Immobil
Immobil: Luftspalt är väl aldrig fel ;).
0 svar · 3,9k läst
J
johawk3: Jag monterade några inbuggda spottar i hallen förut och där består innertaket av 45 x 225 (tror jag) reglar med mineralull emellan... Beror lite på när ert hus är byggt också. Mineralull har nog funnits ett bra tag. I äldre hus använde man bla kutterspån som isolering....
2 svar · 3,3k läst
D
David: Betongpannor ligger väl på ungefär 5 SEK/styck + moms om jag inte minns fel. mvh David
7 svar · 1,8k läst
A
annawb: Smaken är ju alltid som baken, vi kommer välja att ha snedtaket som vägg, dvs med tapet. Tycker det ger ett nättare utseende :D
3 svar · 2,2k läst
M
Michailoff: [citat] Det går inte att lägga plåttak om lutningen är för liten. Det kommer att rinna in vatten som attan!! Papptak som läggs av en seriös takläggare har garantier på upp mot 40 år. Kolla referenser på firman och glöm plåten!
9 svar · 13,8k läst
N
Nix: mikanät har jag för mig att snickarna kallar det.
4 svar · 4,8k läst
B
byggimpert: [citat] Varsågod terese! Jag har mailat bilden till dig. MVH/Christina.
8 svar · 2,2k läst
S
Skaten: Beställde den igår, hoppas den är bra! Tack i allafall! /Skaten
2 svar · 9,9k läst
N
niax01: Tack ska ni ha jag går vidare med detta, nåt måste upp tills nästa vinter (fallhöjd på ca 5m).
2 svar · 3,9k läst
R
roanon: I takstolsboken borde du hitta vad du vill veta. Finns t.ex. på byggtjänst och en del bibliotek. /Roger
1 svar · 4,9k läst
V
vonSassen: ;) Grattis och hoppas Du blir lika nöjd som jag! Bra att ha i badrummet, tvättstugan, källaren etc. Helena med Sverige Stugan
7 svar · 1,9k läst
I
IngvarW: Din leverantör kanske menar golvyta.. mvh iw
1 svar · 3,1k läst
M
Marachinos: Ville bara tala om att vi inte hade de problem som man trodde först på takkupan... Vi trodde att det var fukt-/mögelskada på takkonstruktionen i takkupan, det trodde även besiktningskillen vid 1:a anblick... Han gick upp på taket och började kolla uppifrån... Det visade sig att det var massor av småskit som blåst in. Han tätade takkupan så att det inte ska kunna blåsa in mer skit
2 svar · 4,4k läst
G
gaia: Hämta info i de vises källa (statens provnings...): http://www.sp.se/energy/files/Uteluftsvent%20vindar.pdf beskrivningar med bilder och annat nyttigt. Lycka till! gaia
3 svar · 2,6k läst
Immobil
Immobil: Tvätta bort möglet med Boracol, finns hos färghandlaren. Anticimex använder detta vid mögelsanering, så det kan inte vara fel ;).
2 svar · 4,0k läst
S
Strisak: e Visst kan man knacka falsen själv, tar lite tid om man är ovan bara. Får man den med färdiga falsar, en enkel och en dubbel (övervikt) som passar i varandra så borde det räcka att vika en gång. Låter dock bättre med snäpp-varianten tidsmässigt sett. Dock verkar denna svår att få tag i både återförsäljare priser på.
8 svar · 5,0k läst
L
Lilla_vargen: Just det, det var som bild 1 jag menade. Men den takfoten kräver ju att resten av huset går i samma stil... Bild 5 är också snygg. Den passar både på bearbetade hus och på "enklare" (inte simplare) hus.
6 svar · 11,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Fackverksstolar är sannolikt billigast. Då kan man använda förhållandevis klent virke. Dock blir vinden inte speciellt rolig, som nämndes ovan.
4 svar · 5,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: ...och jättebilligt. Byggvaruhusen formligen kastar de där klossarna efter en.
7 svar · 17,8k läst
A
andersbyggahus: Så kallat ryggåstak är oftast inga problem att ha i centrum av övervåningen (Oftast allrum). Priset är 10-25 kkr beroende på utförande och förutsättningar. Tänk på att vinden ska rymma ventliationsrör och sådant. Vill man ha öppet upp, kanske tekniska lösningar kan bli kostsamma? [bild] [bild]
0 svar · 3,1k läst
F
frasse: Här kan man titta lite närmare. http://www.tellomaskin.se/
5 svar · 3,2k läst
E
Erik_D: Använd gips istället, mycket brandsäkrare för spotsen
1 svar · 3,1k läst
Totte_S
Totte_S: >nybyggaren> Tackar blygsamt för berömmet ::) Ang. aktieantes kommentar att man kan få ett nyckelfärdigt för 900kkr: Värt att tänka på när man redan har ett hus är att det inte är gratis att riva ner det, + att jag gissar att man ofta har en hel del subjektiva värden i att bygga om och till ett äldre hus. dessutom skiljer det en halv miljon mellan 400´000 och 900´000... Men
4 svar · 3,0k läst
Totte_S
Totte_S: Rita i skala och gör det som ser bäst ut och känns rätt! Kolla andra hus vilket som ser bra ut. Tänkt på att få bra proportioner på fönstren i relation till husets övriga fönster. Personligen tycker jag att jag bara sett snygga kupor på hus med sadeltak om de varit utförda just med ett sadeltak. Tyvärr kan de bli klumpiga, så mitt råd blir som i inledningen, rita och titta på
3 svar · 5,8k läst
V
vonSassen: Intressant diskussion! Min hustillverkare (tja...ni vet...joodå....det är så..) :P glömde helt käckt att nockpartiet i mitten (cirka 30 kvm) behövde luftas. De reviderade ritningen (liksom några andra....minsann) och gjorde ursparningar/hål upptill i takstolarna, så att luften kunde komma in/gå vidare till andra fack! Går att se på min hemsida om huset. Såvida detta är en bra
10 svar · 5,2k läst
S
Strisak: Någon som har koll på vad man får ge för Plannjas planplåt per m2? Planplåten ser ut som gammaldags bandtäckning med falsen fallande längs hela plåtlängden. De återförsäljare jag pratat med vill ha in takyta osv för att kunna få offert av plannja på detta, de lämnar alltså inget m2-pris utan ett helhetspris. Men någon kanske köpt plåten och från detta räknat ut vad det
0 svar · 3,0k läst
L
Lycke: Vi ska ha träpanel i vårt ryggåstak - och det är jag GLAD för, eftersom det känns varmt och inbjudande jämfört med de horribla plastinnertak som jag växte upp med (och som pappa var tvungen att successivt montera ned eftersom det var en sorts uppspänd plast som kunde smälta och kväva oss vid brand, fick vi höra). Jag är suktad på en variant som ni inte nämnt härinne och som INTE
13 svar · 2,9k läst
Fasting65
Fasting65: Kolla vår web.... antingen hyr man dyr hakitec-presenning eller så lånar man gammal byggpress...
1 svar · 4,5k läst
B
BUMBI: Undrar om det är någon som har byggt Eksjöhus-Lyckan med ryggåstak, eller har sett det på bild?? Jag har hört med säljaren, men det är ca 25 mil till närmaste Lyckan med ryggåstak... :-/ Någon?
0 svar · 2,7k läst
C
Cson: [citat] 2-kupiga btg-pannor väger ca 40 kg/m2, 2-kupiga lertegelpannor ca 30 kg/m2. Vid lägre taklutningar ökar vikten/m2 hos bägge sorter då de läggs med större överlapp. Att beakta när man står i valet mellan betong och lertegel är dessutom prisskillnaden (btg-pannor ca halva priset) samt att btg-pannor är tätare än lertegelpannor. Om man ser till livslängden vinner lertegel
18 svar · 19,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.