.
takvill: Jag bor i Helsingborg i ett friköpt radhus. Taket på detta radhus är i eternit och fäst direkt på takstolar dvs inga undertak. Lutningen är mycket svag på taket som amatör skulle jag vilja säga 7-8 grader. Yta ca 65-70 kvm Vi är några stycken som nu står inför att byta tak och har några frågeställningar som vi kämpar med. * Skall vi ta bort den gamla eterniten och sätta dit ett